امروزه نسبت به گذشته، تناسب اندام برای افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است. بسیاری از پزشکان معتقدند اضافه وزن و چاقی، مادر تمام بیماری‌ها است. به همین دلیل داشتن وزن ایده‌آل به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده و عده‌ای را به تلاش برای رسیدن به تناسب اندام وادار کرده است.در این مقاله شما را با ویژگی‌های رژیم غذایی خوب آشنا کرده و توضیحاتی در مورد اهمیت اندازه‌گیری کالری مصرفی روزانه ارائه می‌دهیم.اگر به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید با ما همراه شوید.

خصوصیات یک رژیم غذایی خوب برای افزایش و کاهش وزن

سلامت نیوز:امروزه نسبت به گذشته، تناسب اندام برای افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است. بسیاری از پزشکان معتقدند اضافه وزن و چاقی، مادر تمام بیماری‌ها است. به همین دلیل داشتن وزن ایده‌آل به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده و عده‌ای را به تلاش برای رسیدن به تناسب اندام وادار کرده است.

در این مقاله شما را با ویژگی‌های رژیم غذایی خوب آشنا کرده و توضیحاتی در مورد اهمیت اندازه‌گیری کالری مصرفی روزانه ارائه می‌دهیم.

اگر به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید با ما همراه شوید.

چرا رژیم می‌گیریم؟

بسیاری از ما در دوران جوانی دقت زیادی به میزان کالری ورودی به بدنمان نداشته و هنگام غذا خوردن، دقتی در مقدار یا میزان چاق‌کنندگی آن نمی‌کنیم. از طرفی عوامل زیادی موجب سوخت و ساز بالای بدن در دوران جوانی می‌شود. به‌طور مثال بدن ما تا ۲۵ سالگی در حال استخوان‌سازی است و همین فاکتور کافی است تا مقدار زیادی از کالری وارد شده به بدن را بسوزانیم. به‌طور طبیعی فعالیت‌های بدنی نیز در این سنین بالا بوده و موجب عضله‌سازی و سوخت و ساز بیشتر می‌‌شود.

اما با بالا رفتن سن و گذشت هر دهه از زندگی، یک تا دو درصد از میزان متابولیسم بدن کاسته می‌شود. به همین دلیل بیشتر ما با اینکه در رژیم غذایی خود تغییری نداده‌ایم، دچار افزایش وزن و بالا رفتن میزان چربی ذخیره شده در بدن می‌شویم. کاهش وزن و ثابت ماندن آن در سنین بالا، کار بسیار مشکلی بوده و نیاز به کمک گرفتن از متخصصان دارد. 

افزایش وزن

آیا هدف رژیم غذایی همیشه لاغر شدن است؟

تصور بیشتر ما از رژیم غذایی، کاهش وزن سریع است، در صورتی که افراد زیادی از عارضه لاغری بیش از حد رنج برده و تمایل زیادی به چاق شدن و افزایش وزن دارند. لاغر بودن همیشه به معنی تناسب اندام نیست و افرادی که به دلایل مختلف از جمله فعالیت بیش از حد، بیماری‌هایی نظیر سرطان، اختلالات هورمونی، افسردگی و... کمبود وزن شدید دارند باید برنامه غذایی مناسب را زیر نظر پزشک یا با استفاده از اپلیکیشن‌های کالری شمار موجود، شروع کنند.

 

ویژگی‌های رژیم غذایی سالم

اگر سری به گوگل بزنید با انبوهی از دستور‌های مختلف برای کاهش وزن سریع یا افزایش وزن مواجه خواهید شد. اما آیا همه این رژیم‌ها پایه و اساس علمی داشته و به سلامتی ما آسیب وارد نمی‌کنند؟

در هر برنامه غذایی باید میزان کالری مورد نیاز بدن با توجه به شرایطی همچون سن، جنس و وضعیت سلامتی با استفاده از کالری شمار کاملا محاسبه شده و وعده‌های غذایی تنظیم شود.

رژیم غذایی باید تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی داشته باشد در حالی که بسیاری از افراد پس از مدت کوتاهی از ادامه رعایت رژیم خسته شده و احساس ضعف و ناتوانی وجود آن‌ها را فرا می‌گیرد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به کاهش وزن یا افزایش وزن، همه جوانب کار در نظر گرفته شود.

 یکی از بارز‌ترین مشخصات رژیم غذایی خوب، وجود تمام گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات، پروتئین و چربی در وعده‌های غذایی و همچنین حذف نکردن هیچ‌کدام از وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها است.

کالری شمار

نقش کالری شماری در کاهش وزن

بدن ما در طول روز برای انجام فعالیت‌های گوناگون به دریافت کالری نیاز دارد. اگر بخواهیم وزن خود را تغییر دهیم باید میزان کالری دریافتی خود را متناسب با خواسته‌مان تغییر دهیم. مثلا در صورت تمایل به کاهش وزن، باید کالری کمتری نسبت به همیشه دریافت کنیم و این‌کار بدون استفاده از کالری شمار، بسیار سخت و خسته‌کننده خواهد بود.

برخی از غذاها مانند چیپس سیب‌زمینی دارای کالری بسیار بالا و ارزش غذایی پایین هستند. مصرف این‌گونه غذاها به مرور زمان موجب افزایش وزن و در عین حال کاهش بافت ماهیچه می‌شود. در عوض استفاده از مغز‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی از وارد شدن کالری اضافی به بدن جلوگیری می‌کند.  

شما با استفاده از کالری شمار زیره می‌توانید به‌راحتی مقدار کالری موجود در غذاهای مختلف را اندازه‌گیری کرده و برنامه غذایی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.  

کلام آخر

بی‌شک همه ما از اهمیت رژیم غذایی سالم آگاهی داریم. کاهش وزن باید به‌صورت علمی و محاسبه کالری مجاز برای بدن صورت گیرد. برای اقدام به افزایش وزن نیز باید دقت کنیم موادی که برای سلامتی مضر بوده و به ارگان‌های داخلی بدن مانند کلیه‌ها، کبد، عروق و... آسیب وارد می‌کنند، به صورت بی‌رویه مصرف نشوند. در غیر این صورت، علاوه بر اینکه به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، ممکن است به بیماری‌های جسمی و روحی مختلفی دچار شویم. استفاده از کالری شمار زیره به شما این امکان را می‌دهد تا از تکنولوژی روز دنیا و روش‌های علمی بر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha