شرایط سفر در ایام کرونا هر لحظه در حال تغییر است. برخی اوقات رنگ شهرها تغییر می‌کند و امکان سفر به آنها وجود ندارد. زمان دیگر نیز این شرایط پایدارتر می‌شود.

دور زدن قانون برای سفر به مناطق ممنوعه و کرونایی !

سلامت نیوز:شرایط سفر در ایام کرونا هر لحظه در حال تغییر است. برخی اوقات رنگ شهرها تغییر می‌کند و امکان سفر به آنها وجود ندارد. زمان دیگر نیز این شرایط پایدارتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، کمتر از یک ماه دیگر نیز به پایان سال ۹۹ و آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ مانده است. بسیاری از مردم از همین حالا به فکر دور زدن قوانین و محدودیت‌ها هستند و حتما توانسته‌اند بهانه‌‌هایی برای فرار از قوانین پیدا کنند؛ البته خیلی از آژانس‌داران هنوز نمی‌دانند تکلیف‌شان با سفرهای نوروزی چیست. مردم هم تقریبا بلاتکلیف هستند به‌خصوص آنها که عید نوروز سال ۹۹ را به امید پایان شیوع ویروس گذراندند و قصد داشتند تا نوروز ۱۴۰۰ آن را جبران کنند. مسوولان وزارت بهداشت و میراث فرهنگی نیز هر کدام یک‌چیزی می‌گویند.

وزارت گردشگری بر انجام سفرهای ایمن معتقد است و وزارت بهداشت نیز تلویحا با اینگونه سفرها موافق است اما در مصاحبه‌ها مردم را از انجام سفر، باز‌می‌دارد.با الزامی‌شدن تست کرونا برای مسافران به منظور سفر به جزیره قشم، مسیرهای جدید دورزدن تردد به جزایر با قایق‌های غیرمجاز ایجاد شده است.

به گزارش فارس از بندرعباس، از سه هفته پیش با الزام تست کرونا در بندر شهید حقانی بندرعباس برای مسافران به‌منظور سفر به جزایر قشم و هرمز و اخذ هزینه 150 هزار تومانی برای این منظور از مسافران، بازار ترددهای غیرمجاز با شناورهای غیرمجاز در بندرعباس به سمت جزایر داغ شده است. برخی مسافران برای دور زدن بندر شهید حقانی و تیم‌های ویژه انجام تست کرونا که در این بندر مستقر شده‌اند، از ساحل سورو، خونسرخ و... استفاده کرده و از قایق‌های غیرمجاز برای این منظور با هزینه هر نفر 50 تا 70 هزار تومان استفاده می‌کنند.

جالب آنکه این شناورها در مدت 20 دقیقه مسافران را حتی تا درگهان قشم نیز حمل می‌کنند و روز به روز نیز بر شمار قایق‌های غیرمجازی که بدین شیوه مشغول فعالیت هستند، افزوده می‌شود. برخی دیگر از مسافران قشم نیز بلافاصله پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه راه‌آهن بندرعباس اقدام به کرایه اتوبوس کرده و راهی قشم می‌شوند و خود را در قالب تور مسافری جا می‌زنند. از همین رو لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه با توجه به هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مبنی بر شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در استان ضروری است.

در این زمینه فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گفت‌وگویی با فارس اظهار کرد: شناورهایی که بدون ‌گرفتن تست مسافران را جابه‌جا می‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند و باید با آنان برخورد شود، دستگاه‌های اجرایی باید با این شناورها برخورد کنند تا شاهد رشد روزافزون ویروس کرونا در استان نباشیم.

با این وضعیت، کنترل مبادی ورودی استان به‌خصوص در شمال حاجی‌آباد، شمال بستک و غرب پارسیان به منظور جلوگیری از ورود مسافر تفریحی به استان ضروری است تا مبادا این مسافران با خود کرونا به استان آورده یا با خود کرونای جهش‌یافته به شهرها‌یشان ببرند. این یک هشدار جدی به‌خصوص در آستانه عید نوروز و تعطیلات آن به شمار می‌رود که با افزایش ترددهای غیرمجاز با قایق‌های غیرمجاز و بحرانی‌شدن وضعیت آب و هوایی دریا در زمان وزش باد، احتمال وقوع حادثه‌ای تلخ و مرگبار را نیز دوچندان می‌كند. 

ورود به این جزیره فقط با ثبت‌نام در سایت ممکن است

از استان هرمزگان نیز خبر رسیده که محدودیت‌هایی برای پذیرش مسافران وجود دارد. این محدودیت‌ها از آنجا شکل گرفت که در ایام تعطیلات بهمن، جزایر گردشگری استان هرمزگان مملو از مسافر بود و این حجم از سفرها، مسوولان وزارت بهداشت را نگران کرد.

استاندار هرمزگان نیز اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: استان هرمزگان با توجه به اینکه در نیمه دوم سال آب و هوای مناسب و مطبوعی دارد، هر سال شاهد حضور میلیون‌ها مسافر است. در شرایط فعلی با توجه به توصیه‌هایی که صورت گرفته است،‌ از مردم تقاضا داریم از مسافرت به استان هرمزگان و مناطق آزاد این استان خودداری کنند چراکه خدمات و سرویس‌دهی لازم به ویژه در سواحل و پارک‌ها به مسافران داده نمی‌شود یا بسیار کاهش پیدا کرده است. 

محدودیت ورود مسافر به هرمزگان تا پایان اردیبهشت

همتی تصریح کرد: در بندر شهید حقانی که شناورها از آنجا به سمت قشم حرکت می‌کنند، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افراد با هزینه شخصی تست کرونا بگیرد و اگر فردی کرونا مثبت باشد باید با هزینه خود در آنجا قرنطینه اجباری شود.

استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه اعمال محدودیت‌های ورود مسافر به استان هرمزگان تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: با آن دسته از گردشگرانی که در اماکنی مانند هتل‌ها در قالب تورهای گردشگری به این استان می‌آیند، همکاری‌هایی می‌شود اما ما به صورت گسترده امکانات و خدمات ارائه نمی‌دهیم؛ ضمن اینکه در پارک‌ها و سواحل استان که در گذشته مسافران اسکان داده می‌شدند، خدماتی ارائه نمی‌دهیم و خدمات بندری ما نیز محدود است.

 تور گردشگری به قشم تا ۱۴۰۰ انجام نمی‌شود

از طرف دیگر، مرتضی شیخ‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: ثبت‌نام در سامانه قشم زیبا در ایام بیماری کرونا برای مسافران اجباری است و از ورود مسافر به جزیره قشم بدون ثبت‌نام جلوگیری می‌شود. شیخ‌زاده افزود: استفاده از هتل، مهمانسرا، خانه‌های بومگردی و مسافر برای مسافران اجباری است و شرایط سفر یک خانواده و حضور در منزل اقوام ساکن قشم نیز در این سامانه طراحی شده است.

با استفاده از سامانه سفر هوشمند، ورود مسافرانی که قصد استفاده از چادر مسافرتی و اقامتگاه‌های بدون مجوز دارند، ممنوع است. هتل‌ها و تأسیسات گردشگری امکان ثبت تعداد مسافران بر اساس ظرفیت مجاز را دارند و پذیرش خارج از ظرفیت این اقامتگاه‌ها کنترل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha