چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 307947

خونریزی بینی که به آن خون دماغ هم گفته می‌شود، امری شایع است. این مشکل شاید ترسناک به نظر برسد اما به‌­ندرت حاکی از مشکل جدی است.

اینفوگرافیک/ علل خونریزی بینی یا خون دماغ چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس اصفهان بینی مویرگ­‌های زیادی دارد که نزدیک به سطح جلو و عقب بینی هستند. این مویرگ­‌ها بسیار نازکند و به­‌سادگی دچار خونریزی می­‌شوند. خون دماغ شدن در بین بزرگسالان و کودکان بین سنین ۳ تا ۱۰ سال شایع است.

بیشتر بدانید: چه زمانی باید نگران خونریزی بینی باشید؟


به‌طورکلی دو نوع خونریزی بینی وجود دارد: خونریزی قدامی و خونریزی خلفی

زمانی که مویرگ‌­های جلوی بینی پاره و دچار خونریزی شود، خونریزی قدامی رخ می‌دهد.

خونریزی خلفی در انتها یا عمیق­‌ترین قسمت بینی اتفاق می‌­افتد. در این صورت، خون به انتهای حلق می­‌رود. خونریزی خلفی می­‌تواند خطرناک باشد.


علل خونریزی بینی یا خون دماغ

خونریزی بینی دلایل مختلفی دارد. به‌­ندرت پیش می‌­آید که خون دماغ ناگهانی یا نامتناوب، جدی باشد. اگر مرتبا خون دماغ می‌شوید، ممکن است مشکل جدی داشته باشید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خشکی هوا شایع‌­ترین علت خون دماغ شدن است. زندگی در آب­‌وهوای خشک و استفاده از سیستم گرمایش مرکزی باعث خشک شدن غشای بینی می­‌شود که بافت درون بینی است.

این خشکی باعث سفت شدن فضای داخل بینی می­‌شود که خارش‌­آور و آزاردهنده است. اگر بینی‌تان را بخارانید یا تمیز کنید، خونریزی می­‌کند.

استفاده از داروهای ضد حساسیت و ضد احتقان برای درمان حساسیت، سرماخوردگی یا مشکلات سینوسی هم ممکن است باعث خشکی غشای بینی و خون دماغ شود. پاک کردن مکرر بینی با دستمال نیز از دیگر علت­‌های خونریزی بینی است.

عواملی که در اینفوگرافیک زیر می بینید در بروز خونریزی بینی شایع است:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha