رییس پنجمین کنگره سلامت مردان با بیان اینکه مردان بیش از زنان گرفتار کووید ۱۹ شدند، گفت: باید مردان را به سمتی سوق دهیم که اولا سواد سلامت آنها افزایش یافته و ثانیا خود مسئولیت سلامتی خود را برعهده گیرند و مشارکت کنند.

مردان بیش از زنان گرفتار کووید۱۹ شدند

سلامت نیوز: رییس پنجمین کنگره سلامت مردان با بیان اینکه مردان بیش از زنان گرفتار کووید ۱۹ شدند، گفت: باید مردان را به سمتی سوق دهیم که اولا سواد سلامت آنها افزایش یافته و ثانیا خود مسئولیت سلامتی خود را برعهده گیرند و مشارکت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سید جلیل حسینی در پنجمین کنگره سلامت مردان که به صورت مجازی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع سلامت مردان اظهار کرد: جای خرسندیست که اندیشه پرداختن به مساله سلامت مردان که از سال ۸۳ ایجاد شد، امروز در کشور به نهالی برومند مبدل شده و زمینه های علمی آن به سرعت درحال پیشرفت است.


وی با بیان اینکه موضوع سلامت مردان در اکثر کشورهای دنیا جزو اولویت های نخستین قرار دارد، افزود: در دنیا پیامدهای بیماری و منفی سلامت در مردان و پسران بیشتر است، در نتیجه یکی از اولویت‌ های سیاستگذاری دولت ها در حوزه سلامت به سلامت مردان اختصاص داده شده است، چرا که سلامت مردان در کشورها به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیار مهم بوده و مردان را عامل مولد اقتصاد خانواده قلمداد می کنند.


حسینی بیان کرد: به طور کلی مردان بیش از زنان در جامعه هستند، به همین دلیل است که متاسفانه رفتارهای پرخطر و سبک زندگی غیر سالم را بیشتر در پیش می گیرند. در کل دنیا آمارها نشان می‌دهد که از بین ۴۰ علت مرگ ناشی از سرطان ها ۳۳ مورد آنها در مردان شایع تر است. در بیماری کووید ۱۹ که در سال گذشته دنیا را متاثر کرد، شاهد بودیم که مردان بیشتر گرفتار شدند.


رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در آی ‌سی ‌یو ها مردان ۲.۸ برابر بیشتر بستری شدند و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در بسیاری از مطالعات تا ۳۹ درصد بیشتر از زنان گزارش شده است. علت این است که مردان بیش از زنان رفتارهای پرخطر دارند و علاوه بر اینکه در محیط‌ های ناسالم به علت مشغله و شغلشان حضور دارند، اندیشه قوی بودن و رویین تنی نیز همیشه همراهشان است. آنها بر احساساتشان کمتر کنترل داشته و رفتارهای پرخطر اتخاذ می کنند و استمدادطلبی کمتری دارند، رقابت جو هستند و در نتیجه در شرایط خطر قرار می گیرند. در نتیجه از اینکه بیمار اطلاق شوند، به شدت گریزانند. همچنین به علت مشغله سطح دسترسی کمتری به اطلاعات سلامت داشته و سواد سلامت کمتری دارند.


ضرورت مشارکت مردان در تامین و بهبود وضعیت سلامتی آنها
رییس پنجمین کنگره سلامت مردان با اشاره به اقدامات ارزشمند مرکز تحقیقات سلامت مردان در راستای بهبود سلامت مردان جامعه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز مراحل اولیه آمادگی و تصویب سند سلامت مردان فراهم شده است. لازم است که بحث سلامت مردان را در شبکه های بهداشتی با ارائه خدمات پایه سلامت آغاز کنیم و بتوانیم وضعیتی را به وجود آوریم که مانند سایر کشورهای دنیا که مردان در امر سلامتی و کاهش بیماری هایشان مسئولیت پذیر هستند، در ایران نیز مردان را به سمتی سوق دهیم که اولا سواد سلامتشان افزایش یافته و ثانیا خودشان مسئولیت سلامتی خود را برعهده گیرند و مشارکت کنند.
پنجمین کنگره ملی سلامت مردان همزمان با هفته سلامت از امروز(چهارشنبه) تا دوم اسفند ماه برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha