عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی گزارش‌ شده است و جهش بدتر از انگلیس را در چکسلواکی شاهد هستیم.

جهش بدتر از انگلیس در چکسلواکی ثبت شد/شیوع همزمان ابولا و کرونا در غرب آسیا نگران‌کننده است

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی گزارش‌ شده است و جهش بدتر از انگلیس را در چکسلواکی شاهد هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: در ابتدا به 532 خانواده‌ای که عزیزان خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم. در هفته گذشته مواد مثبت ابتلا در امریکا و انگلیس با وجود گونه‌های جدید روند کاهشی داشته است و درصد بسیار زیادی از این روند احتمالاً به دلیل تزریق واکسن است. نیمی از جمعیت انگلستان واکسینه شده‌اند و رعایت مسائل بهداشتی در این دو کشور تغییر عمده نداشته است. در هر گوشه و کنار جهان ویروس سرکوب شود، به نفع کل دنیاست و در نتیجه این جهش‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.


مختاری اظهار داشت: تعداد موارد مثبت در ایران رو به افزایش است و موارد فوتی نیز در امریکا و انگلیس کاهش چشمگیر داشته است. ایران روند کاهشی در مرگ‌ومیر دارد اما اندکی ممکن است با افزایش همراه شود و 698 در یک‌میلیون جمعیت مرگ‌ومیر برای ما ثبت شده است. افزایش 60 فوتی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر نگران‌کننده است. ممکن است این روند افزایشی باشد و مرگ‌ومیرها 2 تا 3 هفته بعد از افزایش ابتلاها خودنمایی می‌کند.


وی افزود: تعداد ویروس جهش‌یافته موجود در ایران نمایانگر افزایش مرگ‌ومیر نیست و عدم رعایت پروتکل‌ها تأثیر بیشتری دارد. ممکن است این ویروس‌ها در گذشته هم به ایران ورود کرده باشند اما ما شناسایی نکرده باشیم و تعداد آنها  به اندازه این نیست که روند فوتی ما نشان می‌دهد. بازگشایی نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراسم‌ها و... شرایط را تغییر داده است. در فروردین و اردیبهشت سال گذشته از نظر تعداد مرگ‌ومیر در کنار کره جنوبی و استرالیا قرار داشتیم و جز بهترین کشورهای دنیا بودیم که تعطیلات و رعایت‌ها این موقعیت را برای ما شکل داد و بهتر است برنامه‌ای برای نوروز نداشته باشیم و چند ماه دیگر تحمل‌ کنیم.


عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: در صورتی‌ که ایران همین روند را ادامه بدهد، تعداد مرگ‌ومیر و ابتلاها کاهش چشم‌گیری خواهند داشت اما روند برای امریکا، فرانسه و آلمان وحشتناک است؛ البته در ایران متأسفانه با سهل‌انگاری مواجه شده‌ایم. در اکثر کشورهای اروپایی رعایت‌ها انجام نمی‌شود و احتمالاً واکسن مؤثر بوده است و 80 درصد مبتلاها بیماری خفیف دارند و از این تعداد حدود 30 تا 40 درصد بدون علامت یا ناقل هستند و 60 درصد ابتلاها هم توسط افراد بدون علامت ناقل است.


مختاری خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدهای بین‌شهری منجر به پخش ویروس به سراسر کشور شده است و وظیفه اجتماعی ما ایجاب می‌کند که ماسک و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در مراسم‌ها حضور نداشته باشیم. مطالعات درخصوص فرار ویروس از سیستم ایمنی و مقاومت در برابر واکسن‌ها ادامه دارد و درگیری کودکان و نوجوان موضوع حساسی است که باید توجه کرد و مطالعات نشان می‌دهد که این ویروس به صورت مستقیم به کبد حمله می‌کند و شاهد درگیری قلب و مغز درصد بالایی از بهبودیافتگان هستیم و تورم قلب و مغز را شاهد بوده‌ایم. برجستگی شبکیه چشم نیز از عوارض ابتلا به کروناست و 9 ماه بعد ابتلا 30 درصد افراد خستگی مفرط دارند و حس بویایی آنها بر نمی‌گردد و بیماران بوهای بد و ناهنجار حس می‌کنند.


وی افزود: در اوگاندا شرایط وخیم است و در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی گزارش ‌شده است. جهش بدتر از انگلیس را در چکسلواکی شاهد هستیم و در غرب افریقا شرایط نگران‌کننده شده است. در این منطقه ابتلا به ابولا گزارش ‌شده است که خطر ابتلا به ابولا و کرونا به طور همزمان نگران‌کننده است چراکه این دو ویروس می‌توانند تبادل پروتئین داشته باشند و در آینده با تبانی ویروس‌ها روبه‌رو خواهیم بود.


عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: ویروسی که وارد بدن می‌شود با ویروسی که از بدن خارج می‌شود، متفاوت‌تر است و تمامی این جهش‌ها در بدن ما ایجاد می‌شود. بدن ما بهترین میزبان برای جهش‌ها هست. اگر ابتلا کاهش یابد، جهش هم کاهش می‌یابد.


مختاری در پایان گفت: ایمنی نکته مهمی است و با واکسیناسیون شرایط بهتر می‌شود. حدود 60 تا 100 میلیون نفر واکسینه شده‌اند و حدود 130 کشور هنوز روند واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند و نیازمند عزم جهانی برای واکسیناسیون هستیم. کشورهای ثروتمند باید کمک کنند و همه ما در یک قایق هستیم. ایمنی گله‌ای توسط واکسن ایجاد می‌شود اما ایمنی طبیعی گله‌ای به دلیل کشت و کشتار برای این بیماری وجود ندارد و مهم‌ترین بحث پیشگیری هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha