سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 309284

یک متخصص عفونی با هشدار نسبت به عواقب چهارشنبه آخر سال و دید و بازدیدهای نوروزی اظهار داشت: ما در چهارشنبه آخر سال بیشتر از هر مشکلی بخش سوختگی و عوارض های مرتبط با آن را داریم. امسال کمی متفاوت از سال های قبلی است و یک بیمار با سوختگی ممکن است در مراجعه به بیمارستان کووید۱۹ هم بگیرد لذا افراد باید مراقب باشند و ترقه بازی و آتش بازی را اصلا انجام ندهند.

تفاوت علایم کرونا با آلرژی

سلامت نیوز: یک متخصص عفونی با هشدار نسبت به عواقب چهارشنبه آخر سال و دید و بازدیدهای نوروزی اظهار داشت: ما در چهارشنبه آخر سال بیشتر از هر مشکلی بخش سوختگی و عوارض های مرتبط با آن را داریم. امسال کمی متفاوت از سال های قبلی است و یک بیمار با سوختگی ممکن است در مراجعه به بیمارستان کووید۱۹ هم بگیرد لذا افراد باید مراقب باشند و ترقه بازی و آتش بازی را اصلا انجام ندهند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی مجیدپور در گفت وگو با شفقنا زندگی، در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا از نوع انگلیسی در کشور و مقارن شدن پیک چهارم با ایام پایانی سال چه توصیه هایی برای مردم دارید؟ اظهار داشت: ویروس جدید تمام خصوصیات ویروس قبلی را دارد و راه انتقال و انتشار این ویروس هم مثل کووید۱۹ معمولی است و تنها تفاوت آن در بالا بودن سرعت انتقال است. اگر کووید۱۹ در تماس، ۵ نفر را گرفتار می کرد این ویروس شاید ۸ نفر را گرفتار کند. بنابراین رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی بسیار مهم است و رعایت فاصله بیش از یک متر و شستن دست و استفاده از ماسک در این نوع حتی باید بیش از قبل باشد. از طرف دیگر نوع بیماری طوری است که هم بچه ها را گرفتار می کند و هم در جوان ها ابتلا بالا است و شدت بیماری نیز کمی بیشتر است. از این رو بر رعایت اصول بهداشتی تاکید بیشتری می شود هر چه این اصول بیشتر رعایت شود امکان ابتلا کمتر است. از این رو تجمع در یک جا احتمال انتقال بیماری را بالا می برد. الحمدالله این موارد آنقدر گفته شده که باید رعایت شود.

وی در خصوص اینکه آیا شدت بیماری در این نوع بیشتر است؟ اظهار داشت: من یک مثال می زنم؛ اگر صد نفر به کووید۱۹ مبتلا شوند شاید از آن تعداد فقط یک نفر بستری شود ولی اگر این تعداد به نوع انگلیسی مبتلا شوند شاید کار سی تا چهل نفر به بیمارستان کشیده شود.

تفاوت علایم کرونا با آلرژی

علایم بارز بیماری کرونا تب و تنگی نفس است

دکتر مجیدپور در خصوص اینکه به فصل بهار نزدیک می شویم بسیاری آلرژی دارند تفاوت بین کرونا و آلرژی چگونه تفکیک می شود؟ گفت: در کل بیماری کرونا عطسه زیادی نداریم و ترشحات در کرونا وجود ندارد. لذا علایم بارز بیماری کرونا تب و تنگی نفس است و ممکن است مریض سرفه و تعریق داشته باشد و درد عمومی بدن داشته باشد و سردرد وجود دارد؛ این ها بیشترین علایمی است که دیده می شوند ولی آلرژی عطسه و آبریزش دارد و شاید مریض سردرد نداشته باشد و بدن درد وجود ندارد. ولی راه درست مراجعه به پزشک است و پزشک باید تشخیص بدهد که این یک بیماری ویروسی است یا آلرژی فصلی است.

باید از مواجهه پیشگیری کنیم

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از مردم می گویند ما به دید و بازدید می رویم و ماسک می زنیم آیا استفاده از ماسک می تواند احتمال ابتلا را کم کند؟ گفت: ماسک صددرصد واجب است. اگر در دید و بازدید رعایت دو متر بشود خطر کم می شود ولی بهترین فکر پیشگیری است و باید از مواجهه پیشگیری کنیم. سی درصد کویید بدون علامت است و ما نمی دانیم چه کسی مبتلا است و چه کسی نیست. شاید کسی ویروس را پخش کند و علامتی نداشته باشد و ما تماس داشته باشیم ولی بیماری در بدن ما با علامت ظاهر شود. و مشخص نیست جزو سه درصدی باشیم که می میریم یا جزو سی درصدی باشیم که هیچ علامتی ندارند از این رو همه باید رعایت کنیم.

این متخصص عفونی در خصوص اینکه برخی برای مدتی کوتاه و چند ثانیه ای ماسک خود را بر می دارند تا عکسی بگیرند یا جایی غذا بخورند آیا آن مدت زمان چند ثانیه ای می تواند منجر به انتقال بیماری شود؟ اظهار داشت: این محاسبه یا ریاضی نیست و نمی توان گفت در یک ثانیه مبتلا می شوند ولی هر چه تماس نزدیکتر باشد و عدم رعایت فاصله وجود داشته باشد احتمال ابتلا بیشتر است.

کسانی که ضعف بنیه دارند احتمال گرفتار شدن بالایی دارند

وی در مورد اینکه چرا عده ای با این بیماری می میرند و در عده ای هیچ علامتی وجود ندارد؟ گفت: کسانی که ضعف بنیه دارند. احتمال گرفتار شدن بالایی دارند ولی خارج از این موارد مسائل و مشکلاتی وجود دارد که ما هنوز اطلاع دقیقی از آنها نداریم. من بیمار ۳۳ ساله ای داشتم که هیچ بیماری زمینه ای نداشت ولی متاسفانه در آی سی یو فوت کرد و بیمار ۸۰ ساله داشتم که بهبود پیدا کرد. دقیقا نمی توان در این مورد اظهار نظر کرد.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است

دکتر مجیدپور در خصوص اینکه توصیه شما برای چهارشنبه آخر سال چیست؟ گفت: ما در چهارشنبه آخر سال بیشتر از هر مشکلی بخش سوختگی و عوارض های مرتبط با آن را داریم. امسال کمی متفاوت از سال های قبلی است و یک بیمار با سوختگی ممکن است در مراجعه به بیمارستان کووید۱۹ هم بگیرد. من مدتی در بیمارستان سوختگی کار کرده ام وقتی جوانی نوجوان را می بینید که چشمش سوخته و از بین رفته و دست و پایش سوخته و یا صورتش از بین رفته است دلمان می سوزد و متاسف می شویم. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است باید این کار ها را نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha