افزایش آمار مربوط به کرونا در کشور از یک‌سو و نیز هشدارهای پی‌در‌پی مسوولان وزارت بهداشت و درمان از سوی دیگر درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور موجب شده است تا مردم خبرهای مربوط به واردات یا تولید واکسن کرونا در کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

به واکسن ایرانی اعتماد کنید

سلامت نیوز:افزایش آمار مربوط به کرونا در کشور از یک‌سو و نیز هشدارهای پی‌در‌پی مسوولان وزارت بهداشت و درمان از سوی دیگر درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور موجب شده است تا مردم خبرهای مربوط به واردات یا تولید واکسن کرونا در کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که کشورهایی چون ترکیه و امارات در منطقه غرب آسیا توانسته‌اند جمعیت بسیاری را در کشور خود با استفاده از تولیدات خارجی در برابر کرونا واکسینه کنند؛ البته مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز به عنوان نخستین مجموعه تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا با نام کووایران وعده داده‌اند که تولید انبوه این واکسن به زودی آغاز می‌شود.

روز گذشته هم مسوول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کووایران این اطمینان خاطر را به ایرانیان داد که واکسن کووایران دارای بالاترین استانداردهای بین‌المللی است و مردم با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. خانم دکتر مینو محرز در این‌باره گفته است:

استانداردهای بین‌المللی در تهیه واکسن کرونای کووایران بسیار رعایت شده و فکر نمی‌کنم کمتر واکسنی اینطور اصول لازم را رعایت کند. معاون وزیر بهداشت هم روز گذشته در جلسه ستاد کرونای استان مازندران درباره واکسیناسیون ایرانیان گفته است: «کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت ایمن نشوند، کرونا وجود دارد.»

حالا باید دید در چنین شرایطی برنامه‌های تعیین‌شده برای واردات واکسن‌های روسی و چینی یا تولید چند واکسن ایرانی ساخته‌شده به کجا خواهد رسید و وعده شرکت‌ها چه نتیجه‌ای دارد؟ آیا در پایان بهار 1400 می‌توان جشن واکسیناسیون مردم ایران را گرفت یا نه؟خانم دکتر مینو محرز از پزشکان متخصص و اساتید رشته عفونی است که در یک‌سال گذشته فعالیت‌های زیادی در زمینه آگاهی‌بخشی و نیز تحقیقات کرونایی داشته است.

او که هم‌اکنون به عنوان مسوول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن «کووایران» فعالیت می‌کند، به فارس گفته است: واکسن انواع مختلفی دارد، اما واکسن کووایران از نظر استاندارد‌های بین‌المللی و کنترل کیفیت به عنوان فردی که یک شخصیت علمی هستم، می‌توانم به مردم بگویم با خیال راحت از این واکسن استفاده کنند.

 وی در ادامه یادآور شد: استانداردهای بین‌المللی در تهیه این واکسن بسیار رعایت شده و پروتکل‌های مربوطه به شدت رعایت می‌شود؛ بنده فکر نمی‌کنم کمتر واکسنی اینطور اصول را رعایت کند. این استاد بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که کرونا در حال حاضر به چه میزان کودکان و جوانان را گرفتار می‌کند هم گفته است:

کرونای انگلیسی کودکان و جوانان را بیشتر گرفتار می‌کند اما آنچه مقالات جدید می‌نویسند، قدرت بیماری‌زایی ویروس نیز زیادتر شده است.

 تابستان گرم واکسیناسیون

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه روز گذشته ستاد کرونای استان مازندران درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور گفته است: سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ را در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مصوبه آن را گرفتیم. 

در این سند، اولویت‌بندی تزریق واکسن را تعیین کردیم و همه متعهد شدیم که روی این سند، ایستادگی کنیم و خارج از آن، به هیچ‌کس واکسن تزریق نکنیم و تا الان هم چنین کاری را نکرده‌ایم. دکتر علیرضا رییسی درباره اولویت‌بندی‌های دریافت‌کنندگان واکسن هم اظهار كرد: بر اساس اولویت‌بندی‌ها، اولین گروهی که در معرض خطر قرار دارند، کادر بهداشتی و درمانی هستند که اولویت شماره یک هستند. 

در حوزه درمان، نیروهای که در ICU ریفرال و مرجع بیماران کووید۱۹ کار می‌کنند، در اولویت قرار دارند و در مرحله اول، ۱۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به آنها تزریق شد. در مرحله بعدی که از روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد، واکسیناسیون چند اولویت دیگر از جمله سرای سالمندان، مراکز نگهداری معلولان ذهنی و جسمی، غسال‌خانه‌ها و کارکنان آرامستان‌ها، کادر درمانی در ICU و بستری کووید۱۹، اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی، آزمایشگاه‌های تشخیص کووید۱۹ و مراکز منتخب ۱۶ ساعته را آغاز کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود صد هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور، گفت: خوشبختانه ساعت ۴ صبح روز ۱۰ اسفند نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن ساینوفارم چین وارد کشور شد که به‌زودی برای سایر گروه‌ها، تزریق را شروع می‌کنیم. اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک‌وی روسی وارد کشور می‌شود.رییسی تاکید کرد:

پیش‌بینی ما این است که تا هفته پایان اسفند حدود ۹۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکس به دست‌مان برسد و به‌تدریج واکسن‌های کوواکس به فاصله هر ۱۰ روز یک‌بار تا ۴/۲ میلیون دوز تا اردیبهشت به کشور وارد شود. از هندوستان و شرکت بهارات حدود ۲۰۰ هزار دوز واکسن می‌رسد؛ بنابراین مجموعه‌ای متنوع از واکسن کووید۱۹ در اختیار داریم و در فاز سه، گروه‌هایی مانند مطب‌های پزشکان، متخصصان عفونی، داخلی، اطفال، دندان‌پزشکان، پزشکان عمومی، سالمندان بالای ۸۰، ۷۵ و به ترتیب پنج سال کمتر تا ۶۵ سال و گروه ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری‌‌‌‌های زمینه‌‌‌ای را واکسینه می‌کنیم. وی یادآور شد:

اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود ۵۰ هزار نفر را شروع می‌کنیم و از فروردین و اردیبهشت، تقریبا حدود دو میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید. در اواخر اردیبهشت، اگر مراحل واکسن کووبرکت ایران پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت با تولید نیمه‌صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید اما از تیر، ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز، واکسن به دست ما می‌رسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیش‌بینی ما این است که از ماه تیر به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذر، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر هستند و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت دنیا در مورد تامین و تولید واکسن را نباید فراموش کنیم. این از افتخارات کشور است که خودمان واکسن را تولید می‌کنیم.

فکر نکنید واکسن کووید۱۹ اینقدر زیاد است که پشت مرزها مانده و به ما التماس کنند. حدود ۷/۸ میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین زندگی می‌کنند که حداقل پنج میلیارد نفر باید واکسن تزریق کنند تا ایمنی ایجاد شود. برای این پنج میلیارد، حداقل ۱۰ میلیارد دوز واکسن نیاز است که به هیچ عنوان در سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ دنیا توان تولید ۱۰ میلیارد دوز واکسن را ندارد و اگر ما در سال آینده واکسیناسیون کشور را کامل کنیم، جزو معدود کشورهای موفق دنیا در این زمینه خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود نیز به تشریح وضعیت کشورهای درگیر با کرونا پرداخت و گفت: سیستم بهداشتی و درمانی انگلیس و آلمان، بسیار قوی و با تجربه بالا هستند اما الان در مقابل ویروس جهش‌یافته به زانو درآمده‌اند و دستان‌شان را بالا برده‌اند و نمی‌دانند باید چه‌کار کنند. آمریکا به عنوان یک کشور سرمایه‌دار تاکنون حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار مورد مرگ‌و‌میر از کل دو‌و‌نیم میلیون مرگ‌و‌میر بیماران کووید۱۹ در جهان را داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha