سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 307846

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان راه‌های مختلفی وجود دارد و از آن گذشته، پیشرفت‌های گوناگون در عرصه پزشکی سبب شده که میزان مرگ بر اثر ابتلا به سرطان کاهش یابد.

چند توصیه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

سلامت نیوز:برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان راه‌های مختلفی وجود دارد و از آن گذشته، پیشرفت‌های گوناگون در عرصه پزشکی سبب شده که میزان مرگ بر اثر ابتلا به سرطان کاهش یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دلایل ابتلا به سرطان بسیار گوناگون‌اند و در همه موارد نمی‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. با وجود این، مطالعات پزشکی نشان می‌دهند که می‌توان در شماری از موارد با راه‌های پیشگیرانه میزان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.


جلوگیری از چاقی
یکی از راه‌های موثر، برخورداری از وزن طبیعی است. نحوه محاسبه وزن طبیعی، تعیین "شاخص توده بدنی" یا BMI است یعنی وزن بدن (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (به متر). افزایش عدد این شاخص بیش از وزن طبیعی، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
یکی از راه‌های جلوگیری از چاقی مصرف میوه و سبزیجات است. انجمن تغذیه آلمان خوردن روزانه پنج وعده میوه و سبزی را توصیه کرده است. در عین حال سوسیس و کالباس و گوشت قرمز به‌شدت فرآوری‌شده از سال ۲۰۱۵ در فهرست "مواد بالقوه سرطان‌زا" قرار دارند.


مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها
تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین ث، روی، سلنیوم و گنجاندن سبزیجاتی مانند مرکبات و کلم بروکلی با خاصیت فیتوشیمیایی در برنامه غذایی به دفع سریع‌تر سمومی کمک می‌کنند که می‌توانند سرطان‌زا باشند. مواد فیتوشیمیایی دارای خواص محافظتی در برابر عامل‌های بیماری برای گیاهان هستند که همین عملکرد را در بدن انسان نیز دارند. این مواد هم‌چنین روند خودتخریبی سلول‌های سرطانی را تسریع می‌کنند.


ترک دخانیات
مطالعات گوناگون نشان می‌دهند، سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه را بالا می‌برد، بلکه زمینه را برای ابتلا به انواع دیگر سرطان از جمله سرطان معده، دهان، حلق، مری، لوزالمعده، مثانه و کلیه فراهم می‌سازد. از این رو سیگار نکشید، از تنباکوی جویدنی یا استنشاق توتون پرهیز کنید و در محیطی عاری از دود سیگار کار و زندگی کنید. ترک دخانیات از احتمال ابتلا به سرطان می‌کاهد.


اهمیت فعالیت بدنی
تحرک بدنی از جمله خطر ابتلا به سرطان‌ در روده بزرگ، سینه و رحم را کاهش می‌دهد. کسانی که مسیرهای مختلف را پیاده طی کرده و ورزش را جزو برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، نه تنها شاداب‌تر هستند، بلکه از احتمال ابتلا به سرطان نیز به شکل قابل توجهی می‌کاهند. بهتر است که تحرکات بدنی را به جزیی از فعالیت‌های روزانه بدل سازید، برای نمونه به جای آسانسور از پله استفاده کنید.


به گزارش دویچه‌وله، علاوه بر موارد فوق تشخیص زودهنگام سرطان یکی از مهم‌ترین عوامل برای درمان موثر این بیماری و زنده ماندن است. آزمایش به موقع حتی می‌تواند مراحل پیش از سرطان را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد به نحوی که سرطان اصلا مجال بروز پیدا نکند. هرچه زودتر سرطان تشخیص داده شود، شانس درمان آن نیز بیشتر است. پزشکان همچنین تاکید دارند که پرهیز از مصرف مشروبات الکلی و استفاده مناسب از کرم‌های ضدآفتاب از عوامل موثر دیگر در پیشگیری از سرطان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha