چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3078

محققان آمریكایی دستگاهی ابداع كرده‌اند كه با ارسال یك سیگنال مغناطیسی بی‌ضرر به درون جمجمه داوطلبان، امواج كندی را تولید می‌كند كه معمولا در مرحله عمیق خواب ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،خبرگزاری فرانسه از شیكاگو به نقل از محققان گزارش داد، می‌توان روزی از این كلید برای كمك به درمان بی‌خوابی و یا چرت‌های عمیق استفاده كرد. به این ترتیب یك فرد می‌تواند با چند ساعت خواب، از فواید یك خواب كامل شبانه بهره‌مند شود.

این شیوه تجربی كه "تحریك مغناطیسی میان جمجمه‌ای" (‪ (TMS‬خوانده می‌شود از میدان مغناطیسی برای تغییر فعالیت مغز استفاده می‌كند.

این شیوه غیرتهاجمی است و معمولا از یك كویل (دستگاه كنترل) الكترومغناطیسی كه در نزدیكی سر قرار داده می‌شود، استفاده می‌كند. یك جریان الكتریكی، یك پالس یا میدان مغناطیسی ایجاد می‌كند كه از جمجمه می‌گذرد و باعث ایجاد جریان‌های برقی كوچكی در مغز می‌شود.

در این آزمایش محققان دریافتند كه با هربار تشكیل میدان مغناطیسی، مغز داوطلبانی كه در خواب هستند، فورا موج‌های كند و بزرگی ایجاد می‌كند كه در مراحل سوم و چهارم خواب مشاهده می‌شود.

"جولیو تونونی" پروفسور روانشناسی در "دانشكده پزشكی و بهداشت عمومی ‪ "UW-Madison‬گفت كه به همراه دیگر محققان موفق شدند فقط با یك ضربه موجی شبیه به موج‌های مغز در جریان خواب عمیق ایجاد كنند.

تونونی گفت، این موضوع كه آیا این نوع خواب واقعا فوایدی در بر دارد و یا اینكه می‌تواند موجب افزایش عملكرد و حافظه شخص شود یا خیر باید تحت بررسی‌های بیشتری قرار گیرد.

این مطالعه در شماره ‪ ۳۰‬آوریل نشریه "گزارش آكادمی ملی علوم" منتشر شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha