درست یک‌سال پس از کشف کووید۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع نوع جدیدی از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از آن بود که این نوع جدید SARS-CoV-۲ در انگلیس با سرعت بالاتری از ویروس اولیه منتشر می‌شود؛ اما اکنون شواهدی تازه به دست آمده است که نشان می‌دهد این ویروس نه‌تنها سریع‌تر فراگیر می‌شود بلکه حتی کُشنده‌تر نیز هست. این بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس بود که جهان را با انتشار این اخبار در وحشت فرو برد.

سوغات نحس انگلیسی/سیاست‌‌‌های غلط دولت را به گردن مردم نیندازید

سلامت نیوز: درست یک‌سال پس از کشف کووید۱۹ دوباره در ماه دسامبر خبر شیوع نوع جدیدی از این ویروس در صدر اخبار قرار گرفت. نتایج اولیه حاکی از آن بود که این نوع جدید SARS-CoV-۲ در انگلیس با سرعت بالاتری از ویروس اولیه منتشر می‌شود؛ اما اکنون شواهدی تازه به دست آمده است که نشان می‌دهد این ویروس نه‌تنها سریع‌تر فراگیر می‌شود بلکه حتی کُشنده‌تر نیز هست. این بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس بود که جهان را با انتشار این اخبار در وحشت فرو برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،همزمان با این خبر، نماینده مردم کردستان در مجلس نیز آلوده‌شدن یکی از اعضای کادر درمان این استان را به کرونای انگلیسی تأیید کرد. با وجود اعتراف وزارت بهداشت به ثبت حداقل یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی‌ اما سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود وجود این بیماری در کشور را تکذیب کرد و بعد از صحبت‌های وزارت بهداشت دیگر کسی درباره کرونای انگلیسی حرفی نزد؛ اما در چند روز گذشته نخستین مرگ یک مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران در شهر آبیک قزوین ثبت شد تا زنگ خطر کرونای جهش‌یافته بیش از پیش به صدا درآید.

اطلاع‌رسانی درباره کرونای انگلیسی در ایران بسیار کم است و مسوولان وزارت بهداشت اطلاعات زیادی در این‌باره نمی‌دهند ولی بالاخره در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان‌ها شروع شده است».

«ویروس‌ها نیازمند پاسپورت نیستند و می‌توانند خود را از هرکجای دنیا به دورترین نقاط برسانند»؛ این جمله وزیر بهداشت در رویارویی با کرونای انگلیسی است. علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با بیماری کرونا هم یکشنبه، ۲۶ بهمن گفته است: «تاکنون فقط هفت مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران شناسایی شده‌اند»؛ اما سعید نمکیَ، وزیر بهداشت از شناسایی ۱۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته خبر داده بود ولی مشخص نیست که آمار تهران را هم لحاظ کرده بود یا خیر؟ مسوولان وزارت بهداشت به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی شیوع کرونا خودداری می‌کنند. نمکی همچنین دیروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از «بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری» درباره کرونا گفته است حتی اگر ویروس جهش‌یافته «ما را گرفتار نکند»، انتظار می‌رود که در ماه اسفند «خیز جدید» بیماری را ببینیم.

او از «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» به عنوان عامل اصلی شیوع بیشتر کرونا نام برده و گفته است وزارت بهداشت قصد دارد در رنگ‌بندی مناطق که نشان‌‌دهنده شیوع کرونا در شهرهای مختلف ایران است، تجدیدنظر کند. در همین حال، فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفته است: «مطالعه ما در این زمینه خیلی کم است» و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر مربوط به شیوع کرونای انگلیسی «ممکن است خیلی بالاتر» باشد. او تاکید کرده «هیچ عددی را فعلا نمی‌توانم بگویم» و تعداد دقیق معلوم نیست. 

زنگ خطر به صدا درآمد 

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  می‌‌گوید:«موردی که در چند روز گذشته در خیابان شاپور مشاهده شد، زنگ خطری برای ما بود چرا که وی هیچ مراوده‌ای با هیچ مسافری از خارج از کشور نداشته و این احتمال را دادیم که کرونای انگلیسی شیوع پیدا کرده است.» او ادامه می‌‌دهد: «متاسفانه هزینه مطالعه ژنتیکی در زمینه کرونای انگلیسی خیلی بالاست و به همین دلیل امکان بررسی همه موارد مشکوک وجود ندارد.» مردانی بدون ارائه آمار خاصی تاکید می‌‌کند: «در شهر تهران موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است.»

 این متخصص عفونی می‌‌گوید: «میزان بیماری‌زایی و سرایت آن در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد است و افراد مبتلا به این ویروس با یک تماس کوچک می‌توانند اطرافیان را مبتلا کنند. ویروس کرونا افراد زیر 20سال را بیشتر از افراد میانسال دیگر مبتلا می‌کند.» 

ویروس انگلیسی عامل موج آبان

بوددکتر حمید عمادی‌، متخصص بیماری‌های عفونی نیز  می‌‌گوید: «کرونای جهش‌یافته که به نام انگلیسی شهرت یافته،‌ امکان سرایتش به دیگران بسیار بیشتر است.به بیان دیگر این بیماری شدیدتر نیست‌ اما مسری‌تر است. در نتیجه کافی است فتیله رعایت‌‌کردن‌ها پایین کشیده شود. ممکن است یک مراسمی، یک موقعیتی و سفری پیش بیاید، این بار ما با ویروسی مواجه هستیم که در سرایت‌‌کردن شوخی ندارد و چرخه انتقال به‌شدت بیشتر می‌شود و دو‌مرتبه جمع‌‌کردن این اتفاق سخت‌تر خواهد بود.»

او ادامه می‌‌دهد: «این همان ویروس کروناست که فقط در انتقال آن یک جهش رخ داده و سرعت انتشارش بیشتر و در واقع مسری‌تر شده است، میزان کشندگی این نوع جدید با نوع قبلی تفاوتی ندارد.» این متخصص عفونی در بخشی از صحبت‌هایش به «صبح‌نو» می‌‌گوید: «واقعیت این است که این ویروس در دنیا از شهریور وجود داشته و همه جای دنیا هم بوده است، کشورها حرکات نمادی ‌کردند و پروازها را لغو ‌کردند، اما معلوم نیست نوع جدید به کشورها رسیده است. با توجه به وجود ویروس از شهریور، احتمال اینکه پیک سوم بیماری در آبان در ایران به‌خاطر شیوع همین ویروس بوده باشد، وجود دارد.»

با وجود این، چنین موضوعی در ابتدای شیوع ویروس كرونا توسط مسوولان رد شد و حتی وزیر بهداشت اعلام کرد که کرونای انگلیسی در کشور وجود ندارد. عمادی می‌گوید: «این ویروس را همه کشورهای دنیا دارند و احتمالا ویروس انگلیسی پخش شده است اما به‌خاطر بحث سیاسی هیچ‌یک از کشورها مطرح نکردند. واقعیت این است كه باید همه رعایت کنیم.»

سیاست‌‌‌های غلط دولت را به گردن مردم نیندازید

دکتر عمادی در ادامه سیاست‌‌‌های غلط دولت در رابطه با کنترل کرونا را مورد انتقاد قرار می‌‌دهد و می‌‌گوید: «همه چیز را نمی‌شود به گردن مردم انداخت، مردم می‌‌خواستند رعایت کنند اما دولت با ساده‌انگاشتن به آنها تفهیم کرد که می‌‌توانند موضوع کرونا را فراموش کنند. برای مثال ما در رده‌بندی شهرها زرد و نارنجی و قرمز داشتیم ولی شهرهای آبی‌رنگ را نمی‌فهمم! یعنی شهرهایی که در آن هر کاری که می‌‌خواهید انجام دهید! یعنی کرونا وجود ندارد!»

این پزشک متخصص عفونی در ادامه تاکید کرد: «این مسائل برای مردم یعنی ساده انگاشتن کرونا؛ یا اینکه سالن‌‌‌های پذیرایی را باز ‌کردند تا چند وقت پیش بسیاری از جوان‌ها بدون ‌گرفتن مراسم ازدواج می‌‌‌کردند اما حالا با باز شدن تالارها و سالن‌‌‌های پذیرایی دولت این اجازه را به آنها داده که مراسم بگیرند و آنها هم می‌‌گویند حتما کرونا خیلی کمتر شده است که سالن‌ها باز شده پس مراسم بگیریم؛ البته مردم هم باید موضوع کرونا را جدی بگیرند؛ همانطور که در فروردین سال گذشته جدی ‌گرفتند و فروکش کرد، در غیر این صورت موج چهارم خطرناکی خواهیم داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha