چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 307901

بر اساس بررسی‌های جدید شبکه غیرانتفاعی از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی (Northwestern Medicine) و مرکز پزشکی Ann & Robert H در وینفیلد، ایلینوی آمریکا، سلامت قلب مادر باردار ممکن است تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت قلب و عروق فرزند وی در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی داشته باشد.

تاثیر سلامت قلب مادر بر سلامت قلب فرزند

سلامت نیوز:بر اساس بررسی‌های جدید شبکه غیرانتفاعی از ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی (Northwestern Medicine) و مرکز پزشکی Ann & Robert H در وینفیلد، ایلینوی آمریکا، سلامت قلب مادر باردار ممکن است تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت قلب و عروق فرزند وی در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این اولین تحقیقی است که در طولانی‌مدت پیامدهای سلامت قلب و عروق مادر در بارداری و تاثیر آن بر سلامت فرزندان را بررسی کرده است. این یافته‌ها نگران‌کننده است، زیرا بر اساس تحقیقات گذشته بیش از ۹۰ درصد از مادران آمریکایی سطح سلامتی قلب و عروقی  پایین‌تر از سطح بهینه دوران بارداری دارند.


دکتر آماندا پراک، محقق اصلی این بررسی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن و متخصص قلب و عروق گفت: نتایج نشان می‌دهد که کودکان این گروه از مادران با سلامت قلب و عروقی کمتر از حد مطلوب، ممکن است در معرض خطر بالاتری برای کاهش زودهنگام سلامت قلب و عروقی دوران کودکی قرار گیرند.


وی افزود: «امیدواریم که در آینده با توجه به این دلایل موثر در کاهش سلامت قلب کودکان بتوانیم از سکته‌های قلبی، مغزی و مرگ زودرس جلوگیری کنیم.»


پراک عنوان کرد: یافته‌های این بررسی در میان ۶ درصد از مادران نشان می‌دهد که خطر ابتلاء به کاهش سلامت قلب و عروق کودکان متولدشده در مادرانی که سطح سلامتی قلب و عروق پایینی دارند، نسبت به کودکان مادران با سلامتی قلب و عروق مناسب، تقریبا هشت برابر بیشتر است.


بر اساس این بررسی، خطر قرار گرفتن کودکان متولدشده از مادران با موارد مرتبط به‌سلامت قلب و عروق در بارداری (به‌عنوان‌مثال، اضافه‌وزن دارند، اما چاق نیستند) در گروه با کمترین سلامت قلب و عروق در اوایل نوجوانی، بیش از دو برابر بود.


محققان چندین عامل خطر هم‌زمان در مادر را بررسی کردند و دریافتند که بیشتر تحقیقات گذشته درباره پیامدهای سلامتی مادر بر فرزندان، تنها یک عامل خطر مادر یعنی چاقی یا فشارخون را بررسی کرده است.


پراک گفت: این بررسی عوامل مختلفی را در طیف وسیعی از سطوح تجزیه‌وتحلیل کرد و نشان داد که ارتباط سلامت قلب و عروق مادر با سلامت قلب و عروق فرزندان با عواملی مانند چاقی مرتبط نیست و تمامی موارد مرتبط با سلامتی آینده کودکان است.


در این بررسی از داده‌های مرتبط با پیگیری قند خون و نتیجه بارداری نامطلوب استفاده شد که بر روی زنان باردار و فرزندان آنان مطالعه مشاهده‌ای بود.
دانشمندان از ۶ کشور مختلف بیش از ۲۳۰۰ مادر و کودک را مورد بررسی قرار دادند. این بارداری‌ها بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ بود و در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله آنان معاینه شدند.


دانشمندان با استفاده از تعریف انجمن قلب آمریکا برای سلامت قلب و عروق، سلامت قلب و عروق برای مادران را در هفته ۲۸ بارداری بر اساس میزان شاخص توده بدن (شاخص وزن در برابر قد)، فشارخون، کلسترول، گلوکز و مصرف سیگار و برای فرزندان نیز در سن ۱۰ تا ۱۴ سالگی، بر اساس شاخص توده بدن، فشارخون، کلسترول و گلوکز دسته‌بندی کردند.


پراک بیان کرد: گام بعدی این تحقیق بررسی سلامت قلب و عروق و علائم زودهنگام بیماری‌های قلبی و عروقی دوران بلوغ این کودکان است. علاوه بر این، محققان قصد دارند برخی از دلایل اساسی تاثیر سلامت قلب و عروق مادر در بارداری و تاثیر آن بر کاهش سلامت قلبی فرزندان را بررسی کنند.


محققان عنوان کردند: برای مثال، محیط نامطلوب رحم مادر ممکن است اختلافاتی ایجاد کند که در زمان‌های مختلف ژن‌های فرزندان را روشن یا خاموش کند و این می‌تواند علتی بر تفاوت سلامتی آنان باشد.
نتایج این بررسی در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha