سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 308934

برخی از آدم‌ها را می‌بینیم که هیچ ادعایی در زندگی ندارند، بلکه دست روزگار و یا شاید هم حوادث مختلف موجب شده به معلولیت‌های مختلفی دچار شوند اما زمین گیر نشده و با اشتیاق به کمک همنوع خود شتافته و ناتوانی و معلولیت را بهانه نمی‌کنند؛ یکی از این آدم‌ها «روشندل خلیل مریدی» است.

جان هر زنده دلی، زنده به جان دگر است

سلامت نیوز: برخی از آدم‌ها را می‌بینیم که هیچ ادعایی در زندگی ندارند، بلکه دست روزگار و یا شاید هم حوادث مختلف موجب شده به معلولیت‌های مختلفی دچار شوند اما زمین گیر نشده و با اشتیاق به کمک همنوع خود شتافته و ناتوانی و معلولیت را بهانه نمی‌کنند؛ یکی از این آدم‌ها «روشندل خلیل مریدی» است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روشندل خلیل مریدی اهدا کننده مستمر خون در بندرلنگه بوده که اسفندماه امسال بیست و پنجمین اهدای خون خود را آن هم در روزهای کرونایی با شعر «جان هر زنده دلی، زنده به جان دگر است» به همنوعان خود بخشیده است.


 این اهدا کننده روشندل از زمان شیوع کرونا تاکنون برای سومین بار است که خون اهدا نموده و بیان می‌کند که عشق به همنوع و کمک به جان بخشی انسان‌ها زمان نمی‌شناسد و تنها کافی است به این اصل معتقد باشید که باید نعمت سلامتی که خداوند به ما داده را با همنوعانت به اشتراک بگذاری، آن وقت با چشم دل و جان این کار را انجام می‌دهید.


وی حدود ۱۰سال هست که اهدای خون دارد، از قبل دچار کم بینایی بوده و خود به تنهایی برای اهدای خون مراجعه می‌کرده اما چند سالی است که دچار نابینایی مطلق شده و دخترش آمنه وی را به مرکز اهدای خون راهنمایی می‌کند.


همین امر باعث شده تا «آمنه» دختر خلیل هم ترغیب به اهدای خون شود و اکنون وی هم جزو اهداکنندگان مستمر خون محسوب می‌شود.
این پدر روشندل و بازنشسته شهرداری بندرلنگه، چشمان نابینایش را بهانه سرباز زدن از کمک به همنوع نمی‌داند و این گونه اظهارمی‌کند که شاید چشمهایم نمی‌بیند ولی درد همنوعانم را به طور کامل می‌شنوم و با تمام وجود لمس می‌کنم، می‌دانم همه باید احساس مسوولیت کنیم و دِین خود را ادا کنیم تا فرصت داریم به یاری نیازمندی بشتابیم.


البته غیر از آقای مریدی، دیگر کسان و حتی خانواده‌هایی هم هستند که به صورت گروهی و یا خانوادگی برای کمک به بیماران آن هم در روزهای سخت کرونایی به پا خواسته و خون خود را بی‌منت اهدا می‌کنند.


خانواده چهارنفره «عباس تیزپر» یکی از این خانواده‌هاست که اواخر بهمن ماه امسال در مرکز اهدای خون قشم حضور یافته و با مهر به همنوع، مایه حیات بخشیدند.


عباس پدرخانواده تاکنون سابقه ۱۹ بار اهدای خون را داشته و سپس همسرس «خدیجه آزادی» و فرزندان دوقلویش «حسن و حسین» را نیزتشویق به این امر انسان دوستانه و نجات جان همنوعان نموده است؛ این سومین بار است که خانواده تیزپر به طور همزمان مبادرت به اهدای خون نموده‌اند.
تیزپر شهروند قشم است و انگیزه خود را کمک به بیمارانی می‌داند که به خون یا فرآورده‌های خونی نیازمندند و آن را به عنوان یک مسوولیت اجتماعی نام برده و حتی توصیه  می‌کند شهروندان در صورت داشتن شرایط مناسب خون اهدا کنند، چرا که افرادی هستند که برای ادامه زندگی نیاز به دریافت این مایه حیات بخش دارند.


گذشته از این موارد، گروه جهادی مجموعه فرهنگی مذهبی مکتب الزهرا(س) بندرعباس نیز در بهمن ماه امسال در اقدامی خودجوش و موثر با استفاده از ظرفیت فضای مسجد حضرت امام رضا (ع) و جذب داوطلبان بیش از ۵۰ واحد خون را برای نجات جان بیماران اهدا نمودند.


مسوولان و گروهای بسیجی و جهادی هرمزگان درصف اهدای خون
مسوولان و سایرگروه‌های بسیجی و جهادی هرمزگان نیز در این روزهای پایانی سال و سخت کرونایی که آمار اهداکنندگان در این فصل سرما به دلیل شیوع برخی بیماری‌ها و همچون کووید ۱۹کاهش یافته؛ دست به اقدام جهادی زده و خون سرخ خود را به بیماران هدیه کردند.
عزیز الله کناری فرماندار بندرعباس دهم اسفندماه امسال بود که با حضور در مرکز انتقال خون هرمزگان چهارمین اهدای خون را در روزهای کرونایی هدیه کرد.
کناری می‌گوید: با شیوع گسترده ویروس کرونا از میزان مراجعان اهدای خون کاسته شده و همین این امر سبب کاهش ذخیره خونی در استان هرمزگان شده است.


وی که ۷۸ بار سابقه اهدای خون داشته به عنوان یک همنوع از مردم تقاضا کرد با رعایت تمامی نکات بهداشتی خروج از منزل و مراجعه به مراکز اهدای خون، حماسه نوع دوستی وعشق و ایثار را با هدیه سرخ حیات بخش، برای نجات زندگی همنوعان را به تصویر بکشانند.


فرماندار بندرعباس این را نیز هم گفت که نیاز به خون در استان هرمزگان همه روزه است؛ وابسته به تعطیلی و شرایط اقلیمی نیست، اما در روزهایی از سال شاید مصرف خون افزایش داشته اما شمار مراجعان کاهش یابد، مثل تعطیلات نوروز که جا دارد مردم برای افزایش ذخایر خون جهت مصرف بیماران در روزهای پایانی سال ازهم اکنون با اهدای خون بیماران را حمایت کنند.


همچنین سروان «موسی دار» فرمانده حوزه شهری مقاومت بسیج صاحب الزمان(عج) شهر تاریخی بندرکنگ نیز به همراه جمعی از معاونان و بسیجیان این حوزه به مرکز انتقال خون شهرستان بندرلنگه رفته و خون سرخ خود را به بیماران هدیه کردند.


وی هدف از مشارکت جهادگران بسیجی را افزایش ذخایر خون شهرستان بندرلنگه براساس اعلام نیاز انتقال خون نسبت به وضعیت نامناسب و کاهش ذخیره خون در استان هرمزگان عنوان نمود و گفت: بسیج یعنی عشق، یعنی بی عذر و بهانه یار مردم بودن، یعنی ایثار.
این فرمانده بسیجی ادامه داد: اکنون باتوجه به شیوع ویروس کرونا و روزهای پایانی سال امیدوارم همه افراد دارای شرایط اهدای خون بویژه بسیجیان با حضور در مراکز اهدای خون، لحظه‌های بی دغدغه‌ای را برای بیماران فراهم نمایند.


به اهدای خون نیازمندیم
پایگاه انتقال خون هرمزگان نیز با اطمینان بخشی به مردم از رعایت پروتکلهای بهداشتی در مراکز انتقال خون، در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده، در روزهای پایانی سال با مشارکت همگانی در این کار خداپسندانه برای کمک به همنوعان خود، خون اهدا کنند و ذخیره خونی استان را افزایش دهند.
مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان نیز که خود از اهداکنندگان مستمر خون بوده و در بهمن ماه امسال نیز با پنجاه و نهمین بار اهدای خون خود، زندگی بخش جان همنوعان شده است، ضمن اعلام نیاز به همه گروه‌های خونی در استان خواستار مشارکت بیشتر مردم جهت اهدای خون شده است.


دکتر ایمان زارعی بیان داشت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین تعطیلات نوروزی، عمل‌های جراحی و درخواست‌های بیمارستانی و مراکز بیماران خاص نیز افزوده شده اما موضوعی که مهم بوده این است که میزان اهدای خون افزایش پیدا نکرده و این امر سبب شده تا ذخیره خون استان کاهش یابد.
وی یادآورشد: البته شیوع گسترده ویروس کرونا بویژه در موج جدید نیز یکی از علت‌های جدی در کاهش حضور و اهدای خون مردم است اما مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استاندارد در سطح مطلوب قرار دارد و مردم نگران مراجعه به مراکز اهدای خون نباشند.


این مسوول با اشاره به اینکه درهرمزگان چهار مرکز ثابت بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب آماده پذیرش از اهداکنندگان خون است، اظهارداشت: درحال حاضر در استان روزانه باید حدود ۲۵۰ واحد خون اهدا شود تا بتوان علاوه بر تامین نیاز روزانه، ذخایر خونی را هم تقویت کنیم.
دکتر زارعی با قدردانی از سرمایههای اصلی انتقال خون که با اهدای خون سالم سلامتی بیماران را تضمین می‌کنند، اعلام کرد با رسیدن به روزهای آخر سال بازهم در شرایط  ناپایدار ذخیره خونی قرار داریم و از مردم دارای شرایط اهدای خون درخواست می‌کنم با اهدای خون از هم اکنون تا بهار حمایت خود را از بیماران تداوم بخشند.


 وی از شهروندان خواست قبل از حضور برای جلوگیری از معطلی احتمالی به سامانه Nobatdehi.ibto.ir مراجعه و با دریافت نوبت نسبت به اهدای خون اقدام نمایند و اظهارداشت: همه تلاش ما و همکارانمان، تامین خون سالم و کافی برای بیماران بستری و بیماران خاص دربیش از۲۲ بیمارستان و مرکز درمانی استان هرمزگان است.


وی با اعلام این نکته که آقایان سالانه چهار بار و بانوان سه بار می‌توانند خون اهدا کنند، افزود: اهدای خون هیچ گونه خطری برای سلامت داوطلبان و اهداکنندگان ندارد و این اطمینان را به اهدا کنندگان خون خواهیم داد که تمام موارد و نکات بهداشتی مربوط به دوران کرونا درمراکز اهدای خون رعایت می‌شود و کرونا نه با اهدای خون و نه با تزریق خون منتقل نمی‌شود.


جایگزینی برای خون طبیعی نیست
با وجود تلاش‌های پزشکی صورت گرفته برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی و یا برخی بیماری‌های خونی است.
آمارها نشان می‌دهد که نیاز است به صورت پیوسته اهدای خون از سوی مردم نیکوکار و گروه‌های جهادی ادامه داشته باشد، درغیر این صورت جان بسیاری از بیماران به خطر می‌افتد.


اهدای خون، اهدای زندگی به همنوعی است که جانش به قطره‌های خون من و شما به عنوان اهداکنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی دیگر خون خود را اهدا می‌کند تا شادمانی و سلامتی که بزرگترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند.


همچنین اهدای خون بویژه در فصل زمستان و پایانی سال که عمل‌های جراحی همانند عمل قلب باز که به علت شیوع کرونا به تعویق افتاده و درخواست بیمارستان‌ها نیز برای دریافت این هدیه سرخ سیر صعودی به خود گرفته، یک امر ضروری به نظر می‌رسد.


براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و سازمان انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۲ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.


هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.
بیشترین مصرف خون درهرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰  بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.
بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha