سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 309258

پس از اینکه در روز 18 اسفند امسال، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که برخی از بستگان تعدادی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز یک واکسیناسیون بدون نوبت واکسن کرونا دریافت کردند و مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز آن را تایید کرد و گفت: «اگر چنین اتفاقی در هر جایی رخ داده باشد، به نظر من سوء مدیریت است.»طی روزهای گذشته انتشار گزارش و تصاویر تزریق‌‌های خارج از اولویت از جمله به برخی از مسئولان شهرداری حاشیه‌ساز شده است.

بازهم شائبه واكسن بی نوبت!

سلامت نیوز: پس از اینکه در روز 18 اسفند امسال، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که برخی از بستگان تعدادی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز یک واکسیناسیون بدون نوبت واکسن کرونا دریافت کردند و مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز آن را تایید کرد و گفت: «اگر چنین اتفاقی در هر جایی رخ داده باشد، به نظر من سوء مدیریت است.»طی روزهای گذشته انتشار گزارش و تصاویر تزریق‌‌های خارج از اولویت از جمله به برخی از مسئولان شهرداری حاشیه‌ساز شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، پس از آنکه طی روزهای اخیر برخی کانال‌های تلگرامی تصاویری از تزریق واکسن به افراد شاغل شهرداری تهران منتشر و آن را تحت عنوان تزریق به تطهیرگران بهشت زهرا عنوان کردند، روز دوشنبه روابط عمومی سازمان بهشت زهرا طی واکنشی فرد مورد نظر را مشاور این سازمان معرفی کرد. این در حالی است که برخی از کانال‌های خبری اعلام کرده بودند که در زمینه تزریق‌ها در بهشت زهرا شائبه‌هایی در زمینه قرار گرفتن نام افراد غیرمرتبط و با استفاده از رفاقت و رابطه ایجاد شده است.

در این بین سازمان بهشت زهرا نیز در اطلاعیه خود تایید کرده که این فرد از نیروهای قدیمی و شناخته‌شده شهرداری بوده و جهادی جان برکف است. این سازمان همچنین تهدید به شکایت حقوقی علیه منتشرکنندگان این اخبار و تصاویر کرده است. تایید تزریق به مشاور سازمان در حالی است که واکسیناسیون در بهشت زهرا با درخواست شورای شهر تهران از وزارت بهداشت، بــرای بخش‌های عملیاتــی از جملــه پــرسنل غسالخانه‌ها و خاک‌سپاران در نظر گرفته شده بود.

ما هم شنیدیم 

با جدی‌تر شـــدن گـزارش‌ها درباره تزریق‌های خارج از اولویت به مسئولان، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس،‌ گفت ما هم شنیدیم که تزریق‌هایی خارج از دسته‌بندی و اولویت انجام شده است.

محمد پاک‌مهر در این زمینه اشاره کرد: مجلس به دلیل مشغول بودن به موضوع بودجه سال آینده،‌ نتوانسته بر واکسیناسیون نظارت کند. پیش از این علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ گفته بود تزریق واکسن‌ها تنها بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون انجام می‌شود و خارج از این سند به هیچ فردی واکسن تعلق نمی‌گیرد. پیش از این فرارو، گزارش داده بود که در سامانه نظام پزشکی برای ثبت نام دریافت واکسن،‌ بخشی برای ثبت نام پزشکان،‌ همسر،‌ فرزند،‌ منشی و مسئول دفتر آنها مشخص شده است و امکان پرداخت هزینه آن هم وجود دارد.

این در حالی است که ایران تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند. بر اساس تصمیم وزارت بهداشت،‌ ابتدا کارمندان بخش آی‌سی‌یوی مراکز درمانی و سپس سایر کادر درمان،‌ افراد بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت دریافت واکسن‌ها قرار دارند، اما تا کنون آمار رسمی از تعداد افرادی که واکسینه شده‌اند، منتشر نشده است.

  ساخت بزرگترین کارخانه تولید واکسن

در این بیـــن مــردم چشــم امیدشان به تولید واکسن‌های داخلی است.همزمان با ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به مرحله نهایی تست انسانی، فاز اول کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت ۳میلیون دوز در ماه، در شهرک دارویی شفافارمد استان البرز از روز گذشته (دوشنبه) آغاز به کار کرد. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم ابراز امیدواری کرده است: « این کارخانه فعالیت خود را با تولید سه میلیون دوز در ماه آغاز خواهد کرد و امیدواریم تا اواسط بهار ۱۴۰۰ و با افتتاح فاز دوم این کارخانه، ظرفیت تولید واکسن رابه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه برسانیم.»مخبر تأکید کرد: تا زمانی که حتی یک ایرانی باقی مانده باشد که واکسن کرونا دریافت نکرده باشد، اقدام به صادرات واکسن نخواهیم کرد.

  کرونای انگلیسی در آذربایجان شرقی

در شرایــطی که مسئولان وزارت بهداشت و درمان از چرخش ویروس کرونا در استان‌های کشور خبر می‌دهند و علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران معتقد است که بیشتر استا‌ن‌های کشور در آستانه موج چهارم کرونا هستند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی ۱۳۱ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا با منشاء بریتانیا در آذربایجان‌شرقی خبر داد. به گفته عباس‌علی درستی، این بالاترین آمار بیماران مبتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در کشور است و افزود: «این افراد در شهرستان‌های اهر، بستان آباد، مرند، شبستر، آذرشهر و هریس شناسایی شده‌اند.»

بر همین اساس، در هفته گذشته ۲۲ نفر در پی ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند که به‌طور متوسط سه نفر به ازای هر روز بوده و آمار فوتی‌های کرونا در این استان رو به کاهش گذاشته است. 

سه‌رقمی شدن مرگ

 در این شرایط و وضعیت وخیم استان‌های کشور، از یکشنبه (24 اسفند) تا دوشنبه (25 اسفند) ۷۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی و ۱۰۰ تن از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسید.

سه هزار و ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. با توجه به این آمار، علیرضا زالی با اشاره به نگرانی نسبت به واریانت‌های جدید ویروس کووید-۱۹، به ویژه واریانت انگلیسی، عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها مبتنی بر این است که در خیز چهارم بیماری، سرعت ابتلا، انتقال و اشباع ظرفیت درمان به مراتب بالاتر از موج‌های پیشین خواهد بود.

جایگزینی ویروس جهش یافته با ویروس کلاسیک ووهان، تاب آوری نظام سلامت، میزان مرگ و میر و شکل‌گیری خیزهای جدید بیماری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و امیدواریم این جایگزینی و غلبه با سرعت رخ ندهد.  وی در خصوص عدم ترویج سفرهای نوروزی با اشاره به تصمیم مقام معظم رهبری مبنی بر سفر نکردن ایشان، تصریح کرد: ایشان با نگاهی آینده نگارانه، این راهبرد را تسهیل کرد. از همین رو انتظار می‌رود راهبرد اعلامی مجاری اداری، اجرایی و تبلیغاتی کشور بر مبنای عدم ترویج سفر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha