درپی افزایش حجم ساخت و ساز در بسیاری از شهرهای کشور، رها کردن نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز به یکی از معضلات زیست‌محیطی برخی شهرها و حاشیه آن‌ها از جمله برخی شهرستان‌های استان تهران تبدیل شده است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های غیرمجاز گریبانگیر شهرستان‌های تهران

سلامت نیوز:درپی افزایش حجم ساخت و ساز در بسیاری از شهرهای کشور، رها کردن نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز به یکی از معضلات زیست‌محیطی برخی شهرها و حاشیه آن‌ها از جمله برخی شهرستان‌های استان تهران تبدیل شده است.  


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نخاله‌های ساختمانی علاوه‌بر برهم‌ریختن بستر و ساختار خاک و ایجاد آلودگی در خاک و منابع آب، در شرایط اضطرار آلودگی هوا می‌تواند موجب تشدید آلودگی هوا شود. از این رو در شرایط اضطرار آلودگی هوا که معمولا همزمان با فصول سرد سال است، حمل نخاله‌های ساختمانی توسط کامیون‌ها و … ممنوع اعلام می‌شود البته معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیر مجاز در استان تهران در برخی شهرستان‌ها از جمله، قدس، اسلامشهر، رباط کریم و ‌پیشوا به یک معضل جدی زیست‌محیطی تبدیل شده است.


امامعلی یگان‌زاده - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ‌پیشوا- به ایسنا می‌گوید: تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی یکی از معضلات عمده زیست‌محیطی این شهرستان است که به‌علت کمبود فضای مناسب برای تخلیه این نخاله‌ها در شهرستان به وجود آمده است.


وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه طی جلسات کارگروه مدیریت ‌پسماند شهرستان و با همکاری فرماندار تصویب و قرار شد که شهرداری‌ها و بخشداری‌ها طی هفته‌های آینده تعدادی از معادن متروکه این شهرستان را به ما معرفی‌ کنند و ما نیز پس از بررسی‌های کارشناسی نتایج را برای اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان تهران ارسال می‌کنیم تا در صورت تایید بتوانیم برای مدتی به‌صورت موقت نخاله‌های ساختمانی را در چاله‌های این معادن تخلیه کنیم.


یگان‌زاده تاکید می‌کند: لازم است در آینده نزدیک فکر اساسی برای محل دفع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان ‌پیشوا صورت گیرد تا این معضل در شهرستان رفع شود.


علیرضا عطائی - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کریم- هم ضمن بیان اینکه تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی یکی از اساسی‌ترین معضلات زیست محیطی این شهرستان است،  می‌گوید: با توجه به افزایش ساخت و ساز در سطح شهرستان رباط کریم و شهرهای تابع آن، تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز به مراتب بیشتر از گذشته شده است.


وی ادامه می‌دهد: معمولا نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها و توسط ‌پیمانکاران یا افراد ثالثی که بابت جابه‌جایی این نخاله‌ها هزینه‌ای را دریافت می‌کنند، تخلیه می‌شود.


عطائی با اشاره به اینکه ‌پیمانکاران عمرانی و ساختمانی یا افرادی که در ساخت و سازها نقش دارند به‌صورت مستقیم در بخش بارگیری و تخلیه نخاله‌ها دخالت ندارند، می‌گوید: معمولا حمل و انتقال نخاله‌های ساختمانی به محل دفع مجاز به ‌پیمانکاران یا اشخاص ثالثی واگذار می‌شود اما متاسفانه این افراد به‌جای انتقال این نخاله‌ها به محل‌های دفع مجاز، اقدام به تخلیه آن‌ها در حاشیه شهرها می‌کنند.  


وی با بیان اینکه مدیریت ‌پسماندها از جمله نخاله‌های ساختمانی باید از طریق شهرداری‌ها انجام شود، اظهار می‌کند:  طی جلساتی که با شهرداری برگزار کردیم به این موضوع اشاره شد و در جلسه‌ای که احتمالا تا ‌پایان سال با حضور فرماندار برگزار می‌شود موضوع مدیریت نخاله‌های ساختمانی بیشتر ‌پیگیری خواهد شد تا به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.

 براساس ماده ۷  «قانون مدیریت ‌پسماندها» مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آن‌ها به‌عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و ‌دهیاری‌ها به‌عهده بخشداری‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha