وزیر بهداشت اعلام كرد: با ابلاغ آئین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی نحوه ارتقای جایگاه این معلمان تا مهر‌ امسال تغییر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، كامران باقری لنكرانی، امروز در مراسم اختتامیه جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی‌ افزود: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی باید در هر دو عرصه آموزشی و تحقیقاتی فعال باشند و به خصوص در علوم بالینی نباید دچار روزمرگی شوند باید فضایی را به وجود آورند كه فرصت طلبی و برنامه‌ریزی برای آموختن در محیط آموزشی یك ارزش باشد.
وی گفت: فرصت‌طلبی برای آموختن را با بخشنامه و دستور‌العمل و امریه نمی‌توان ترویج داد بلكه نیاز به یك كار مداوم و مستمر از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارد.
وی همچنین گفت: با توجه به الزامی كه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام كرده است آئین‌نامه ارتقای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دو وزارتخانه بهداشت و علوم تا مهر‌ امسال تغییر می‌كند، تاكنون این طور بوده است كه مربیان فنی، استادیاران یا دانشیاران هر كدام پس از گذشت 5 سال تدریس خود به خود با كسب 65 امتیاز ارتقای جایگاه پیدا می‌كردند تمایزی بین مدرسان مبتكر و خلاق و دیگران وجود نداشت كه در آئین‌نامه جدید این نقطه ضعف بر‌طرف می‌شود.
وی اضافه كرد: تغییر فرآیند ارتقای هیئت علمی دانشگاه‌ها با محوریت ارزش گذاشتن به نوآوری در آموزش مدت‌هاست در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت مورد بحث است و در این‌باره خود اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز می‌توانند نظرات خود را به این شورا منعكس كنند.
وزیر بهداشت گفت: مسئله دیگر این است كه معمولاً در هر دانشگاه تعدادی استاد به عنوان اساتید مورد توجه یا ستاره بین دانشجویان مطرح هستند و این امر توجه به سایر مدرسان را كم می‌كند به همین علت در نظام جدید ارتقای مدرسان دانشگاه‌ها پیشرفت و رشد آنان طی سال مورد توجه قرار می‌گیرد و البته در عین حال كاركرد كل مؤسسه آموزشی نیز در ارتقای مدرسان آن نقش خواهد داشت.
وی همچنین خبر داد: یكی دیگر از سیاست‌هایی كه در حوزه آموزش پزشكی مورد توجه وزارت بهداشت است افزایش رشته‌های بین گروهی و بین رشته‌ای است كه با وجود آن‌ها بتوانیم نیروهای جامع نگرتر و عالم تری را تربیت كنیم كه در این قسمت توجه به رشته‌های جدید از جمله زیست فناوری، نانوتكنولوژی و اخلاق پزشكی مورد توجه است.
وزیر بهداشت گفت: سال 84 برای گسترش آموزش تحصیلات تكمیلی و ایجاد رشته‌های جدید تخصصی و دكترا 33 میلیارد تومان بین دانشگاه‌های علوم پزشكی برای تأمین وسایل كمك آموزشی توزیع شد، در سال 85 نیز در دو مرحله یكی 15 میلیون دلار از محل صرفه‌جویی یارانه بنزین و دیگر 66 میلیارد تومان به عنوان پول نشاندار آموزشی برای گسترش بخش‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشكی هزینه شد و در مجموع در سال 2006 میلیاردی نسبت به 2005 رشد اعتبارات آموزشی وزارتخانه در حدود 20 درصد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha