یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

14 ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و مردم خود را برای دومین تعطیلات نوروزی زیر سایه شوم کرونا آماده می‌کنند. در نوروز سال گذشته بود که مردم ایران بیش از هر زمان دیگری به شعار «درخانه بمانیم» پایبند بودند و تعداد سفرهای نوروزی و تردد در جاده‌های کشور به کمترین میزان خود در چند دهه اخیر رسید، اما بعد از گذشت بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا و ابتلای یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر و فوت ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر، به نظر می‌رسد که مردم از سیاست‌های یک بام و چندهوای مسئولان خسته شده‌اند.

مردم خسته و ناامید از كرونا و گرانی

سلامت نیوز:14 ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و مردم خود را برای دومین تعطیلات نوروزی زیر سایه شوم کرونا آماده می‌کنند. در نوروز سال گذشته بود که مردم ایران بیش از هر زمان دیگری به شعار «درخانه بمانیم» پایبند بودند و تعداد سفرهای نوروزی و تردد در جاده‌های کشور به کمترین میزان خود در چند دهه اخیر رسید، اما بعد از گذشت بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا و ابتلای یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۸۲ نفر و فوت ۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر، به نظر می‌رسد که مردم از سیاست‌های یک بام و چندهوای مسئولان خسته شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، این روزها با هر فردی هم کلام می‌شویم، همه خود را برای تعطیلات سال نو و انجام سفر آماده می‌کنند و کسی گوشش بدهکار نیست که روزانه بیش از هشت هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا و حدود 90 نفر به طور روزانه جانشان را از دست می‌دهند. شاید برای کسی مهم نباشد که وزیر می‌گوید: «سفر نوروزی را در خیالتان تصور نکنید» بسیاری از مردم براین باورند، سال گذشته اگر به صحبت‌های مسئولان گوش می‌دادند و در خانه می‌ماندند، واکسن کرونا ساخته نشده بود و این همه مشکلات اقتصادی و عدم حمایت دولت ندیده بودند.

نه از بیکاری اجباری برای اصناف درجه دو ، سه و چهار خبری بود و نه از وام یک میلیون تومانی و حمایت‌های قطره چکانی دولت که به بسیاری از نیازمندان تعلق نگرفت، تازه آنهایی نیز که این وام را دریافت کردند با توجه به افزایش افسار گسیخته نرخ تورم، این مبلغ فقط 10 روز سفره خانواده چهار نفره را پر می‌کرد. 

همینطور تعطیلی اصناف و عدم تعطیلی ادارات و سازمان‌ها که نقش مهمی در تردد شهری داشت. حالا دیگر بحث نان و جان در میان نیست و زمانی‌که تنها کار مسئولان در 14 ماه گذشته، دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود و فقط سهل انگاری آنها دلیل موج‌های پیاپی کرونا بود، مردم نیز می‌گویند که وقتی کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند، چرا باید زندگی را بر خود حرام کنیم وقتی جاده‌ها بسته می‌شوند، اما پروازها به ووهان و لندن و اروپا انجام می‌شود.

بدون شک این روزها فقط کادر درمانی خسته نشده‌اند، بلکه با حضور در میان مردم پی خواهیم برد که میلیون‌ها نفر نیز از سیاست‌های مسئولان خسته‌اند و بسیاری از مشاغل به ورشکستگی کامل رسیده‌اند. در شرایطی که مسئولان از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم انتقاد می‌کنند، شیوع کرونای انگلیسی نیز مردم را بر این باور رسانده که حالا حالاها خبری از اتمام این بیماری نیست و در این شرایط و درحالی‌که مسئولان وعده‌ داده بودند که تا بهار سال 1400، واکسیناسیون عمومی را آغاز می‌کنند، اما خبری از واکسن کرونا نیست و باید مردم حداقل تا پایان سال 1400 نیز صبر کنند.

همان‌طور که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده: «تا پایان سال 1400، ۱۲۰ میلیون دز واکسن در داخل کشور در موسسات و شرکت‌های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد گردید که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود و آن زمان واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد.» این درحالی است که رئیس انستیتو پاستور، آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا را از خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

مردم خسته‌اند

 یحیی ابراهیمی، رئیس ستاد کمیته مبارزه با کرونا در مجلس از سوء مدیریت کرونا در یکسری بخش‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: در خصوص کرونا مردم آنقدر حرف‌های تکراری ما را شنیدند که هم خودشان و هم مردم خسته شده‌اند. واقعیت این است که بیماری ویروسی با قدرت سرایت بالا و از نوع جهش یافته انگلیسی در کشور شیوع یافته و راه مقابله با آن به دو شیوه است؛ روش اول واکسیناسیون گسترده کرونا بین 70 درصد از مردم که امکان اجرای آن به یکباره و در حال حاضر وجود ندارد.روش دوم بحث رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی است.

ابراهیمی در خصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار کرونا تاکید کرد: دولت، نهادهای اجتماعی و خود مردم باید به یکدیگر در موضوع مهار کرونا و مشکلات اقتصادی کمک کنند. انصافا نباید همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم، اکنون در تهران همه مردم با ماشین‌های شخصی شان بیرون آمده‌اند و وضعیت ترافیکی در پایتخت فاجعه‌آمیز است و ماشین‌ها در هم قفل شده‌اند.همه نیروهای لشکری و کشوری باید در موضوع کرونا به میدان آیند و تلاش یک ارگان کافی نیست.

 گسترش فقر یا شیطنت برخی افراد؟!

طی روزهای گذشته فیلمی از هجوم برخی از شهروندان به انبار یکی از فروشگاه‌های توزیع روغن در ارومیه منتشر شد، این درحالی است که طی روزهای گذشته نبود روغن در برخی از فروشگاه‌های شهرهای مختلف به یک معضل مبدل شده است.

با این حال رئیس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان غربی انتشار فیلم هجوم مردم در صف روغن نباتی را شیطنت برخی افراد عنوان کرد، غلامرضا بابایی با اشاره به اینکه شرکت‌های معین تامین کننده روغن نباتی مورد نیاز استان، روغن جامد در حد نیاز مصارف صنفی، صنعتی و خانوار را توزیع نمی‌کنند، اظهار کرد: «به همین خاطر اختلاف قیمت بازار و مصوب حین توزیع، موجب وجود صف بین متقاضیان می‌شود.» البته این گفته‌های تکراری نشان از کتمان چندین باره مسئولان دارد.

برای بررسی بیشتر این موضوعات یک جامعه شناس می‌گوید: متاسفانه این روزها و در اوج شیوع یک بیماری خطرناک شاهد هستیم که اجاره کارت ملی به یک منبع درآمد مردم تبدیل شده وعده‌ای نیز به دلالان این بازار مبدل شده‌اند و با سماجت به‌دنبال بیکاران منتظر برای تهیه اجاره بها می‌گردند. مجید ابهری در ادامه خاطرنشان می‌کند: حالا دیگر معیار سنجش سفره مردم تبد‌یل به «وجب» شده، آنها دیگر به حرف کسی گوش نمی‌دهند.

در این میان مثلا استاندار محترم خوزستان به‌‌رغم وجود کوهی از معضلات در خوزستان، وقتی آخرین سیل را متوقف نکردند؛ بسیارموقرانه قدم براداره کل استان دارد خوزستان گذاشته باعث بهت ‌کارشناسان و تعجب وتاسف جامعه ایران را بر انگیخت و حالا نیز خیلی زود تشت رسوایی‌اش افتاد و در زندان حضور دارد. در این شرایط فروش ویلچر معلولان برای تهیه نان و سایر اقلام ضروری نیز موجی را در رسانه‌ها ایجاد می کند، درست مثل ازدحام مردم برای خرید یک قوطی روغن.

دردناک‌تر آنکه معاوضه ویلچر نو سهمیه‌ای معلولان با ویلچر کهنه برای دریافت مابه التفاوت پول، برای خرید مایحتاج معلول وخانواده‌اش.

 واکسن «از ما‌بهتران» در آمریکا

 وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: گرانی اقِلام مورد نیاز به یک موضوع عادی و ساعتی تبدیل شده، گویی هیچکس و هیچ سازمان خود را مسئول نمی‌داند.وقتی بعضی از مسئولین و مدیران قیمت‌ها را دست خداوند می‌دانند! دیگر چگونه می‌توان عرضه و تقاضا را مبنای تبیین قیمت‌ها قلمداد کرد؟ برخی از افراد برای تزریق واکسن رنج سفر به دور دست‌ها (آمریکا) را به‌جان می‌خرند، در حالیکه که نه خون‌شان قرمز‌تر از خون بقیه است و نه جانشان عزیز‌تر از دیگران؛ و هیچکس نیست که از این از مابهتران بپرسد که این افراد چه امتیازی بر آن پرستار باردار داشتند که حسرت بغل گرفتن فرزندش بر دلش ماند؟

 مردم سهل‌انگاری کردند یا مدیران

 ابهری با اشاره به اینکه فروش نوزادان آماری فاجعه بار کسب نموده و بازنشستگان و کارمندان کم درآمد  گوشت، مرغ و میوه را از رژیم غذایی خود حذف نموده‌اند، می‌افزاید: وقتی مدیران و مسئولین بیش از ۱۰ میلیون نفر را زیر خط فقر اعلام می‌کنند و بعضی از همین جمعیت حتی زیر خط فقر مطلق قرار می‌گیرند،‌ باور ندارند که این آمار تا چه اندازه در دوران شیوع کرونا افزایش پیدا کرده. در حقیقت آن دسته از مدیرانی که مردم را به سهل انگاری در مقابل پروتکل‌های بهداشتی دائم متهم می‌کنند، خود باید در مقابل سهل انگاری‌های چندساله‌شان پاسخگو باشند که چرا روغن نباتی در کشور کیمیا شده است. 

همچنین خرید نان نسیه و قسطی به یک روال معمولی و قاعده کلی تبدیل شده و چشم مسئولین و مردم به تماشای جمعیت زباله‌گرد عادت کرده، در حالی‌که عده‌ای قبل از رسیدن نوروز با طولانی‌تر شدن صفرهای جلوی حساب بانکی‌شان، به قطار فساد معروف شده و خانه‌های لاکچری ترکیه و یونان و... در انتظار مهمانان ایام عید آنهاست، درحالی‌که امسال نیز خیلی‌ها، یعنی بالای ۹۰ درصد از مردم در رویای زیارت مشهد و قم حسرت به دل می‌مانند. وقتی تکرار یک موضوع تبدیل به ترجیع بند تکراری می‌شود باید فقط سکوت کرد و به‌خدا واگذار نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha