چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 309339

بر اساس نتایج تحقیقات جدید انجام شده توسط گروهی از متخصصان تغذیه ورزشی، زنانی که سالم و دارای آمادگی جسمانی هستند، هنگام ورزش بیشتر از مردان چربی می‌سوزانند.

ارتباط آمادگی جسمانی زنان سالم با چربی‌سوزی بیشتر

سلامت نیوز: بر اساس نتایج تحقیقات جدید انجام شده توسط گروهی از متخصصان تغذیه ورزشی، زنانی که سالم و دارای آمادگی جسمانی هستند، هنگام ورزش بیشتر از مردان چربی می‌سوزانند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این تحقیق شامل دو مطالعه جدید از دانشگاهیان به سرپرستی مرکز تغذیه، ورزش و متابولیسم دانشگاه باث انگلستان بود و عواملی را که بیشترین تاثیر را در توانایی افراد برای سوزاندن چربی بدن هنگام انجام ورزش‌های استقامتی دارند را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.


به به گزارش مدیکال نیوز،برای همه ما چگونگی چربی‌سوزی بدن به دلیل سلامت متابولیسم خوب، حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مهم است اما برای مسابقات ورزشی استقامتی، مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری، چگونگی چربی‌سوزی بدن می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست  ایجاد کند.


نتایج تحقیقات قبلی از همین گروه نشان داده است که چگونه در ورزشکاران استقامتی که در مسابقات با مسافت زیاد رقابت می‌کنند، ذخیره کربوهیدرات‌های بدن هنگام ورزش به سرعت تخلیه می‌شوند. این بدان معنی است که توانایی یک ورزشکار در استفاده از ذخایر چربی خود برای سوخت‌رسانی به عضلات، برای عملکرد آنان ضروری است.


نتایج تحقیقی که در مجله بین‌المللی تغذیه و پزشکی ورزشی منتشرشده است، شامل ۷۳ بزرگسال سالم در سنین ۱۹-۶۳ سال (۴۱ مرد و ۳۲ زن) است. این تحقیق با درخواست از شرکت‌کنندگان برای شرکت در یک آزمون آمادگی جسمانی دوچرخه‌سواری و اندازه‌گیری شاخص‌های اصلی، عوامل بیولوژیکی و سبک زندگی را برای سوزاندن بهینه چربی آزمایش کرد.


نتایج آنان نشان داد که زنان و کسانی که از نظر جسمانی آماده‌تر بودند، درست در وسط محدوده سنی، هنگام ورزش چربی‌سوزی موثرتری داشتند.
دومین مقاله مرتبط، منتشرشده در مجله فیزیولوژی تجربی، مرحله اول تحقیق را ادامه داد تا عوامل مولکولی در عضلات و بافت چربی که میزان چربی‌سوزی را تعیین می‌کنند را بررسی کند. در این آزمایش محققان از چربی و عضله شرکت‌کنندگان، بافت‌برداری کردند تا چگونگی تاثیر تفاوت در پروتئین‌ها در بافت عضلانی و چربی بر توانایی آنان در چربی‌سوزی را تجزیه‌وتحلیل کنند.


نتایج این مطالعه نشان داد که پروتئین‌های موجود در عضله که در تجزیه چربی ذخیره شده به اسیدهای چرب کوچک‌تر و پروتئین‌هایی که در انتقال آن اسیدهای چرب به داخل میتوکندری در عضله (نیروگاه سلول ها) نقش دارند، به‌طور مداوم با توانایی بیشتر در چربی‌سوزی ارتباط دارند. البته عوامل مولکولی بررسی شده علت این‌که چرا زنان چربی بیشتری نسبت به مردان می‌سوزانند را توضیح نمی‌دهد.


اولی چرزانوفسکی اسمیت، محقق اصلی دانشگاه باث گفت: «نتایج تحقیقات ما نشان داد که زنان به‌طور معمول، بیشتر از مردان به چربی به‌عنوان منبع سوخت در طول ورزش متکی هستند. درک مکانیسم‌های این تفاوت‌های جنسیتی در استفاده از سوخت شاید در توضیح این مسئله کمک کند که چرا زن بودن به‌نظر می‌رسد یک مزیت متابولیکی برای حساسیت به انسولین، یک نشانگر مهم سلامت متابولیک به همراه دارد.»


محققان متذکر می‌شوند که به‌نظر می‌رسد توانایی سوزاندن چربی به‌عنوان سوخت از افزایش وزن در آینده محافظت می‌کند و کنترل خوب وزن را تضمین می‌کند. بااین‌حال، آنان هشدار می‌دهند که توانایی بدن در چربی‌سوزی نباید به‌عنوان توانایی کاهش وزن تلقی شود. از دست‌دادن وزن در درجه اول با کاهش انرژی (یعنی مصرف کالری کمتر از آنچه ما مصرف می‌کنیم) تولید می‌شود. برای کاهش وزن، به‌ویژه در مواردی که افراد ممکن است اضافه وزن داشته باشند، محققان بر اهمیت رژیم و ورزش تاکید می‌کنند.


دکتر خاویر گونزالس، نیز از گروه بهداشت دانشگاه باث، افزود: «مدیریت وزن به‌طور عمده، مربوط به تعادل انرژی است، بنابراین برای از دست‌دادن وزن  باید کالری کمتری از مقدارکالری زمان متابولیسم استراحت و فعالیت بدنی خود را صرف کنیم. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد افراد با توانایی بالاتر برای چربی‌سوزی به‌عنوان سوخت، تا حدودی در برابر افزایش وزن در آینده محافظت می‌شوند که ممکن است مربوط به چگونگی تاثیر چربی‌سوزی بر غذای جذب شده و انرژی مصرفی باشد.»


در نهایت، ظرفیت بیشتر برای سوزاندن چربی به‌عنوان یک سوخت، با تاخیر انداختن لحظه مشخص زمانی که ذخایر کربوهیدرات‌های گرانبها تمام می‌شود، مزایای بالقوه‌ای برای ورزشکاران استقامتی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha