یکی از جاذبه های گردشگری ایران، غذاهای ایرانی است. صدها لیست از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی وجود دارد که هر کدام توسط دسته ای از افراد پیشنهاد شده است. پرطرفدارترین غذاهای ایرانی از دید گردشگران خارجی، غذاهایی که در سفر به ایران حتماً باید امتحان کنید از نگاه آشپزهای معروف جهان و البته پرطرفدارترین غذاهای ایرانی از نظر خود ایرانیان از نمونه این صدها لیستی است که نشان می دهد غذاهای ایرانی طرفداران بسیار زیادی دارند.

6 تا از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی از دید گردشگران کدامند؟

سلامت نیوز:یکی از جاذبه های گردشگری ایران، غذاهای ایرانی است. صدها لیست از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی وجود دارد که هر کدام توسط دسته ای از افراد پیشنهاد شده است. پرطرفدارترین غذاهای ایرانی از دید گردشگران خارجی، غذاهایی که در سفر به ایران حتماً باید امتحان کنید از نگاه آشپزهای معروف جهان و البته پرطرفدارترین غذاهای ایرانی از نظر خود ایرانیان از نمونه این صدها لیستی است که نشان می دهد غذاهای ایرانی طرفداران بسیار زیادی دارند.

در فرهنگ و پیشینه ایرانیان به نکاتی مثل نحوه پخت غذاهای ایرانی، ظرف مناسب برای پخت انواع غذا، نحوه سرو غذاهای ایرانی، چاشنی های کنار غذا و حتی محل مصرف غذا توجه زیادی شده است. ظروف مسی برای پخت انواع خورشت، ظروف سفالی و سنگی برای تهیه دیزی و آبگوشت از نمونه این نکات هستند.

پخت پرطرفدارترین غذاهای ایرانی، با این‌که شاید در نگاه اول ساده به نظر می رسند، توانایی و دقت بسیار زیادی لازم دارند که هرکسی نمی تواند این کار را به خوبی انجام دهد. همچنین احتیاج به فضای باز برای پخت بعضی از این غذاها دلیل تأسیس رستوران هایی تخصص پخت و سرو غذاهای پرطرفدار ایرانی تأسیس شوند. مانند رستوران با فضای باز، رستوران هایی در نقاط مرتفع و رستوران هایی با مهارت بالا در تهیه غذاهای سنتی که از پرطرفدار ترین این رستوران ها، رستوران هانی است.

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی که در بین تمام منابع مشترک هستند؛ زرشک پلو با مرغ، ته دیگ، خورشت فسنجان، باقالی پلو با گوشت، خورشت قورمه سبزی و دیزی است.

زرشک پلو با مرغ

یکی از خوراک هایی که در ایران به روش های مختلف پخته می شود، غذا با مرغ و برنج است. از انواع غذا با مرغ و برنج می‌توان به جوجه کباب با برنج، کوبیده مرغ با پلو، باقالی پلو با مرغ و بسیاری دیگر اشاره کرد. با این وجود، زرشک پلو با مرغ طرفداران بسیار زیادی دارد. این خوراک با بیشترین تزئینات با خوراکی هایی مثل زرشک سرخ شده، پلوی زعفرانی، انواع خلال های پسته و بادام، به عنوان غذای مجلسی در مهمانی ها و مراسم سرو می شود.

دستور پخت زرشک پلو با مرغ، با این‌که ساده به نظر می رسد، نکات ظریفی دارد که طعم ویژه آن لا به لای همین نکات ظریف است. سرخ کردن مرغ در کره محلی و استفاده از چاشنی رب و زعفران به مرغ عطر و طعمی خاص می دهد. برنج این خوراک پرطرفدار نیز با کره پخته می شود. اضافه کردن انواع مواد با طعم ترش به غذا از تخصص منحصر به فرد ایرانیان است و قطعاً یکی از دلایل پرطرفدار بودن این غذا استفاده از زرشک خشک تفت داده شده در کنار مرغ و تلفیق آن با برنج زعفرانی است.

ته دیگ

ته دیگ

در حقیقت ته دیگ در کنار تمام غذاهای ایرانی قابل طبخ است و به تنهایی یک غذا نیست ولی به طرز باور نکردنی در میان لیست بهترین غذاهای ایرانی قرار دارد. لایه ای نازک که در روغن به خوبی سرخ شده و طلایی رنگ است. ته دیگ به قسمتی از پلو و چلو گفته می شود که اولین لایه ایست که در ظرف پخت برنج که معمولاً قابله است قرار می گیرد. این لایه در روغن سرخ می شود و بقیه برنج که بعد از ته دیگ قرار می گیرد، بخارپز می شود. ته دیگ انواع مختلفی دارد که معمول ترین آن ته دیگ برنج است. از انواع دیگر آن، ته دیگ سیب زمینی و ته دیگ نان است و البته نوع ویژه تری از ته دیگ این است که به برنجی که قرار است در کف قابلمه قرار گیرد، زعفران، ماست و تخم مرغ اضافه می کنند.

خورشت فسنجان

ماده اصلی خورشت فسنجان، گردوی له و آسیاب شده است. این خورشت قهوه ای رنگ که بیشتر شبیه یک سس بسیار غلیظ است که با زمان پخت نسبتاً طولانی گردو آسیاب شده، رب انار غلیظ و پیاز در کنار هم تهیه می شود. این غذا معمولاً با مرغ پخته می شود اما در بعضی از مناطق با گوشت چرخ کرده گرد شده (اصطلاحاً قلقلی) و یا تکه های کوچک گوشت نیز قابل تهیه است.

قرار گرفتن مرغ در میان گردو و رب انار در زمان طولانی پخت، طعم ویژه ای به مرغ می دهد. استفاده از رب انار ترش یا شیرین بستگی به ذائقه دارد اما بسیاری از افراد طرفدار فسنجان با رب انار ملس هستند. ملس طعمی میان ترش و شیرین است. این غذای مجلسی با کالری بسیار بالا را همراه با چلو سرو می کنند.

باقالی پلو با گوشت

پلو در ادبیات آشپزی ایرانی، برنجی ست که بعد از آبکش کردن با موادی مثل سبزی های مخصوص، عدس، باقالی، لوبیا و انواع دیگر گیاهان مثل گوجه مخلوط می شود. پیدا کردن طعم های جدید با استفاده ای این نوع پخت برنج از مهارت های خاص آشپزان ایرانی است. یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی، باقالی پلو با گوشت است.

قطعه ای گوشت ماهیچه ای نرم به همراه استخوان متصل به آن، اضافه کردن چاشنی زعفران و ادویه های خاص و البته مدت پخت طولانی، دستور کلی تهیه گوشت است. تلفیق طعم های باقالی و شوید در برنج، به همراه کره حیوانی و اضافه کردن مقداری زعفران به این پلو در هنگام سرو، طعمی استثنایی ایجاد می کند. باقالی پلو با گوشت جزء جدا نشدنی تمام سفره هایی است که ایرانیان برای مهمانان ویژه و مراسم های مهم خود تدارک می بینند.

خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی از غذاهای پرطرفدار ایرانی و نقطه تفاهم ایرانیان و گردشگران خارجی است. این غذا به قدری محبوب است که روز جهانی به نام این خورشت محبوب نام گذاری شده است. چندین نوع سبزی خورد شده با نسبت های متفاوت که خوب سرخ شده اند به همراه لوبیا قرمز، لیموعمانی و گوشت تکه ای خورشتی مواد تشکیل دهنده این خورشت است. خوشمزگی این خورشت با زمان پخت آن رابطه مستقیم دارد. اتفاقی که در ادبیات آشپزی ایرانی به آن جا افتادن می گویند. قورمه سبزی با حضور مؤثر لیموعمانی، مقداری طعم ترش و تلخ دارد که بسیار محبوب است.

دیزی

آبگوشت

دیزی غذایی بسیار مقوی، ساده و لذیذ است که به دلیل محبوبیت بسیار زیاد آن، دستور پخت های مختلفی برای آن وجود دارد. مواد اصلی دیزی، گوشت به همراه استخوان به همراه حبوبات، سیب زمینی و گوجه است. خوردن این غذا با مکمل های خاص آن بسیار پرطرفدار است. ترشی، پیاز خام، سبزی خوردن و ماست و خیار و نان سنگک تازه از چاشنی های این غذا هستند. به علت نوع خاص ظرف و سرو این خوراک به صورت سنتی، توصیه می شود این غذای سنتی محبوب ایرانی در رستوران های سنتی یا رستوران‌های فضای باز خورده شود. توجه فرهنگ ایرانیان به جزئیاتی مثل ظرف پخت، ظرف سرو و محل مصرف غذا مواردی است که به صورت شگفت انگیزی در حس خوب غذا خوردن تأثیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha