سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 308963

خطر کرونا برای افرادی با گروه خونی Aعضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی ریوی ناشی از کووید ۱۹ هستند.

خطر کرونا برای افرادی با گروه خونی A

سلامت نیوز: خطر کرونا برای افرادی با گروه خونی Aعضو انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی ریوی ناشی از کووید ۱۹ هستند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هادی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع کروناویروس که مسئله همه‌گیری آن مطرح شد، تحقیقاتی به موازات جریان مبارزه با بیماری صورت گرفت که یکی از این تحقیقات در رابطه با تأثیر گروه‌های خونی در برابر ابتلا به کووید ۱۹ بود.

وی تصریح کرد: نخستین مقاله معتبر در این زمینه را نشریه پزشکی New England منتشر کرد که در آن مقاله ارتباط بین نارسایی ریوی ناشی از کووید با گروه‌های خونی بررسی شده بود و نتایج حاصل شده نشان می‌داد که بین این دو مسئله ارتباطی وجود دارد.

عضو انجمن پزشکان عمومی کشور ادامه داد: در این مقاله بیان شده نارسایی ریوی ناشی از کووید در افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر و افرادی که گروه خونی O دارند، کمتر از بقیه گروه‌های خونی است.

وی با بیان اینکه همه این مسائل به بروز آنتی ژنی روی سطح گلبول های خون بازمی‌گردد، توضیح داد: پروتئین متصل شونده به گیرنده در ویروس کرونا به آنتی‌ژن گروه خونی A که بر روی سلول‌های اپیتلیال تنفسی هستند، متصل می‌شود.

یزدانی در رابطه با ارتباط ژنتیک با ابتلا به کووید ۱۹، توضیح داد: تحقیقاتی در بریتانیا انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد افرادی که آفریقایی یا آسیایی هستند، نسبت به اروپایی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا شدند اما به صورت دقیق مشخص نیست که آیا واقعاً علت آن مسائل ژنتیکی است یا به علت وضعیت اقتصادی و سبک زندگی نه چندان مناسب این افراد است.

وی با بیان اینکه در ایالات متحده هم بررسی ها نشان می‌دهد آفریقایی- آمریکایی‌ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، گفت: براساس تجربه‌ای که تاکنون داشتیم، بررسی آمارها در کشورهای شرق آسیا مانند ویتنام، کامبوج و تایلند نشان می‌دهد که بیماری کووید در آن مناطق با وجود اینکه آمارهای صحیحی منتشر می‌شد، گسترش زیادی نداشته که براساس این نتایج شاید بتوان نتیجه گرفت ارتباطی میان ژنتیک و بیماری کووید وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha