اخیراً اظهارنظرهایی از برخی از مسئولان کشور در مورد کودک‌همسری منتشر شده است که می‌توان آن را نشان‌دهنده نگاه سطحی آنان به پدیده ازدواج کودکان دانست.

قبح‌زدایی از «کودک‌همسری»

سلامت نیوز:اخیراً اظهارنظرهایی از برخی از مسئولان کشور در مورد کودک‌همسری منتشر شده است که می‌توان آن را نشان‌دهنده نگاه سطحی آنان به پدیده ازدواج کودکان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، چند روز پیش رئیس سازمان اجتماعی کشور با انکار کودک‌همسری در کشور و با خلق‌ واژه جدیدی تحت عنوان «ازدواج پیش‌رس» گفت: «در کشور ما اساسا این کلیدواژه «کودک‌همسری» نه‌تنها جایی ندارد، بلکه کاربردی هم ندارد. در حقیقت ما با «ازدواج پیش‌رس» مواجه هستیم.نه کودک‌همسری!»

«تقی رستم‌وندی» در توضیح سخنان خود گفته چون ازدواج کودکان زیر ۱۳سال در مسیر قانونی و با حمایت و کمک قانون انجام می‌شود، دیگر به آن کودک‌همسری نمی‌گویند، چون کودک نمی‌تواند ازدواج کند. برخی سخنان رستم‌وندی را فرافکنی و توهین به شعور مخاطب تعبیر می‌کنند و‌ توضیحات او را عذر بدتر از گناه می‌دانند و می‌گویند وی در تلاش است که با تغییر واژه‌ها و اصطلاحات، وجود‌ کودک‌همسری در کشور را انکار کند، درصورتی‌که تغییر اصطلاحات و خلق اصطلاحی جدید نمی‌تواند وجود و هستی یک پدیده را نفی کند و پرده بر واقعیت بیفکند.


 لاپوشانی کودک‌همسری با دست‌کاری اصطلاحات

 بدیهی است روش مقابله با پدیده کودک‌همسری دست‌کاری در کلمات و اصطلاحات نیست و نمی‌توان با این ترفندهای کودکانه و پنهان شدن پشت قانون کودک‌همسری را موجه جلوه داد. اصطلاح ازدواج پیش‌رس یا هر اصطلاح دیگری در مورد ازدواج کودکان و همچنین مدد از قانون نمی‌تواند در نتیجه تاثیر بگذارد و ازدواج کودکان را توجیه کند یا آسیب‌های آن را کم کند.

کودک‌همسری در کشور واقعیتی انکارناپذیر است و اظهارات سطحی این‌چنینی فقط پاک کردن صورت مسئله و رفع مسئولیت از خود است.کاربران شبکه‌های اجتماعی و عده‌ای از فعالین اجتماعی نیز سخنان رستم‌وندی و تلاش او برای لاپوشانی کودک‌همسری را طنز ناشیانه‌ای دانستند که حتی به تلخی‌ هم نمی‌تواند لب‌ها را کش بیاورد. برخی از آنان با الهام گرفتن از سخنان وی عباراتی شبیه اظهارات او را به اشتراک گذاشتند تا ضمن این که اعتراضی به سخنان رئیس سازمان اجتماعی کشور باشد، تهی و بی‌معنی بودن آن را به نمایش بگذارند.

شاهین صمدپور، خبرنگار و فعال اجتماعی شناخته شده در واکنش به‌سخنان رستم‌وندی‌ با کنایه نوشت: «در ایران فقر نداریم، خانواده بی‌پول داریم. در ایران معتاد نداریم، انسان‌های مصرف کننده مواد داریم. در ایران دزد نداریم، انسان‌های با دستان کج داریم.» درحالی‌که رستم‌وندی با بازی با کلمات به‌دنبال انکار و نفی کودک‌همسری در کشور است که این پدیده نه‌تنها در کشور وجود دارد و رایج است، بلکه حتی روندی افزایشی را طی می‌کند، به‌نحوی که فقط در سه ماهه تابستان امسال در مقایسه با سه ماهه بهار، کودک‌همسری رشدی ۲۳درصدی در کشور‌ داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ساله که در سه ماهه اول امسال، ۷۳۲۳ مورد بود؛ با رشد ۲۳درصدی در تابستان ۹۹‌ به ۹۰۵۸مورد‌ رسیده است. این آمار بدون در نظر گرفتن ازدواج‌هایی است که ثبت رسمی نشده است. بسیاری از موارد ازدواج کودکان در ایران به‌طور غیر رسمی انجام می‌شود و ثبت نمی‌شود.


 آمادگی جسمانی بهانه ترویج کودک‌همسری

رستم‌وندی فقط خالق اصطلاح ازدواج پیش‌رس نیست، بلکه گویا ازدواج را با مسابقات ورزشی که نیاز به آمادگی جسمانی دارد، نیز اشتباه گرفته است. وی در ادامه قبح‌زدایی از کودک‌همسری، توپ ازدواج کودکان را به‌داخل زمین دختران روستایی انداخته و گفته است: «در روستاها دخترانی داریم که در همین سنین ۱۳سال هستند و آمادگی جسمانی برای ازدواج دارند، این افراد برای ازدواج به دادگاه مراجعه می‌کنند و قاضی بعد از اثبات و وجود مستندات و شواهد حکم می‌دهد که این دختر ۱۳ساله آمادگی ازدواج دارد.»

درحالی رستم‌وندی ازدواج کودکان روستایی را به‌دلیل خصوصیات ظاهری و فیزیکی آنان بلامانع می‌داند که روشن است که در مقوله ازدواج‌ فقط رشد فیزیکی و ظاهری دختر یا پسر ملاک نیست، بلکه در کنار آن،‌ رشد عقلی، بلوغ عاطفی و توانایی پذیرش مسئولیت زندگی مشترک و ... مطرح است. مهارت‌ها و توانایی‌هایی که قاعدتا در یک کودک زیر ۱۵سال یافت نمی‌شود و نباید هم بشود، چراکه توانایی و مهارت یک کودک به میزان سن اوست و کودکان براساس اقتضائات سن خود رفتار می‌کنند. بدیهی است توانایی و مهارت آنان در سنین پایین مناسب پیچیدگی‌های ازدواج و‌ تشکیل خانواده نیست.


 وای به روزی که بگندد نمک

در اظهارات رستم‌وندی، قصه تلخ ماجرا این‌جاست که این سخنان را «رئیس سازمان اجتماعی کشور»‌ که انتظار می‌رود آسیب‌های کودک‌همسری را بهتر از دیگران تشخیص دهد به زبان آورده است و این مسئول رده بالای اجتماعی کشور‌ به‌دنبال قبح‌زدایی از پدیده‌ ازدواج کودکان رفته است.  پدیده‌ای که می‌توان آن را ریشه بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند افزایش آمار طلاق، خیانت، کودکان طلاق، کودکان کار، روابط فرازناشویی و... دانست.

اظهارات رستم‌وندی به‌عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان اجتماعی کشور در موضوع کودک‌همسری و تلاش وی برای موجه جلوه دادن ازدواج کودکان و قبح‌زدایی از آن یاد آور این ضرب‌المثل ایرانی است که «هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک» لازم به‌یادآوری است کنوانسیون جهانی حقوق کودک که ایران هم از امضاکنندگان آن است، همه افراد زیر ۱۸سال را کودک محسوب می‌کند و سازمان ملل ازدواج کودکان را نقض آشکار حقوق کودک می‌داند.  اما براساس قانون مدنی ایران سن قانونی برای ازدواج دختران ۱۳سال و برای پسران ۱۵سال است و ازدواج برای افرادی زیر سن قانونی منوط به اذن ولی به‌شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha