30 بهمن سال 98 اولین گزارش رسمی از شیوع کرونا در ایران از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. در یکسالی که گذشت اتفاقات زیادی از جمله مرگ چهره های مشهور رخ داد که تاب و تحمل شرایط کرونایی را برای جامعه ایرانی سخت تر کرد.

اتفاقاتی که دوران کرونا را سخت تر کرد/از قتل رومینا تا مرگ چهره های مشهور

سلامت نیوز-نگار مهربان : 30 بهمن سال 98 اولین گزارش رسمی از شیوع کرونا در ایران از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. در یکسالی که گذشت اتفاقات زیادی از جمله مرگ چهره های مشهور رخ داد که تاب و تحمل شرایط کرونایی را برای جامعه ایرانی سخت تر کرد.

برگزاری انتخابات مجلس با وجود شیوع کرونا
به گزارش سلامت نیوز، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه 98 تنها سه روز بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور برگزار شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس گفت:« برخلاف توصیه عده‌ای مبنی بر اعلام نشدن نتایج اولیه مثبت بودن تست کرونا قبل از انتخابات اما به محض دریافت نتایج در اعلام آن کوتاهی نکردیم.»


بهرام پارسایی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز بعدها در مصاحبه ای با ایلنا گفت:« هنگام شیوع بیماری در شهر قم می‌توانستند قرنطینه را اعلام کنند‌‌‌‌.

در همان روزها به وزارت کشور پیشنهاد شد انتخابات را کلاً به عقب بیندازد و اصرار شد اگر این کار را انجام نمی‌دهند حداقل انتخابات قم به تعویق بیفتد که هیچ‌کدام از این کارها صورت نگرفت. روز بعد از انتخابات وزیر کشور در یک جلسه مطرح کرد که از ما خواستند انتخابات را به خاطر کرونا عقب بیندازیم و یا حداقل در قم به تعویق بیفتد که ما به عنوان مجری انتخابات مقاومت کردیم و از این صحبت‌ها تمکین نکردیم و پیشنهادات را نپذیرفتیم!»


این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد:« بعدهم بحث قرنطینه قم و شهرهای شمالی و تهران مطرح شد که انجام نشد. که اگر می شد قطعاً ما می‌توانستیم شیوع بیماری را پیش از این‌ها مهار کنیم.»

زلزله تهران و کرونا
مرگی که ناگزیر گریبانگیر خواهد شد
در بامداد جمعه 19 اردیبهشت ماه 99 زمین لرزه ۵.۱ ریشتری تهران را به لرزه درآورد. مردمی که خسته از شیوع نزدیک به سه ماهه کرونا بودند و با رعایت توصیه ها و پروتکل های بهداشتی سعی می کردند از کرونا جان سالم به در برند اینبار با زلزله و ترس اینکه زلزله بزرگتری انتظار آنها را در بحبوحه کرونا می کشد بار دیگر مرگ را پیش روی چشمان خود دیدند که مرگ را گریزی نیست چه با کرونا و چه با زلزله. ابتدا زمین لرزه ای به بزرگی ۲.۹ ریشتر در 23 شامگاه پنجشنبه 18 اردیبهشت در دماوند به ثبت رسید و یک ساعت بعد تهران به لرزه درآمد.
شدت زمین لرزه نه تنها مردم دماوند، تهران، ورامین، ری، پاکدشت، ملارد، بهارستان و اسلامشهر را هراسان به خیابان ها کشاند بلکه در استان های همجوار یعنی مازندران، سمنان و قزوین نیز احساس شد.
 
قتل رومینا در بحبوحه کرونا
اول خرداد 99 خبر تلخ کشته شدن دختر نوجوان با داس به دست پدرش موجی از خشم و نفرت را به دنبال داشت.
رومینا دختر 13‌ساله‌ای بود که با پسری به نام بهمن خاوری آشنا شد و بعد از اینکه پدر با ازدواج آنها مخالفت کرد، آن دو با هم از خانه فرار کردند اما بعد از مدتی پدر رومینا با ترفندی محل سکونت آنها را پیدا کرد و سپس رومینا را با کمک پلیس به خانه بازگرداند، اما دو روز بعد پدر با داس سر از تن رومینا جدا کرد.

مادر رومینا به عنوان شاکی اصلی این پرونده درخواست مجازات شدید برای پدر رومینا کرده بود. با این حال دادگاه کیفری استان گیلان پدر رومینا اشرفی را به 9 سال حبس و پرداخت دیه در حق مادر رومینا محکوم کرد که واکنش های زیادی را به دنبال داشت و کارشناسان مسائل اجتماعی از عدم قصاص پدرانی که فرزند خود را به قتل می رسانند انتقاد کردند و بار دیگر اعتراضات از به تصویب نرسیدن لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به دلیل ایرادهای شورای نگهبان اوج گرفت.

درگذشت دو چهره مشهور سینما،تئاتر و تلویزیون به فاصله یک ماه
درگذشت محمدعلی کشاورز هنرمند مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در 25 خرداد 99 بعد از طی یک دوره طولانی بیماری و نیز درگذشت سیروس گرجستانی بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون بر اثر سکته قلبی در سن 76 سالگی در 12 تیر 99 نیز از دیگر اخبار تلخ سال 99 بود.
 
درگذشت محمدرضا شجریان
 17 مهرماه در کنار آمار مبتلایان و فوتی های کرونا خبر از فوت یک چهره مشهور مردم را بیش از پیش غمگین و آشفته کرد. محمدرضا شجریان استاد آواز ایران پنجشنبه، ۱۷ مهر ماه پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

گرچه فوت شجریان دور از انتظار نبود اما لااقل مردم در این دوره که نزدیک به هشت ماه از شیوع کرونا گذشته بود انتظار این خبر تلخ را دیگر نداشتند بویژه اینکه به دلیل کرونا مراسم تشییع باید بدون حضور مردم برگزار میشد.

فوت مهرداد میناوند و علی انصاریان بر اثر کرونا
خبر شوکه کننده فوت مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی و تیم پرسپولیس بر اثر کرونا در 8 بهمن ماه 99 بار دیگر مردم ایران را در سوگی عظیم فرو برد و ترس از کرونا بیش ار پیش رخ نشان داد.

این خبر در حالی اعلام شد که پزشک وی روز قبل خبر از پایداری شرایط وی داده بود و مردم امیدوار انتظار این خبر تلخ را نداشتند. تلخی این خبر وقتی بیشتر شد که علی انصاریان دیگر بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس و دوست صمیمی این بازیکن نیز به کرونا مبتلا شد.

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم کل ایران برای بهبود وی دست به دعا شدند اما در حالی که امید می رفت وی نیز بهبود پیدا کند اما با اعلام خبر فوت او مردم ایران بار دیگر در بهت و حیرت فرو رفتند و بغض کرونایی در گلوی همه ماند.شاید اگر کرونا نبود جمعیت عظیمی در مراسم تشییع این دو عزیز شرکت می کردند.

همچنین کرونا در سالی که گذشت جمعی از چهره های معروف را از میان ما برد که از جمله آنها می توان به کریم اکبری‌مبارکه بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون روز ۸ آبان 99، چنگیز جلیلوند دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر در تاریخ دوم آذر 99، کامبوزیا پرتوی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان در تاریخ 4 آذر 99، پرویز پورحسینی بازیگر باسابقۀ سینما، تئاتر و تلویزیون در تاریخ 7 آذر 99 و .... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha