در طول تاریخ می توان ادعا نمود که در بسیاریی موارد، این زنان بودند که هنگامی که مورد تاخت و تاز و غارت و جنگ قرار گرفتند، صلح را ایجاد نموده، و یا با وجود تمام نابرابری ها ابداعات و نوآوری داشته، و در مقابله با چالش ها مقاومت کردند و اصرار به ساخت آینده ای بهتر داشته اند. حال در اینجا، به تجربه ۱۰ زن برتر در دنیا نگاهی می اندازیم.

ده نکته از تاب آوری زنان برای قوی ماندن در دوران کرونا

سلامت نیوز-* دکتر جواد طلسچی یکتا: پاندمی ویروس جدید کرونا، همه چیز را در دنیا تغییر داده است. در این اوقات سخت و آینده ای نامعلوم، می توان از رهبری و مدیریت زنان در سراسر جهان برای الهام بخشی سایرین استفاده نمود.

به گزارش سلامت نیوز در طول تاریخ می توان ادعا نمود که در بسیاریی موارد، این زنان بودند که هنگامی که مورد تاخت و تاز و غارت و جنگ قرار گرفتند، صلح را ایجاد نموده، و یا با وجود تمام نابرابری ها ابداعات و نوآوری داشته، و در مقابله با چالش ها مقاومت کردند و اصرار به ساخت آینده ای بهتر داشته اند. حال در اینجا، به تجربه ۱۰ زن برتر در دنیا نگاهی می اندازیم.

 

امید را زنده نگه دارید
زمانی که جنگ های لیبریا آغاز شد، جیبو-وی فقط ۱۷ سال داشت. در زمان منازعه و جنگ، و تشدید خشونت در سراسر کشور تا ۱۴ سال بعد، او مددکار اجتماعی و مشاور آسیب روانی شده، و بر روی کودک-سربازان کار می کرده است.
در میانه ی این جنگ شهری بی رحم، جیبو-وی هرگز امید خود را برای آینده ای روشن و آرام از دست نداد، و به قدرت اتحاد زنان برای ایجاد صلح و امنیت باور داشت. با رهبری او، هزاران زن لیبریایی جنبشی بدون خشونت را ترتیب دادند؛ زنان مسلمان و مسیحی را گرد هم آورده و در سال ۲۰۰۳، نقشی اساسی را در پایان دادن به جنگ شهری لیبریا ایفا نمودند.
نقاط قوت را در جامعه تان بیابید
زمانی که الِنا کِراسماری، زن معلول اهل مولداوی، قصد داشت کرسی مشاوره محلی در روستای مادری خودش را به دست آورد، حمایت زنان جامعه اش برای او الهام بخش بوده و به او انگیزه داد.
النا متحدین زیادی در بین زنان سازمان، پیدا کرده و افرادی نیز بودند که در سفرش به او کمک نمودند. وی می گوید: ” گاهی اوقات کافی است که دست زنی را بگیرید و در آغاز سفرش ، او را مساعدت نمایید.”
تسلیم نشوید
زمان سلطه ی طالبان بر دره سوآت در پاکستان، مالالا یوسف-زای ۱۰ ساله بود. در این بین جامعه او می بایست خود را با قوانین جدید وفق دهد، بدین معنی که تمامی فعالیت های فرهنگی ممنوع بوده و دختران حق نداشتند به مدرسه بروند.
اما او تسلیم نشد. در مقابل تمامی نابرابری ها، مالالا شروع به سخنرانی پیرامون حق دختران برای تحصیل نمود. به خاطر فعالیت هایش به زودی مورد هدف طالبان قرار گرفته و مجبور به ترک خانه اش شد.
اما پس از چند هفته بازگشت و با صدایی بلندتر از حق دختران دفاع کرد. کارزار او به مرور زمان رشد یافته و در سال ۲۰۱۲ ، مالالای ۱۵ ساله در مسیر راهش به مدرسه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی از این ترور، جان سالم به در برده و پس از بهبودی فعالیت هایش را از سر گرفت. در ۱۶ مین بهار زندگی اش، او از سازمان ملل خواست تا از حق دختران برای تحصیل حمایت کنند و یک سال بعد جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.
علیه تبعیض بجنگید
بازیکن معروف بین المللی فوتبال، و سفیر زنان در سازمان ملل، مارتا وییِرا دا سیلوا، هنگامی که ۷ سال داشت، بازی فوتبال را آغاز کرد. در شهر کوچکشان، او تنهای دختری بود که فوتبال بازی می کرد که مکررا به او می گفتند که فوتبال برای پسران است و او به اندازه کافی خوب نیست.
با این حال مارتا تا سال ها به فعالیت خود پرداخته و اکنون فوتبال حرفه ای را در سطح جهانی بازی می کند و تا به امروز ۶ بار جایزه بهترین بازیکن زن فیفا را دریافت نموده است. وی الگویی برای دختران در سراسر جهان می باشد. پیام او به دختران این است که: “به خودت باور داشته باش و اعتماد کن.”
در کنار هم باشید و از هم حمایت کنید
بیش از ۳۰ سال است که بنگلادش، میزبان مهاجران روهینگیایی از کشور میانمار است. بر طبق آمار کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهجویان، در سال ۲۰۲۰ به طور تقریبی ۸۵۹ هزار نفر ، از میانمار به بنگلادش مهاجرت کرده اند که اکثر آن ها را زنان و کودکان تشکیل می دهد. “نور نَهار” یکی از این زنان مهاجر می باشد که قدرت سازگاری با شرایط بحرانی را در اتحاد و انسجام زنان می بیند.
او هنگامی که ۷ سال داشت روهینگیا را ترک کرد و اکنون در دهه سی زندگی خود، به عنوان مربی و مشاور به عنوان بخشی از برنامه حمایت از زنان سازمان ملل، فعالیت می نماید.
دنیا را جایی بهتر سازید
به دنبال خرابی های جنگ جهانی دوم، سازمان ملل برای نجات نسل های بعد در مقابل خشونت جنگ تشکیل یافت. همانطور که در منشور سازمان ملل آمده : “دو بار در طول زندگی مان این جنگ ها (جنگ جهانی اول و دوم) غم و اندوه ناگفته ای را برایمان به ارمغان آورده است”.
در سال ۱۹۴۶، اِلِنور روزولت به عنوان نماینده در مجمع عمومی سازمان ملل منصوب شد و به عنوان اولین رئیس کمیسیون حقوق بشر فعالیت کرده و نقشی اساسی را در پیش نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر ایفا نمود. برای اولین بار در تاریخ بشر، بیانیه ای اختصاصی ، حقوق اساسی و آزادی های بنیادی را ارائه نمود که همه افراد اعم از زن و مرد بایستی از آن برخوردار باشند.
در جلسه افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۶، النور روزولت نامه ای سرگشاده را خطاب به تمامی زنان جهان خواند که دنیا را ترغیب می کرد تا زنان را در اقدامات بین الملی و ساخت آینده ای بهتر و مسالمت آمیز شرکت دهند.
راه حل ها را بیابید
با وجود تبعیض جنسیتی و کمبود نماینده زن در علوم ، فناوری، مهندسی و ریاضی، مخترعین و محققین زن مرزهای دانش علمی را تحت تاثیر قرار داده اند و هر روزه در جستجوی راه حل هایی برای معضلات پیچیده جهانی می باشند.
خصوصا در زمان حال بیشتر از هر وقت دیگری، جهان به علم نیاز دارد و علم، به زنانی که مشارکتشان در تحقیقات مرتبط با بقای زندگی بشر، حیاتی است.
یکی از این اذهان خلاق، داروسازی به نام “تو یویو” است که دارویی را برای درمان مالاریا با داروهای سنتی چینی کشف کرد. با تیم او، یویو ترکیباتی را که بدان باور داشت را جدا نموده، و داوطلب شد که اولین فرد مورد آزمایش باشد.
کشف او – آرتمیسینین (نوعی گیاهی دارویی، م)- ترکیبی که سریعا تعداد انگل های پلاسمودیوم در خون افراد بیمار مبتلا به مالاریا را کاهش داده ، و باعث شد جان میلیون ها نفر را نجات دهد.
از طرح خلاقانه بهره مند شوید
فریدا کاهلو، متولد ۱۹۰۷ در شهر مکزیکو است که مجبور بود سختی های زیادی را در طول زندگی اش تحمل کند تا جایی که شرایط خاص اش او را در بستر محبوس کرده، و وی از هنر به عنوان ابزاری برای مقابله با بحران استفاده‌کرد.
هنگامی که ۱۸ ساله بود، دچار تصادف وحشتناکی شد به طوری که ستون فقراتش از چند ناحیه جا به جا شده و باعث درد همیشگی او گشت. وی مجبور شد تا هفته ها در بیمارستان بستری باشد و حتی زمانی که برای بهبودی بیشتر به خانه بازگشت تا ماه ها نتوانست بستر خود را ترک نماید. در این زمان بود که فریدا شروع به کشیدن نقاشی کرد که والدینش برای تخفیف درد و خستگی او، ابزار نقاشی را فراهم نموده بودند.
با وجود جراحی های فراوان و اقدامات درمانی، اما درد مزمن فریدا هرگز از بین نرفت بلکه آسیب های روانی زیادی نیز بر جای گذاشت. او از زمان تصادفش که زندگی او را برای همیشه تغییر داد و باعث چالش های فراوان من جمله سه بار سقط جنین، طلاق و افسردگی برای او گشت، به نقاشی کردن به عنوان شکلی از خود- درمانی ادامه داد.
بر نابرابری ها غلبه کنید
نرجس مُحَیسِن ۲۹ ساله ، بینایی خود را در ۱۳ سالگی از دست داد اما در ادامه دادن تحصیلاتش لحظه ای درنگ نکرد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، روش هایی را برای حمایت از کودکان ناتوان جهت پیگیری رویاهایشان کشف کرد.
نرجس از تجربیات شخصی اش در غلبه بر چالش های فیزیکی برای الهام بخشی و ترغیب دیگران استفاده می کند. او ذینفع پروژه ی” پول نقد برای کار (ایجاد فرصت شغلی برای قشر آسیب پذیر، م) ” که توسط مرکز امور زنان به عنوان بخشی از برنامه “حمایت از زنان، پاسخگویی و آمادگی” سازمان ملل، برای بررسی نیازهای زنان معلول و آسیب پذیر در غزه می باشد.
توانایی خود را با گفتگو به اشتراک بگذارید
چینیره ایو، پس از نجات از چندین سوء قصد جنسی، نهاد ابتکاری “آگاهی از جرایم جنسی و بازتوانی قربانیان” را در نیجریه تاسیس نمود. هنگامی که دریافت در این تجربه تنها نیست، تصمیم به افشا و صحبت برای کمک به خود و سایر زنان برای درمان نمود.
امروزه این نهاد از دختران جوان پشتیبانی نموده و از بازمانده ها با ایجاد فضایی امن در مدارس و آموزش والدین، معلمان، و رهبران جامعه حمایت می کند به طوری که آن ها خشونت جنسی را به عنوان جرم درک کرده و یاد بگیرند که چگونه از کودکان خود در جامعه محافظت نمایند.
منبع:
Ten things you can learn from women’s resilience that will help you stay strong in the time of COVID-19 _ UN Women – Headquarters.mhtml
*مددکار اجتماعی و مدیر مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha