کم سابقه‌ترین و شدید‌ترین طوفان شن سال‌های اخیر پهنه وسیعی از سیستان و بلوچستان را روز گذشته با سرعتی بین 100 تا بیش از 110 کیلومتر در ساعت درنوردید.

زاهدان در شدید‌ترین طوفان 9 سال اخیر از برابر چشمان محو شد

سلامت نیوز: کم سابقه‌ترین و شدید‌ترین طوفان شن سال‌های اخیر پهنه وسیعی از سیستان و بلوچستان را روز گذشته با سرعتی بین 100 تا بیش از 110 کیلومتر در ساعت درنوردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، شدت طوفان و حجم گرد و خاک همراه آن به حدی بود که ظهر دیروز شعاع دید افقی در فرودگاه زاهدان به صفر رسید و با چشمان غیرمسلح هیچ  چیزی از شهر زاهدان جز دیوار گرد و خاک مقابل چشمان، دیده نمی‌شد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این نخستین طوفان شن امسال و شدیدترین طوفان شن زاهدان در چند سال اخیر است که سرعت آن به بیش از110کیلومتر بر ساعت رسیده است.

محسن حیدری افزود: خروجی آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد که وضعیت محورهای مواصلاتی نیمه شمالی استان بویژه زاهدان به ‌سمت پنج شهرستان شمالی و زاهدان به‌سمت بم به هیچ وجه مساعد نیست و توصیه می‌شود مردم از تردد در این محورها خودداری کنند.حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت بالای وزش باد و احتمال سقوط اشیا، توصیه می‌شود مردم از رفت و آمدهای غیر ضروری به خارج از خانه خودداری کنند.

غلظت غبار و آلودگی هوا در زاهدان به 44 برابر حد مجاز رسیدمدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش باد شدید و گردوخاک سبب شد تا غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوای زاهدان به 6856 میکروگرم بر مترمکعب معادل 44.5 برابر حد مجاز برسد.وی گفت: در شهر نصرت آباد نیز اوضاع مثل زاهدان است با این تفاوت که به سبب نبود دستگاه سنجش گرد وغبار، داده‌های غلظت غبار این شهر در دسترس نیست.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: حداکثر میزان مجاز غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوا 154 میکروگرم بر مترمکعب است اما تا ساعت 8:30 صبح دیروز این غلظت 6856 واحد یعنی 44.5 برابر حد مجاز شده است.

حیدری ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی وزش باد شدید و طوفان گردوخاک دیروز در زاهدان و بسیاری از مناطق مرکزی و شمالی استان ادامه دارد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: منطقه اثر باد و گردوخاک و طوفان، استان شهرستان‌های زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه، هیرمند، هامون، زهک، زابل، نیمروز، شمال شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن است که انتظار می‌رود سرعت طوفان در شهرستان زاهدان بیشتر از سایر نقاط باشد.

حیدری تصریح کرد: وزش این باد شدید سبب خیزش گردوغبار، کاهش شدید دید افقی، کاهش شدید کیفی هوا و تشکیل توده‌های عظیم گردوغبار و گسیل آن به مناطق وسیع استان و مناطق خارج از استان می‌شود.وی گفت: توصیه اکید می‌شود ترددهای غیرضروری در محورهای مواصلاتی شمال استان لغو شود و مردم تا حد امکان از خانه خارج نشوند چرا که با توجه به سرعت وزش باد احتمال سقوط اشیا در شهر زیاد است. از سوی دیگر غلظت بالای ذرات غبار برای سلامتی بسیار خطرناک است.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: از پیامدهای احتمالی این طوفان می‌توان به خیزش شدید گرد و خاک، خسارت به تأسیسات، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای به سمت شمال استان و استان‌های کرمان و خراسان جنوبی، اختلال در حمل‌ونقل ریلی و لغو برخی پروازها، احتمال بروز خسارت در گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، احتمال سقوط درختان و تابلوها و سقوط مصالح ساختمانی و اشیا از ساختمان‌های در حال احداث و کاهش موقتی 8 تا 12 درجه‌ای دما  اشاره کرد.

شعاع دید افقی در فرودگاه زاهدان صفر شداز سوی دیگر رئیس اداره هواشناسی زاهدان گفت: تا ظهر دیروز بیشینه سرعت طوفان شن در زاهدان به 101 کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در فرودگاه بین‌المللی زاهدان را به صفر رساند.

عبدالرضا دهمرده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت: طوفان شن دیروز زاهدان حداقل در 9 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.وی افزود: شدت گرد وغبار در زاهدان به حدی بود که دید افقی در فرودگاه به محدوده صفر رسیده و غلظت ذرات غبار در هوا نیز چندین برابر حد مجاز است.رئیس اداره هواشناسی زاهدان ادامه داد: از حوالی ساعت 11 صبح دیروز که باد و گردوخاک در زاهدان به طوفان شن تبدیل شد، همچنان طوفان ادامه دارد و حداقل شش گزارش جوی با کد «طوفان شن و گردوخاک» برای مقاصد هوانوردی صادر شده است.

دهمرده گفت: علاوه بر زاهدان در شهر نصرت آباد در فاصله 100 کیلومتری زاهدان نیز وزش باد شدید با سرعت 97 کیلومتر بر ساعت شعاع دید افقی را بشدت کاهش داده است.گرد وغبار دید افقی در زابل را به 300 متر کاهش دادهمچنین معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: به سبب وزش باد و گردوغبار گسترده شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به 300 متر کاهش یافت.

محمود دیانتی اظهار داشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت دیروز بر شدت وزش باد در سطح استان افزوده شد و اکثر مناطق نیمه شمالی استان بویژه زاهدان و شهرستان‌های شمال استان درگیر پدیده‌های گرد و غبار شدند.دیانتی ادامه داد: در زهک از دیگر شهرستان‌های شمالی استان نیز وزش باد شدید و گردوخاک سبب شد تا شعاع دید افقی در محدوده اداره هواشناسی این شهر به 1000 متر کاهش یابد.معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:

در زاهدان نیز به سبب گردوغبار شدید، شعاع دید افقی در فرودگاه بین‌المللی این شهر به حدود 500 متر کاهش یافته و بیشینه غلظت ذرات غبار در هوای این شهر نیز به بیش از 6800 واحد یعنی 44 برابر حد مجاز رسیده است.وی گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود وزش باد شدید و گردوخاک امروز ادامه داشته باشد. البته بعدازظهر بر سرعت وزش باد افزوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha