سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 308924

اندومتریوز در سال های اخیر با بالا رفتن سن ازدواج و صنعتی شدن جوامع در بین خانم ها شیوع بیشتری یافته است و در خانم هایی که نازایی دارند، شیوع اندومتریوز بالاتر است.

درباره آندومتریوز بیشتر بدانیم

سلامت نیوز:اندومتریوز در سال های اخیر با بالا رفتن سن ازدواج و صنعتی شدن جوامع در بین خانم ها شیوع بیشتری یافته است و در خانم هایی که نازایی دارند، شیوع اندومتریوز بالاتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،40 تا 50 درصد خانم هایی که از درد مزمن لگنی رنج می برند به اندومتریوز مبتلا هستند.اندومتر بافت طبیعی پوشاننده حفره رحم است. این بافت به صورت طبیعی در داخل حفره رحم وجود دارد و به صورت سیکلیک و ماهیانه دچار تغییرات قاعدگی می شود. تا زمانی که اندومتر در داخل حفره رحم قرار دارد همه چیز طبیعی است اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این بافت به قسمت های دیگر بدن مانند داخل لگن سرک می کشد و به طور نابه جا در این بخش قرار می گیرد.

این بافت ها در داخل لگن دچار التهاب، خونریزی و چسبندگی داخل لگن و همچنین موجب به وجود آمدن کیست های شکلاتی به طور مکرر در تخمدان می شود.اندومتریوز با التهاب و کششی که روی اعصاب و بافت ها وارد می کند موجب ایجاد درد لگنی مزمن در خانم ها می شود. معمولا این دردها با شدت زیادی در خانم ها و دختران جوان بروز می کند و در سنین باروری ممکن است موجب بروز مشکلات ناباروری شود اما این بدان معنا نیست که هر شخصی که به اندومتریوز مبتلاست قطعا با مشکل ناباروری روبه رو شود.

 مهم‌ترین علایم اندومتریوز

اندومتریوز در واقع یک بیماری آزاردهنده  است زیرا علایمی مانند درد مزمن لگنی ایجاد می کند که یکی از علت های شایع دردهای لگنی مزمن در خانم هاست .از علایم دیگر این بیماری می توان به دردهای شدید زمان قاعدگی و درد هنگام مقاربت جنسی اشاره کرد که شدت این دردها نسبت به دیسمنوره های طبیعی شدیدتر است.

  چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به اندومتریوز  هستند؟

خانم هایی که در سن باروری هستند بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به اندومتریوز قرار دارند، زیرا اندومتریوز یک بیماری وابسته به استروژن ( هورمون های جنسی )است. 

آیا اندومتریوز قابل درمان است؟

با تشخیص و بررسی عوامل تاثیر گذار در بروز اندومترویز بهتر می توان درباره درمان آن تصمیم گرفت. کافی است اثر هورمون استروژن بر اندومتر حذف شود. البته شدت علایم، محل آناتومیک ضایعات و همین‌طور ضرورت حفظ باروری یا ضرورت  نداشتن آن در انتخاب راهکار درمانی اهمیت بسیاری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha