سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای کشور تا یکسال آینده تامین می‌شود

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، کیانوش جهانپور روز شنبه از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در یکساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید۱۹ در کشور خبر داد.

وی گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در ایران با پیش بینی شرایط احتمالی، چهار مسیر موازی برای تامین واکسن مورد نیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر چهار مسیر، بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: تا این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که به تدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز  واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

جهانپور افزود: طبق برنامه و برآورد قبلی حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم شده و ایران می تواند علاوه بر تامین و تکمیل نیاز خود در بسیج ملی واکسیناسیون، در کنار سایر ملل و جوامعی که نیازمند واکسن کرونا باشند قرار گیرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر تامین نیاز کوتاه مدت به واکسن کرونا، استراتژی انتخاب شده، جایگاه و رتبه واکسن سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در این بازه زمانی کوتاه حداقل یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است و این ریل گذاری، ایران را در ماه‌ها و سال‌های آتی به عنوان هاب (قطب) منطقه ای تولید واکسن قرار خواهد داد و ظرفیت فراهم آمده برای سالیان سال در اختیار نظام سلامت و در خدمت به سلامت ایرانیان خواهد بود.

جهانپور اظهار داشت: پاندمی کرونا علاوه بر خسارات و زیان های خود، درس های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالاهای راهبردی و استراتژیک در داخل مرزها متمرکز شد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha