یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

طی روزهای گذشته برای چندمین بار در سال‌جاری، تصاویری از صف‌های طویل،‌ عجیب و تامل‌برانگیز مردم برای خرید مواد غذایی از جمله روغن،‌ مرغ و ... در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود؛ تصاویری که در ایام کرونا نگرانی از بابت افزایش شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار را چند برابر می‌کند.

کمبود کاذب روغن!

سلامت نیوز: طی روزهای گذشته برای چندمین بار در سال‌جاری، تصاویری از صف‌های طویل،‌ عجیب و تامل‌برانگیز مردم برای خرید مواد غذایی از جمله روغن،‌ مرغ و ... در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود؛ تصاویری که در ایام کرونا نگرانی از بابت افزایش شمار مبتلایان به این ویروس مرگبار را چند برابر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، کمبود،‌ گرانی و احتکار از جمله سه‌ واژه پر تکراری هستند که در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری از زبان مردم در مکان‌های عمومی یا به‌هنگام خرید در فروشگاه‌ها و دیگر مراکز خرید و در اکثر رسانه‌ها به دفعات زیاد، شنیده می‌شوند، هرچند در مقابل، آنان که مسئول رسیدگی به این اوضاع هستند هر چند وقت یکبار در مقابل تریبون رسانه‌ها قرار گرفته و وعده ارزانی، فراوانی و ساماندهی بازار را می‌دهند؛ وعده‌ووعیدهایی که دیگر برای شهروندان اهمیتی ندارد و تنها کافی‌ست که خبری از کمیاب‌شدن یک ماده غذایی حتی در منابع غیر رسمی منتشر شود تا آنها به دیگر افراد جامعه بپیوندند و صف‌های طولانی را مقابل درب‌های میادین یا مغازه‌ها تشکیل بدهند.

این روزها خبر کمبود روغن در صدر اخبار رسانه‌ها جای گرفته و تصاویر و فیلم‌هایی از حضور پراسترس مردم برای خرید این کالای اساسی منتشر شده است. هرچند مسئولان بازهم وعده‌هایی در ارتباط با تعدیل قیمت‌ها و نظارت بیشتر بر بازار می‌دهند اما بازار این کالا نیز به‌مانند بسیاری از کالاهای دیگر در وضع آشفته‌ای قرار دارد. دیروز هم مقامات صنفی در این باره سخنانی را مطرح کردند که نشان از حضور رانتخواران و سودجویان در این بازار دارد که حالا به نظر می‌رسد قرار است اسامی آنها در اختیار مراجع قضائی قرار بگیرد.

البته برخی برخوردهای قضائی و بگیروببندها در بازار را چاره کار نمی‌دانند و می‌گویند بهتر است تلاش شود تا عرضه به‌درستی در بازارها صورت بگیرد و دخالت‌ها در این بخش به حداقل ممکن برسد.

  وضعیت روغن در آستانه نوروز

در همین ارتباط، رئیس اتحادیه بنکداران اهواز گفت: شرایط ایجادشده در خصوص کمبود روغن، به دلیل نبود برنامه‌ریزی دقیق در واردات اولیه و شاید سوءاستفاده برخی از شرکت‌های بزرگ در توزیع نامناسب و ایجاد کمبود کاذب برای به فروش‌رساندن سایر کالاهای انباشته خود مانند تن ماهی و رب گوجه، به وجود آمده بود.

محمدکمال سودمند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت روغن خوراکی در آستانه عید نوروز در بازار، اظهار کرد: کمبود روغن در ماه‌های اخیر، تصنعی و کاذب بود و اگر توزیع روغن به همین روال که در حال انجام است ادامه پیدا کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

دبیر فدراسیون صنایع غذایی بخش کشاورزی ایران نیز از توزیع رانتی روغن دولتی در صنایع غذایی خبر داد و گفت: ایجاد رانت و انحصار در روغن موجب افزایش 100 درصدی قیمت این کالا برای بخش زیادی از صنایع غذایی شده است. محسن نقاشی  با بیان اینکه بسیاری از موانع تولید داخلی است و ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، اظهار کرد:

افرادی در حال تشکیل انحصار و ایجاد رانت در کالا اساسی هستند تا با استفاده از شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند سودهای سرشار عاید خود کنند. او ادامه داد: این افراد هر روز قوی‌تر شده و بیشتر رمق تولید را می‌گیرند.

او با اشاره به مشکلات اخیر مردم و صنایع غذایی در تامین روغن مورد نیاز خود، اظهار کرد: بخش عمده این مشکلات به دلیل انحصار و ایجاد رانت که در این کالا شکل گرفته، به وجود آمده است. نقاشی یادآور شد: روغن یکی از کالاهای اساسی پر مصرف مردم و ماده مهم اولیه تولید در صنایع غذایی است به همین دلیل دولت برای واردات آن ارز ترجیحی تخصیص داده است.

به گفته نقاشی، به‌رغم تخصیص ارز ترجیحی به واردات روغن، انحصار و رانت اجازه توزیع عادلانه این کالا بین مردم و صنایع با نرخ دولتی نمی‌دهد. او مدعی شد؛ فدراسیون افرادی که در روغن رانت ایجاد کرده‌اند شناسایی کرده و حاضرست تا اسامی آنها را در اختیار مراجع قضائی قرار دهد. نقاشی تاکید کرد: در صورت ادامه این روند این افراد مطمئن باشند فدراسیون صنایع غذایی کشاورزی ایران، بنا به  رسالت تشکیلاتی خود اقدام به طرح دعوا در محاکم قضائی خواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha