سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: تنها ۱۰ درصد از مردم کشور دارای گروه خونی منفی هستند و نیاز به گروه‌های خونی منفی در تمام مراکز انتقال خون احساس می‌شود.

نیاز به گروه‌های خونی منفی در تمام مراکز انتقال خون

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: تنها ۱۰ درصد از مردم کشور دارای گروه خونی منفی هستند و نیاز به گروه‌های خونی منفی در تمام مراکز انتقال خون احساس می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، «بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اشاره به وضعیت اهدای خون در زمان کرونا بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۹۵ نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۱۸۰ واحد خون اهدا شده است.


وی با اشاره به فراورده‌های خونی ده ماه جاری ادامه داد: در ده ماه سال جاری دو میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فراوردهای آن شامل گلبول قرمز فشرده شده و پلاکت و پلاسما در بین مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.


حاجی بیگی افزود: ما باید جوابگوی نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سراسر کشور از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن مثل گلبول قرمز، فشرده شده، پلاکت و پلاسما باشیم.


وی ادامه داد: در بعضی از استان‌های شمالی و جنوبی کشور به خاطر حضور بیماران تالاسمی میزان نیاز به خون بیشتر است و ۲۰ درصد از خون‌های اهدایی کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، در نظر داشته باشید نیاز به خون و فراورده‌های آن یک نیاز همیشگی است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: کمبود خون در استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان، تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمان، سیستان بلوچستان و اصفهان بیشتر احساس می‌شود.


وی افزود: بعضی فراورده‌های تهیه شده از خون کامل مثل پلاسما را فقط ۳ روز می‌توان در محیط خارج از بدن، درون کیسه‌های خون نگهداری کرد و به همین دلیل اهدای خون باید مستمر و همیشگی باشد تا مدیریت بهتری بر استفاده‌ی این فراورده‌ها اعمال شود و با توجه به اینکه تنها ۱۰ درصد از مردم کشور دارای گروه خونی منفی هستند، نیاز به گروه‌های خونی منفی در تمام مراکز انتقال خون احساس می‌شود و باید با ذخایر خونی مناسب به استقبال فصل بهار برویم.


حاجی بیگی ادامه داد: سالانه در کشور نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون فراورده به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع می‌شود.


سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان تاکید کرد: تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون سراسر کشور رعایت می‌شود و تمام لوازم و تجهیزات مورد استفاده در پروسه اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha