دکتر طوس کیانی متخصص داخلی و آندوسکوپی تاکید کرد: مردم باید از مصرف خودسرانه ویتامین D پرهیز کنند.

مصرف خودسرانه ویتامین D ممنوع

سلامت نیوز: دکتر طوس کیانی متخصص داخلی و آندوسکوپی تاکید کرد: مردم باید از مصرف خودسرانه ویتامین D پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر طوس کیانی در گفت و گو با سیناپرس اظهار کرد: ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که اضافه بودن آن در بدن، بیماری ایجاد می کند، در حالیکه برخی ویتامین ها از جمله ویتامین ب 12 و ویتامین ث اگر بیش از حد لازم در بدن دریافت شود مشکلی ایجاد نمی کند اما دریافت بیش از حد ویتامین D مشکل ساز است؛ بنابراین بهتر است افراد تحت نظر پزشکان انواع ویتامین ها را دریافت کنند.


وی ادامه داد: پزشکان با اندازه گیری سطح ویتامین D  خون و متناسب با شرایط جسمانی فرد با دوز مشخص ویتامین D تجویز می کنند، بنابراین دریافت این ویتامین باید تحت نظر پزشک باشد و افراد از مصرف خودسرانه این ویتامین خودداری کنند.

وی با بیان اینکه پزشک متناسب با وضعیت سطح ویتامین D خون هر یک از افراد در بدن وی دوزهای مختلف و یا دستور ماهانه و یا هفتگی تجویز می کند، گفت: افرادی که اصرار به مصرف خودسرانه این دارو بدون مراجعه به پزشک دارند باید تنها یک عدد کپسول با دوز 50 هزار واحدی در ماه مصرف کنند.


دکتر کیانی به پاندمی کووید 19 که عامل آن کرونا ویروس است، اشاره کرد و افزود: بیماری کووید 19 که عامل آن کرونا ویروس بوده و به طور معمول سیستم تنفسی و به ویژه ریه افراد را درگیر میکند که در برخی موارد ممکن است سایر ارگانها از جمله قلب و عروق و  دستگاه گوارش درگیر شوند.


وی ادامه داد: بیماری های ویروسی در افرادی که ناتوانی خاصی دارند و یا بیماری همراه دارند، به طور معمول علائم آنها شدید تر است و این افراد راحتتر درگیرمی شوند همچنین میزان مرگ و میر و عوارض در این افراد و افرادی که کمبود ویتامین دارند، شدیدتر است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه ویتامین D برای سلامت بدن لازم است، گفت: برای اینکه سیستم ایمنی  بدن سالم کار کند، سطح ویتامین D که بر اساس نانو گرم در خون اندازه گیری می شود، از نظر پزشکان باید در سطح قابل قبولی باشد.

وی تاکید کرد: منشا ویتامین D و سنتز و ساخت آن در بدن بیشتر توسط نورآفتاب و مصرف غذاهایی مانند ماهی سالمون و ماهی های چرب است. افراد و جوامعی که دور از خط استوا زندگی می کنند به علت تغییراتی که در فصلهای مختلف دارند و آفتاب کمتری ممکن است داشته باشند، ممکن است  با کمبود ویتامینD مواجه شوند.

دکتر کیانی یادآور شد: در حال حاضر که با پاندمی کووید 19 مواجه هستیم، توصیه می شود افراد سالمند، خانمهای باردار، کودکان و افرادی که به نحوی  بیماری زمینه ای دارند بیشتر در منزل بمانند و این بیشتر در منزل ماندن موجب می شود، آنها کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند، بنابراین سنتز ویتامین D در بدن آنها کمتر می شود و نیاز این افراد به ویتامین D بیشتر بوده که با یک بار مراجعه به پزشک این نیاز مرتفع خواهد شد.


وی با بیان اینکه کمبود ویتامین D در بدن نه تنها برای کووید 19 خطرناک بوده، بلکه برای سایر بیماریها مشکل ساز است، گفت: کسی که کمبود ویتامین D داشته باشد ممکن است راحت تر به بیماری های استخوان از جمله پوکی استخوان مبتلا شود و حتی بدن را مستعد برخی عفونتها میکند همچنین کمبود این ویتامین در کودکان موجب نرمی استخوان می شود.

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد:افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند باید از طریق مواد غذایی یا نور خورشید و در نهایت با مصرف داروهای حاوی ویتامین D که به صورت تزریقی ، قطره و یا کپسول هستند کمبود ویتامین بدنشان را جبران کنند.

وی تاکید کرد: در پروتکل درمانی کووید 19 که عامل آن کرونا ویروس است، تجویز ویتامین D برای امر درمان جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت پاندمی به وجود آمده مردم باید تغذیه مناسب داشته باشند و سطح ویتامین های بدنشان را در سطح مطلوب نگه دارند تا بدن سالمی داشته باشند و اگر مشکوک به کمبود ویتامین D هستند تحت نظر پزشک داروی لازم را مصرف کنند چرا که سطح این ویتامین در افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری های باکتریال  وبیماری های ویروسی از جمله کرونا ویروس بسیار موثر است.

کیانی به مسمومیت های ناشی از مصرف ویتامین D اشاره  و اضافه کرد: ویتامین D پایه اش یک مولکول محلول در چربی بوده و جزو ویتامین های محلول در چربی محسوب می شود که این دسته از ویتامین ها ممکن است در شرایطی که بیش از حد لازم وارد بدن فرد شود، باعث ایجاد بیماری از جمله بیماری کلیوی شوند.

وی ادامه داد: اساس کار ویتامین D ایجاد تعادل بین کلسیم و فسفر در بدن بوده و اگر این تعادل از بین رود، می تواند مشکلات استخوانی ایجاد کند همچنین می تواند موجب تشکیل سنگ کلیه شود و حتی در درجات بالای مسمومیت می تواند شخص را بیهوش کرده و به کما ببرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان نباید ویتامین D را اضافی دریافت کنند، گفت: توصیه می شود مردم ویتامین D بدنشان را ابتدا از طریق آزمایش های موجود مورد بررسی قرار دهند سپس در صورت لزوم منابعی که غنی از این ویتامین است، مصرف کنند و به اندازه کافی در جلوی نور آفتاب بدون استفاده از کرم ضد آفتاب قرار گیرند.

این پزشک متخصص ادامه داد: خانمها به علت اینکه پوشش بیشتری دارند احتمال کمبود این ویتامین در بدنشان بیشتر است چرا که کمتر در مقابل نور خورشید قرار می گیرند همچنین افراد سالمند و افرادی که بیماری زمینه ای دارند و مجبور هستند بیشتر در منزل حضور داشته باشند احتمال کمبود ویتامین D در بدن این افراد بالاتر است.

وی در گفتگو با سیناپرس همدان تاکید کرد: در برخی موارد افراد دستورات پزشکی را به خوبی متوجه نمی شوند و ممکن است ویتامین D را به صورت هر هشت ساعت دریافت کنند که در این موارد باید ابتدا با قطع مصرف این ویتامین به پزشک متخصص مراجعه کنند و ویتامین D بدنشان توسط آزمایش های موجود مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر کیانی گفت: به منظور اجتناب از مسمومیت های غیر عمدی کودکان توصیه می شود، اشکال داروئی ویتامین D در دسترس کودکان قرار نگیرد، زیرا ممکن است مصرف اتفاقی آنها باعث مسمومیت دارویی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha