بیماری سالک در شهرستان دامغان در دو بخش مرکزی و امیرآباد ۳۶ روستا را درگیر کرده و تحت‌الشعاع قرار داده است.

زخمِ سالَک بر تن روستاییان دامغان/ ۳۶ روستا با سالک درگیرند

سلامت نیوز:سال‌هاست که مردم روستاهای دامغان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می‌کنند و در حال حاضر ۳۶ روستای این شهرستان درگیر این بیماری هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سال‌هاست که مردم روستاهای شهرستان دامغان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می‌کنند؛ نوعی بیماری پوستی انگلی که مشترک بین انسان و حیوان است که بر اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد می‌شود.
 
این بیماری پوستی اغلب به شکل زخم دیده می‌شود؛ در کشور ما دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و سالک روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد.
 
پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاکی آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی روی پوست فرد ظاهر می‌شود که به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شده و مرکز آن زخم می‌شود.
 
تعداد ضایعات معمولا یکی است، اما ممکن است متعدد باشد. در سالک نوع روستایی ترشحات چرکی روی زخم وجود دارد و اطراف آن قرمز و برجسته است که به همین دلیل به آن نوع مرطوب گفته می‌شود.
 
رشد فزاینده این بیماری در شهرستان دامغان، لزوم توجه بیش از پیش به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری را به اثبات می‌رساند که در ادامه جویای اقدامات انجام‌شده توسط مسؤولان در این زمینه شدیم.
 
افزایش حساسیت‌ها برای مقابله با سالک
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در این زمینه می‌گوید: موضوع سلامت و امنیت از ابتدا همواره موردتوجه بشر قرار داشته و همان‌طور که ائمه معصومین (ع) نیز اشاره داشتند، جزو نعمت‌های بسیار گران‌بهای الهی است.
 
حبیب‌الله خجسته‌پور گفت: بیماری سالک یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسؤولان استان سمنان است و به همین منظور دسته‌بندی اقدامات، تقویت زمان‌بندی و برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفت که نیاز است تا حساسیت جامعه نسبت به این بیماری افزایش پیدا کند که این جامعه شامل دستگاه‌های اجرایی و مردم به‌صورت توأمان خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در جلسه شورای تأمین استان سمنان، مبحث مقابله با سالک مطرح شد و استاندار سمنان به‌منظور انجام اقدامات در این حوزه دستورات لازم را صادر کرد، فرماندار دامغان نیز در شهرستان مسائل را بررسی کرد و جلسه‌ای نیز به‌اتفاق مسؤولان متولی امر در این خصوص تشکیل شد تا به‌صورت ویژه به این امر بپردازیم؛ زیرا زمان مناسبی برای مقابله با بیماری سالک است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه ما حق نداریم در خصوص محیط زیست و جانوران بحث از بین بردن و حذف را دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: زمانی که جان انسان‌ها به مخاطره می‌افتد، اقدامات در این حوزه بر هر امری حق تقدم دارد.
 
خجسته‌پور با بیان اینکه سه موضوع باید به‌صورت جدی‌تر در حوزه مقابله با بیماری سالک در دستور کار قرار گیرد، گفت: آموزش و آگاهی‌بخشی برای مراقبت از خود، خانواده و تشخیص زمان مراجعه به مراکز درمانی و اقدامات پیشگیرانه به مردم ساکن منطقه ارائه شود.
 
وی افزود: هم‌زمان با آموزش، بحث مقابله در قالب از بین بردن موش‌های ناقل، لانه‌کوبی و پشه‌های ناقل در دستور کار باشد و نهایتاً در مرحله بعدی، باید درمان به‌صورت اختصاصی در حیطه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در دستور کار قرار گیرد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تأکید کرد: نیاز است تا مرکز تحقیقات و مطالعات بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی استان به‌منظور مطالعه جامع و فراگیر در این خصوص تشکیل شود.
 
خجسته‌پور ادامه داد: در این راه تمامی امکانات و ظرفیت‌ها ازجمله گروه‌های مردمی، تشکل‌ها، سازمان‌های مردمی و مردم‌نهاد، سپاه، بسیج، نیروی‌های نظامی و انتظامی و ... باید پای‌کار باشند و تحت یک مدیریت واحد با تقسیم وظایف به سمت اقدامات مؤثر و عملیاتی گام برداریم و البته در این مسیر استفاده از مشارکت جمعی مردم منطقه نیز غافل نشویم.
 
وی تصریح کرد: قرارگاه عملیاتی مقابله با سالک به فرماندهی فرماندار در شهرستان و بخشداران در بخش تشکیل و در راستای سه موضوع آموزش، مقابله و درمان، گام‌های مؤثر برداشته شود و حمایت‌های اعتباری نیز صورت گیرد؛ اما به‌هیچ‌عنوان نبود منابع مالی نباید دلیلی بر انجام ندادن موارد و مباحث مرتبط با مقابله با بیماری شود.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه امروز شاهدیم با شیوع ویروس کرونا، حساسیت جامعه نسبت به بحث سلامت بیشتر شده که امری قابل‌توجه و ارزشمند است، اظهار کرد: با اقدامات خوبی که در حوزه علوم پزشکی و ستاد مدیریت کرونا انجام شد، پیش‌بینی‌های بدبینانه به وقوع نپیوست و امیدواریم با این روند و رعایت کردن مردم، شاهد کمرنگ شدن و از بین رفتن آثار بیماری کرونا در جامعه باشیم.
 
فرماندار شهرستان دامغان نیز در این زمینه می‌گوید: بیماری سالک در شهرستان دامغان یکی از دغدغه‌های مسؤولان و مردم است و طبق جمع‌بندی آمار شبکه بهداشت  درمان این شهرستان، بیماری سالک افزایش رو به رشدی داشته است.
 
مهدی بندرآبادی افزود: طی مذاکرات با استاندار سمنان، دستور ویژه در این خصوص داده شد و هم‌اکنون پیگیری کار از طریق معاون سیاسی اجتماعی استاندار سمنان انجام شده است.
 
وی ادامه داد: بیماری سالک در شهرستان دامغان در دو بخش مرکزی و امیرآباد ۳۶ روستا را درگیر کرده و تحت‌الشعاع قرار داده است.
 
فرماندار شهرستان دامغان اضافه کرد: طی برگزاری جلساتی در فرمانداری، تصمیماتی اتخاذ شد؛ ازجمله اینکه مبالغی از طریق نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، فرمانداری، شهرداری و بخشداری امیرآباد، بخشداری دامغان و ... تأمین شد.
 
بندرآبادی اظهار کرد: برای مقابله با جوندگان که از عوامل بروز و گسترش بیماری سالک هستند، طعمه آغشته به سَم تهیه شده و در اختیار دهیاران قرار گرفته است.
 
وی گفت: سپاه آمادگی دارد تا در قالب گروهای جهادی، به دهیاران، پزشکان و کادر بهداشت و درمان کمک کند.
 
فرماندار شهرستان دامغان بیان کرد: پیشنهاد دادیم تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان در بودجه سال ۱۴۰۰، سرفصل ویژه‌ای برای مقابله با بیماری سالک پیش‌بینی کند.
 
بندرآبادی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از محل بودجه و اعتبار کرونا، مبالغی را ویژه مقابله با بیماری سالک تخصیص دهد تا در آینده شاهد بروز معضل و مشکل در این حوزه نباشیم.
 
بازدید از روستاهای دامغان برای مقابله با سالک
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز در این خصوص می‌گوید: اقدامات مرتبط برای مبارزه با بیماری سالک از دی‌ماه ۱۳۹۸ در استانداری سمنان آغاز و جلسات مختلفی برگزار و کارگروه استانی ویژه این امر تشکیل شد.
 
امیر بینایی افزود: نمودار گانت توسط دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و مشارکت دستگاه‌های اجرایی متولی امر تهیه شده است.
 
وی اضافه کرد: بر اساس نمودار گانت، برای هر دستگاه اجرایی وظایفی تعیین و این شرح وظایف به‌صورت کتبی ابلاغ شد.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بیان کرد: بیش از هشت جلسه در خصوص بیماری سالک در استان و شهرستان دامغان برگزار و بازدید از روستاها از طریق استانداری انجام و موارد پیگیری شد.
 
بینایی گفت: امروز فرماندهی واحدی نیاز است تا در شهرستان دامغان در خصوص مبارزه و مقابله با بیماری سالک تشکیل شود و اقدامات با یک اراده جمعی به پیش رود.
 
از بین بردن بیماری سالک امکان‌پذیر نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز می‌گوید: فرآیند انتقال و شکل‌گیری هر بیماری در جامعه محقق می‌شود و کرونا این مهم را اثبات کرد که شکل‌گیری بیماری و ایجاد چرخه انتقال آن، منوط به رفتار ما در جامعه است.
 
نوید دانایی افزود: از سال‌ها پیش و بالغ‌بر یک دهه است که سالک وارد شهرستان دامغان شده و علت آن وجود تمامی مؤلفه‌های مؤثر در ایجاد این بیماری ازجمله، موش، پشه و انگل است.
 
وی ادامه داد: ما در خصوص مقابله با کرونا یک الگوی موفق را اجرا کردیم که در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی، قرارگاه مقابله با بیماری کرونا، دستگاه‌های اجرایی و بسیج و سپاه در کنار مردم قرار گرفتند و امروز شاهد موفقیت‌هایی هستیم که باید در خصوص سالک نیز از این مهم استفاده کنیم.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تصریح کرد: نیاز به انجام یک اقدام هماهنگ، قوی و منسجم با مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی امر و آحاد مردم در خصوص مقابله با بیماری سالک در دامغان داریم.
 
دانایی با بیان اینکه انجام اقدامات مراقبتی ازجمله مقابله با جوندگان، پشه و آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم اصل نخست است، گفت: بخش نظارتی، اصل بسیار مهم در مقابله با بیماری سالک است که باید اقدامات تمامی دستگاه‌های متولی امر به‌صورت مستمر ارزیابی شود.
 
وی تأکید کرد: اقدامات حمایتی نیز به‌منظور موفقیت در بحث مبارزه و مقابله با بیماری سالک و جلوگیری از انتشار آن امری ضروری است.
 
تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با سالک
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه پیشنهاد داریم تا قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری سالک، برای دستیابی به موفقیت مطلوب تشکیل شود، تصریح کرد: بنده به‌عنوان سرباز این قرارگاه عملیاتی و دانشگاه علوم پزشکی با تمام توان، اقدامات و موارد موردنیاز بهداشتی و درمانی را در دستور کار قرار می‌دهم.
 
دانایی با بیان اینکه نیاز است تا در این زمینه، از ظرفیت بسیج، سپاه و نیروی‌های نظامی و انتظامی بهره بگیریم، ادامه داد: از بین بردن بیماری سالک امکان‌پذیر نیست و این تفکر اشتباهی است و باید تلاش و اقدامات ما در این حوزه در مسیر مهار این بیماری باشد.
 
وی اضافه کرد: مهار نکردن بیماری سالک، باعث افزایش گستره بیماری در سطح وسیع و همچنین افزایش تعداد آمار مبتلایان به بیماری خواهد شد.
 
اختصاص اعتبار برای مقابله با بیماری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های فرماندار دامغان و تخصیص اعتبار از محل تعمیر و تجهیز برای مقابله با بیماری سالک، اظهار کرد: سعی می‌کنیم تخصیص‌ها در این خصوص انجام شود.
 
نادر مالکی بیان کرد: در سال آینده نیز این مهم را در بحث بودجه در قالب اعتبار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در نظر خواهیم گرفت.
 
وی عنوان کرد: تشکیل قرارگاه عملیاتی و استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه برای مقابله با بیماری سالک موردتوجه قرار گیرد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان خاطرنشان کرد: امروز نیاز به یک برنامه‌ریزی منظم در این خصوص داریم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز سهم خود را در این خصوص اجرایی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha