عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: تجمع افراد دور هم و عدم رعایت مسائل بهداشتی مهمترین موضوع در انتشار کرونا است و سفر با وسیله نقلیه عمومی خطر بیشتری دارد و باید درخصوص سفرهای نوروزی تجدیدنظر کنیم و امسال هم مثل پارسال باید در خانه بمانیم.

واکسن راه‌حل آخر ما در شرایط فعلی نیست/سفر با وسیله نقلیه عمومی خطر بیشتری دارد

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: تجمع افراد دور هم و عدم رعایت مسائل بهداشتی مهمترین موضوع در انتشار کرونا است و سفر با وسیله نقلیه عمومی خطر بیشتری دارد و باید درخصوص سفرهای نوروزی تجدیدنظر کنیم و امسال هم مثل پارسال باید در خانه بمانیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: در ابتدا به 613 خانواده‌ای که عزیزان خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم. تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا در امریکا و انگلستان روند خوبی را بعد از تزریق واکسن داشت اما جامعه پروتکل‌ها را رها کرد و در نتیجه شاهد روند صعودی در امریکا و انگلیس هستیم. این روند در ارتباط با جهش ویروس نیست، مسیر و راه جلوگیری از ویروس همان رعایت پروتکل‌ها هست و جامعه جهانی و سازمان بهداشت جهانی با التماس خواستار رعایت بیشتر قوانین هستند و واکسن راه‌حل آخر ما در شرایط فعلی نیست و تعداد موارد مثبت در ایران روند صعودی دارد و توقع افزایش ابتلا در اروپا را نیز داریم.


مختاری اظهار داشت: روند ثابت هند و ژاپن با هم متفاوت هستند و گزارش‌های متعدد از هندوستان بیانگر این است که تعداد موارد مثبت و مرگ میر در هندوستان از آمارها بالاتر هست. گزارش‌های آنها بنابر دلایلی کافی نیست و در روسیه نیز شاهد افزایش مرگ‌ومیر هستیم. در کشورهای اروپایی، مرگ‌ومیر کرونای آلمان روند ثابت گرفته است و از حالت صعود خارج شده است. در جهان 2.5 میلیون مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ثبت شده است که در ایران نیز از 60 هزار فوتی عبور کردیم و تعداد موارد مثبت و مرگ‌ومیر اندکی افزایش داشته است.
وی افزود: تجمع افراد دور هم و عدم رعایت مسائل بهداشتی مهمترین موضوع در انتشار کرونا است و سفر با وسیله نقلیه عمومی خطر بیشتری دارد و باید درخصوص سفرهای نوروزی تجدیدنظر کنیم و امسال هم مثل پارسال باید در خانه بمانیم و ایام زیبای بهار و رویش دوباره طبیعت نباید برای ما به ماه عزا و سوگواری تبدیل شود.


عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: زنجیره پخش و جلوگیری از بیماری در تمام بیماری‌های عفونی به هم متصل هست و در صورتی که یک دانه از این حلقه‌ها پاره شود، با مشکل روبه‌رو می‌شویم. این دانه‌ها همان گروه‌های خانوادگی هستند که اگر رعایت نکنند، در آینده همه با مشکل مواجه خواهیم شد و این گسست زنجیره کنترل را نیز سخت‌تر می‌کند و در نهایت هم با فشار زیاد بر اقتصاد و درمان روبه‌رو خواهیم شد و لطفاً برای بار دوم یا چندم این روند و سفر را تجربه نکنیم.


مختاری در ادامه گفت: اگر روند 6 هفته گذشته را ادامه می‌دادیم یا حداقل ادامه بدهیم، در 2 تا 3 ماه آینده بیماری را تا 95 درصد کنترل خواهیم کرد و در کشورهای دیگر که توان کنترل بیماری را نداشتند، بیماری مهار شده است و در ایران هم شانس و امید کنترل را داریم و 60 درصد افرادی که بیماری را انتقال می‌دهند، بدون علامت هستند و ممکن است در آینده علائم آنها ظاهر شود. باید تلاش کنیم که وارد گروه 80 درصدی بیماران نشویم و در صورت بستری کارمان به بخش مراقبت‌های ویژه نکشد چراکه مرگ‌ومیر ما در بخش مراقبت‌های ویژه رخ می‌دهد.


وی افزود: ویروس جهش‌یافته از طریق یک نفر به 5 نفر منتقل خواهد شد و روند به صورت تصاعدی بالا می‌رود. تفاوت ویروس‌های جهش‌یافته در طول مدت بیماری‌زایی هست و برخلاف گونه قبلی که دوره انتقال 9 روز بود، این افراد بیش از 16 تا 17 روز ناقل هستند.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: اگر عوامل بهداشتی رعایت نشود، بعد از واکسیناسیون هم با افزایش موارد مثبت روبه‌رو خواهیم شد و خیلی از کشورها بعد از شروع واکسیناسیون، به علت عدم رعایت نکات بهداشتی 19 درصد آمار مثبت ابتلا دارند. در صورتی که آمار ابتلا در شهرهایی که نکات بهداشتی را رعایت کرده‌اند، تنها 5 درصد هست و داروهای ضدویروسی تأثیری در کاهش مرگ‌ومیر و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ندارند.


مختاری در پایان گفت: در چین شاهد خبری بودیم که ویروس در مدفوع کودکان مشاهده شده است و خیلی از این کودکان مبتلا نبوده‌اند و تست pcr بینی منفی داشتند که این پژوهش هشداردهنده هست. این ویروس سوخت‌وساز خود را از بدن ما می‌گیرد و بدن ما را برای تقسیم سلولی در اختیار خودش قرار می‌دهد و تا به امروز 2 میلیون و 780 دز واکسن تزریق شده است. در ایران تا هفته پیش تنها 10 هزار واکسن تزریق شده است و امیدوارم با عزم جدی از طریق واکسن مناسب واکسینه شویم.


گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha