به غیر از زمانی که کودکتان بیمار می‌شود و یا تب می‌کند، باید مراقب برخی علائم نیز باشید زیرا آن‌ها به شما نشان می‌دهند که لازم است کودکتان را نزد پزشک ببرید.

علائمی که نشان می‌دهند باید کودک را نزد پزشک ببرید

سلامت نیوز: به غیر از زمانی که کودکتان بیمار می‌شود و یا تب می‌کند، باید مراقب برخی علائم نیز باشید زیرا آن‌ها به شما نشان می‌دهند که لازم است کودکتان را نزد پزشک ببرید.

از زمانی که تصمیم گرفتید بچه‌دار شوید، حتماً به خوبی می‌دانستید که سلامت فرزندان در اولویت قرار خواهد داشت. حتماً شما هم مثل هر پدر و مادر دیگری سعی می‌کنید اطلاعات و آگاهی خود را در رابطه با سلامت کودکتان بالا ببرید.

اما گاهی علائمی وجود دارند که چندان به چشم نمی‌آیند و به همین دلیل مهم است که بیشتر در موردشان بدانید. این علامت‌ها می‌توانند چیزهای زیادی درباره‌ی سلامت کودک به شما بگویند.
یادتان باشد تشخیص و درمان به موقع هر عارضه‌ای می‌تواند شما را از دردسرها و نگرانی‌های بعدی نجات بدهد. ضمناً با آگاهی بیشتر می‌توانید به فرزندتان کمک کنید زودتر بهبود بیابد.

علائمی که نشان می‌دهند کودکتان نیاز به مراقبت پزشکی دارد:

خال جدید
اگر متوجه شدید کودکتان صاحب یک خال بزرگ و جدید شده است که نرمال نیست و شکل متقارنی ندارد و رنگ آن نیز عادی نیست، حتماً باید او را به پزشک نشان دهید. از سویی دیگر، اگر خالی که هنگام تولد کودک وجود داشته، شروع به بزرگ شدن کرده است باید او را نزد پزشک ببرید تا این خال از جهت هرگونه ناهنجاری بررسی دقیق شود.
گاهی این اتفاق می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین‌ها یا پروتئین‌ها و یا ویتامین و پروتئین زیاد باشد، یا به دلیل مشکلات جدی‌تری مثلاً نوعی کیست یا تومور ایجاد شده باشد.

ریزش موی زیاد
اگر کودکتان مقدار زیادی از موهای خود را از دست داد، ممکن است دچار کمبود نوعی ویتامین شده باشد. این نشانه در ابتدا به چشم نمی‌آید. وقتی موهای کودکتان می‌ریزد، اولین چیزی که شما و پزشک متخصص کودک باید انجام دهید ارزیابی غذاها و ارزش غذایی مواد غذایی است که کودک را با آن تغذیه می‌کنید. این اطلاعات به تشخیص علت اصلی کمبود ویتامین کمک می‌کند.

تغییرات رفتاری
تغییرات رفتاری و ضمناً از دست دادن اشتها، کاهش فعالیت بدنی، یا مشکل در به خواب رفتن علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک شما به بررسی پزشکی نیاز دارد.

رشد بیش از اندازه سر
یکی از رایج‌ترین اتفاق‌هایی که برای بچه‌ها روی می‌دهد، تغییر در شکل سر آن‌هاست. دلیل این تغییر این است که با رشد کودک، ملاج باید بسته شود. بنابراین اگر متوجه شدید سر کودکتان بیش از اندازه رشد کرده، پس حتماً باید او را نزد پزشک ببرید.

از دست دادن شنوایی
اگر وقتی که کودکتان را صدا می‌کنید، واکنشی نشان نمی‌دهد ممکن است دلیل آن مشکلی در شنوایی او باشد. در چنین مواردی، باید کودک را نزد متخصص گوش ببرید که بتواند شنوایی کودک را به دقت بررسی کند. این علامت یکی از علائمی است که در ابتدا بسیار سخت تشخیص داده می‌شود. اما با وجود اینکه ظاهراً پنهان است، اگر دقت کنید متوجه خواهید شد.

تشنگی
وقتی کودکی واقعاً تشنه است تمام مدت درخواست آب می‌کند و این می‌تواند علامت این باشد که چیزی در بدن او دچار مشکل شده است. هرچند مهم است که آب کافی به کودک بدهید اما طبیعی نیست که کودک مرتباً آب یا شیر بطلبد. چنین حالتی می‌تواند علامتی از یک بیماری جدی یا دهیدراسیون شدید باشد.

خُرخُر کردن
البته خیلی از بچه‌ها کمی خُرخُر می‌کنند و این نباید نگرانتان کند. اما اگر صدای خُرخُر کودک واقعاً بلند شود می‌تواند علامتی قطعی از انواعی از مشکلات تنفسی یا یک عفونت تنفسی باشد. در چنین مواردی، توصیه می‌کنیم کودک را هر چه سریع‌تر به پزشک نشان دهید تا ارزیابی کند چه اتفاقی در بدن کودک در حال روی دادن است و عارضه را برطرف نماید.
اگر کودکتان زیاد خُرخُر می‌کند (همراه با دیگر علائم)، شاید دلیل آن بزرگ شدن لوزه‌ها باشد که با یک عمل جراحی ساده قابل حل است.

در نهایت این که:
این علائم را دست‌کم نگیرید و به آن‌ها توجه کنید. هرچند خیلی از آن‌ها می‌توانند بی‌خطر باشند اما شما هرگز نباید روی زندگی کودکتان ریسک کنید. یادتان باشد کودک در این مرحله، آسیب‌پذیرترین دوران زندگی خود را طی می‌کند و نیازمند دقت و مراقبت مداوم شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha