این روزها که ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌شدت درگیر برنامه‌ریزی برای نوروز است و زنگ اخطار برای سفرهای نوروزی را به صدا درآورده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار نظر جالبی کرده است.

اولویت؛ حفظ جان دانش‌آموزان

سلامت نیوز:این روزها که ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌شدت درگیر برنامه‌ریزی برای نوروز است و زنگ اخطار برای سفرهای نوروزی را به صدا درآورده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار نظر جالبی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،او گفته آمادگی بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی را در سال آینده داریم. این در حالی است که چندی قبل وقتی زمزمه بازگشایی مدارس مطرح شد، بسیاری از جامعه‌شناسان و خانواده‌ها منتقد این تصمیم بودند و اظهار ‌کردند که اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان به مدرسه بروند.یک جامعه‌شناس در آن زمان مثال جالبی زد؛ او گفت: «تصور کنید فردی تصادف کرده و پایش شکسته است؛ همچنین قفسه سینه این فرد نیز ضربه خورده و تنفس برای او بسیار سخت است. در این شرایط پزشکان و پرستاران بیمارستان، ابتدا راه نفس فرد را باز کرده و از درست نفس‌کشیدنش اطمینان حاصل می‌کنند، سپس به درمان پای شکسته می‌پردازند؛ بنابراین حفظ سلامت جسمی کودکان، در اولویت اول قرار دارد.»

بازگشایی مدارس آن هم تحت هر شرایطی یکی از حرف‌‌‌های جالب روز گذشته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و پرورش بود. خانم رضوان حکیم‌زاده که مهمان یکی از برنامه‌های تلویزیونی بود، گفت: آماده‌ایم سال آینده تحت هر شرایطی مدارس را باز کنیم. حکیم‌زاده با بیان اینکه آموزش‌های پساکرونا قطعا  آموزش‌های ترکیبی خواهند بود، تصریح کرد: آموزش‌ها نه لزوما  صددرصد سنتی و نه صددرصد مجازی خواهند بود؛ البته هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری، خصوصا  در بعد اجتماعی تربیت نخواهد بود.

وی با اعلام آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال آینده در هر شرایطی گفت: لازم است در آینده پس از کرونا نیز از فضای فناوری و ظرفیت‌هایی مانند صدا‌وسیما که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی کمک شایانی در شرایط ایجادشده داشتند، بهره ببریم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌ها خواست تا با معلمان همراه باشند و انتظارات بیش از حد نداشته باشند چراکه نگرانی و دغدغه‌های بیش از حد آنها ممکن است بازخوردهای منفی به کودکان منتقل کند و باید باورشان نسبت به توانمندی‌هایشان را حفظ کنیم و اگر مشکلی دارند خانواده‌ها صبوری كرده و آرامش خود را حفظ کنند.

حکیم‌زاده ضمن تشکر از تلاش‌‌های ارزشمند معلمان خطاب به آنها گفت: نقش معلم فقط ارائه آموزش نیست و ارزیابی میزان یادگیری بسیار مهم است، خصوصا  باید به یادگیری دانش‌آموزانی که می‌دانند از طرف خانواده‌ها حمایت نمی‌شوند، بیشتر اهمیت دهند و مواظب حفظ سلامت خود نیز باشند.

 آموزش الفبا از تبلت

تصور اینکه کودکی که شناختی از دنیای مدرسه ندارد از طریق گوشی یا تبلت حروف الفبا را به طور کامل یاد بگیرد، غیر‌قابل‌قبول است؛ حتی کشورهایی که در امر آموزش پیشرو هستند، باوجود اینکه دسترسی‌های خوبی در زمینه‌های فناورانه از جهت سرعت و پهنای باند داشتند، مدارس را در دوره ابتدایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی ‌کردند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:

ما نیز به‌دلیل دغدغه جدی که راجع به آموزش دانش‌آموزان‌مان داشتیم، در ستاد ملی کرونا پیشنهاداتی کردیم و تصویب شد و در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهر که خانواده‌ها نمی‌توانند کمک‌کننده باشند، به صورت محدود توانستیم جریان آموزش را به صورت حضوری برای پایه‌های اول و دوم برگزار کنیم.

ما به شدت نگران سطح سواد یک نسل هستیم و کودکانی که امروز کلاس اول هستند اگر پایه سواد ضعیفی داشته باشند، بناهای بعدی خوب شکل نخواهد گرفت و ممکن است در آینده آنها تأثیرگذار باشد؛ لذا امیدواریم با ارزیابی صحیح و برنامه‌های مداخله‌ای بتوانیم تا حد زیادی نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

 انتقاد ستاد کرونای تهران از بازگشایی مدارس در اول بهمن

بهمن که زمزمه بازگشایی مدارس مطرح شد، معاون بهداشت ستاد مدیریت کرونا در تهران گفت: الان به کلام گفته می‌شود مدارس دارای ۵۰ دانش‌آموز قابل کنترل هستند، ولی اجرای آن به افزایش سطح ترددها در حوزه شهری منجر شده و در پی آن چرخه ویروس مجددا فعال می‌شود.

دکتر علیرضا دلاوری، معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران و در پی آن تبدیل وضع تهران به رنگ «زرد کرونایی»، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که رنگ‌های کرونایی فقط بر اساس اعداد و ارقام و آمار ابتلا به کرونا در شهرها تعیین شده است، در حالی که طبق گفته‌ مسوولان وزارت بهداشت و کارشناسان دانشگاهی وضع اپیدمی همچنان در کشور ناپایدار و شکننده بوده و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی قابل بازگشت است.

 حفظ جان و سلامت دانش‌آموز چه می‌‌شود؟

محمدعلی الستی در واکنش به این اظهارنظر معاون وزیر آموزش و پرورش هم گفته بود: قطعا در شرایط کنونی، حفظ سلامت و جان دانش‌آموزان از هر چیز دیگری با اهمیت‌تر است و این مساله باید در اولویت تمام دستگاه‌های مریوطه باشد. این استاد دانشگاه درباره اهمیت سلامت روان افزود:

قطعا سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان نیز بسیار اهمیت دارد، اما این مساله در اولویت دوم است. الستی درباره چرایی این اظهار نظر مسوولان آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس، مانند لغو کنکور، مساله مهمی است که متاسفانه در کشور ما برای تصمیم‌گیری درباره آن، نظر‌های متفاوتی وجود دارد. این جامعه‌شناس ارتباطات بیان کرد:

مدارس غیرانتفاعی که هزینه‌های میلیونی برای یک سال تحصیلی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، در سال جاری با مشکلات مالی بسیاری مواجه شده‌اند؛ بنابراین درخواست بازگشایی مدارس را دارند، در حالی که این امر در شرایط کنونی اصلا به صلاح نیست، همچنین یک وزارتخانه نمی‌تواند به‌تنهایی درباره این مساله تصمیم‌گیری کند و باید در ابتدا سلامت جسمی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سلامتی از هر چیزی دیگری بیشتر اهمیت دارد، گفت: سلامتی حتی از آموزش نیز بسیار مهم‌تر است و خانواده‌ها قبل از آموزش باید به فکر سلامتی فرزندان خود باشند. زیرا این مساله اولویت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha