مشاوره های لازم قبل از بارداری در حقیقت بدین مفهوم است که زوجین برای داشتن یک بارداری سالم و بدون ایجاد هیچ مشکلی با متخصص زنان و زایمان ملاقات دارند. چنانچه شما در سی یا چهل سالگی عمر خود به سر می برید و یا اینکه به بیماری خاصی مبتلا هستید قطعا بایستی با یک متخصص در این خصوص مشاوره نمایید و این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مشاوره ها پزشک با بررسی وضعیت فرد و سوال و جواب های مهم می تواند او را در این خصوص راهنمایی نماید پس در این صورت می توان یک بارداری بی خطری را تجربه نمود.

آیا قبل از بارداری نیاز است با متخصص زنان مشاوره داشته باشیم؟

سلامت نیوز: مشاوره های لازم قبل از بارداری در حقیقت بدین مفهوم است که زوجین برای داشتن یک بارداری سالم و بدون ایجاد هیچ مشکلی با متخصص زنان و زایمان ملاقات دارند. چنانچه شما در سی یا چهل سالگی عمر خود به سر می برید و یا اینکه به بیماری خاصی مبتلا هستید قطعا بایستی با یک متخصص در این خصوص مشاوره نمایید و این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مشاوره ها پزشک با بررسی وضعیت فرد و سوال و جواب های مهم می تواند او را در این خصوص راهنمایی نماید پس در این صورت می توان یک بارداری بی خطری را تجربه نمود.

به گزارش سلامت نیوز، متاسفانه اکثر مادران بعد از به تعویق افتادن عادت ماهانه متوجه حاملگی خود می شوند، به عبارتی هنگامی که جنین آغاز به شکل گیری می نماید. در این صورت زمان حیاتی و خطیر برای نگهداری و مراقبت از دست رفته است. در این صورت با دقت به خطیر بودن این مسئله مشاوره های لازم قبل از بارداری یا لقاح به همراه سفارشات عملی و ذکر عوامل خطر آفرین بایستی برای بانوان صورت گیرد و یا بالعکس افرادی هم هستند که اقدام به بارداری می کنند و بعد از مدتی متوجه می شوند که به دلیل مشکلاتی مانند تخمدان پلی کیستیک و فیبروم و ... که از قبل داشته اند لقاح موفقیت آمیز شکل نمی گیرد و باروری صورت نمی گیرد و سپس اقدام به پیدا کردن متخصص زنان برای کیست تخمدان و مشکلات دیگر می گردند.

متخصص در جلسه مشاوره های لازم قبل از بارداری چه چیزی تجویز می نماید؟

متخصص در جلسه مشاوره های لازم قبل از بارداری معمولا برای شخص آزمایش خون تجویز می نماید. به منظور اینکه جنین در بدن شخص به درستی جایگزینی و نمو یابد بایستی به حد لازم منابع ویتامین B9, B12, D, آهن، ید و.... داشته باشد. در این آزمایشی که برای فرد مورد نظر تجویز شده کلیه کمبود ها را ارائه می دهد. از آن جایی که که دچار به امراض عفونی می تواند در دوران حاملگی آسیب های جدی بر نمو رویان داشته باشد، پس برای جلوگیری و وارسی ابتلا به امراض عفونی، انجام آزمایشاتی برای بازشناسی هپاتیت B, اچ آی وی و c لازم است تا اگرچه شخص با هر کدام از این بیماری های درگیر است تدبیر هایی را در نظر بگیرد تا بیماری به رویان انتقال داده نشود.

وزن، فشارخون و پیشینه بیماری یا جراحی من جمله عوامل دیگری می باشند که در جلسه مشاوره های لازم قبل از بارداری مورد رسیدگی قرار می گیرند. اگر دچار اضافه وزن یا کم وزنی هستید متخصص زنان به شما پیشنهاد می کنند که تحت نظر یک متخصص تغذیه به وزن ایده آل خود برسید. چرا که وزن اثربخشی قابل ملاحظه ای بر روی باروری و دوره حاملگی دارد. داشتن اضافه وزن می تواند سبب ایجاد مسائلی چون فشارخون و دیابت شود و بر رویان یا روال زایمان طبیعی یا سزارین اثرات ناخوشایندی بگذارد در این صورت همواره پیشنهاد می شود رژیم پروتئین بگیرید که برای رویان هیچ ضرری ندارد. بانوان کم وزن یا لاغر هم بایستی وزن خود را افزایش دهند چون در غیر این صورت احتمال سقط جنین وجود دارد یا این که نوزادانی با وزن کم به دنیا می آورند.

از مشاوره های لازم قبل از بارداری که به زنان گوشزد می شود استفاده از بعضی مکمل ها نظیر اسید فولیک که بایستی دست ‌کم یک ماه پیش از مبادرت به حاملگی شروع شود. این مکمل نه اینکه به تندرستی و صحت مادر کمک می رساند بلکه برای نمو رویان هم کاملا لازم است و تاثیر قابل ملاحظه ای در مسدود شدن شبکه عصبی جنین در هفته های نخست بارداری و نمو مغز رویان دارد.

بررسی ژنتیکی خانوادگی

ضروری است در این جلسات مشاوره خانگی از لحاظ دچار به بیماری هایی مانند دیابت، فشارخون، تیروئید و... مورد بررسی واقع شود. چرا که این مشکلات نه فقط صحت و سلامتی مادر بلکه سلامت رویان را هم به خط می اندازد . اگرچه در پیشینه خانوادگی آنها بیماری های ژنتیکی یا مغزی یا سقط جنین به کرات دیده شده ضروری است زوجین از لحاظ عوامل های ژنتیکی هم وارسی شوند. اگر مادر به بیماری های روانی یا افسردگی دچار است بایستی قبل از بارداری اقدام به درمان نماید.

متخصص در خصوص وضعیت و شیوه زندگی از دو طرف سوال می کند، داشتن وضعیت کاری دشوار، در دسترس خشونت بودن یا فقدان توجه به بهداشت، تغذیه نامطلوب و.... می تواند بارداری را به مخاطره بیندازد.

استفاده ار بعضی داروها در دوران حاملگی ممنوع است، در این صورت اگر چه دارو استفاده می نمایی بایستی با پزشک خود مشورت نمایید تا آنها را یا عوض نماید یا دوز متمایزی را تجویز و یا اینکه آنها را قطع نماید.

اگر نیاز بود بایستی پیش از بارداری بعضی واکسن ها تزریق و بعضی خوی های نامطلوب نظیر کشیدن سیگار یا استفاده از الکل بایستی از بین بروند. فرزند دار شدن معمولا یک تقاضای طبیعی است اما بهتر است با برنامه ریزی اصولی پیش رفت. در مشاوره های لازم قبل از بارداری امکان ابتلا به بیماری هایی نظیر سرخجه، آبله مرغان، بیماری های ارثی، سفلیس و... در دوران بارداری و عامل های گروه خونی مورد بررسی قرار می گیرد.

آشنایی با اهمیت مشاوره های لازم قبل از بارداری

داشتن علم و توانمندی قبل از اقدام به باردار شدن می تواند یک مسئله حائز اهمیت باشد. اقدامات پیش از بارداری حاوی یک سری آزمایشات، معاینات و مشاوره های پزشکی می باشد که به وسیله متخصص زنان و زایمان اعمال و زوج ها را از لحاظ فیزیکی و روحی برای بچه دار شدن تمهید می نماید . انجام دادن اقدامات قبل از بارداری نقش مهمی را در داشتن یک بارداری سالم ، آسان و کمتر نمودن مسائل مربوط به دوران بارداری ایفا می نماید. هنگام انجام این آزمایش ها و معاینات بایستی دست کم ۳ ماه پی از مبادرت به بارداری باشد. اهمیت مشاوره های لازم قبل از بارداری به حدی است که سبب آگاهی زوجین در خصوص بعضی مسائل و پیشگیری از بعضی ناهنجاری ها می شود.

اهداف کلی انجام معاینات و مشاوره های لازم قبل از بارداری

مشاوره های لازم قبل از بارداری زوج ها را از لحاظ فیزیکی و روحی برای بارداری آماده می سازند و حس مسئولیت و تعهد را در آنها شکوفا می سازند.

مراقبت و بالا بردن سطح تندرستی و صحت مادر در دوران بارداری، زایمان و بعد از زایمان که نقش موثری در جلوگیری از عوارض حاصل از بارداری و مرگ و میر مادران دارد.

مراقبت و حفظ تندرستی جنین در دوران حاملگی و به دنیا آمدن یک کودک صحیح و سالم.

بازشناسی بیماری های نهان و مسائل ژنتیکی در زوج ها و اعمال مبادرت های ضروری برای معالجه آن.

از اهمیت مشاوره های لازم قبل از بارداری می توان به پیشگیری از سقط جنین ، مرگ و میر نوزادان و به دنیا آمدن نوزادان نارس یا زایمان های زودرس اشاره نمود.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان در غرب تهران برای اقدامات قبل از بارداری می تواند مشاوره بسیار کاملی را به شما خانم ها ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha