چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

یک هفته‌ است که صفوف مرغ در استان قزوین مشاهده می‌شود و این در حالی است که ویروس کرونای جهش یافته در این استان جولان می‌دهد و به گفته مسئولان میزان مبتلایان به کرونای جهش یافته در قزوین بیش از تهران است.

مرغ بگیریم یا کرونا؟

سلامت نیوز: یک هفته‌ است که صفوف مرغ در استان قزوین مشاهده می‌شود و این در حالی است که ویروس کرونای جهش یافته در این استان جولان می‌دهد و به گفته مسئولان میزان مبتلایان به کرونای جهش یافته در قزوین بیش از تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مسئولان در ستاد مقابله با کرونا همواره بر عدم تجمع تأکید دارند در حالی که چاره‌ای برای صفوف کالاهای اساسی نمی‌اندیشند، طی چند ماه اخیر صف مرغ و روغن را در استان قزوین شاهد بودیم و اخیراً نیز صف مرغ توجه هر عابری را به خود جلب می‌کند و عکس‌های متعددی از فروشگاه‌های در سطح بازار در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

در آذر ماه از کاهش عرضه مرغ و تخم مرغ و در نهایت از عدم تخصیص نهاده‌های دامی گفتیم؛ ۲ هفته قبل با ثبات قیمت تخم‌مرغ مجدداً شاهد کمبود مرغ در بازار بودیم و اختلاف قیمت قزوین و تهران موجب شد که مرغداران مرغ تولید خود را در استان‌های همجوار عرضه کردند که با ورود به موقع نیروی انتظامی از خروج طیور از استان جلوگیری شد.

صفوف طولانی مرغ در استان ایجاد شده ولی مسئولان توجهی به این امر ندارند و گاه در مقام پاسخگویی نیز قرار نمی‌گیرند؛ معلوم نیست چه تصمیماتی در ستاد تنظیم بازار استان گرفته می‌شود؛ ستادی که از ورود خبرنگار جلوگیری کرده و جلوی انتشار اخبار شفاف را می‌گیرد.

در زمان حضور رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استان قزوین تمام افتخار مسئولان این بود که قیمت مرغ در استان یکپارچه است؛ اما کم‌کاری دیگر استان‌ها موجب نمی‌شود که ما از عملکرد خود در استان راضی باشیم.

طی ماه‌های اخیر مسئولین سازمان جهادکشاورزی استان آمار درستی در خصوص میزان تولید و جوجه‌ریزی ارائه نکرده‌اند؛ برای تهیه این گزارش و آگاهی از میزان تولید مرغ نیز با مسئولین امر در سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتیم ولی موفق به صحبت نشدیم. در این میان مدیریت بازار به سازمان صمت سپرده شده است.

منکر صف‌های طولانی نیستیم

محمدعلی بیشه‌ای، معاون تازه منصوب شده سازمان صمت استان قزوین در خصوص علت تشکیل صفوف طولانی خرید مرغ در قزوین بیان می‌کند: ۲ روز گذشته یک تُن مرغ را درمغازه‌ای که ظرفیتی ۵۰۰ کیلو بیشتر ندارد خالی کردم و شاید باورتان نشود تا لحظه آخر ایستادم و ظرف مدت یک ساعت تمام یک تُن به فروش رسید.

وی با بیان اینکه منکر صف‌های طولانی مرغ نیستم، تأکید می‌کند: مردم هیجانی عمل می‌کنند، تولید استان حدود ۲۰۰ تُن گوشت مرغ در روز است و امروز ۱۷۲ تُن مرغ دولتی و ۲۰ تُن مرغ آزاد برای واحدهای صنعتی قطعه‌بندی عرضه شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت قزوین با تأکید بر اینکه منکر تخطی نیستیم، خاطرنشان می‌کند: حتی از نیروهای بسیج برای بازرسی استفاده کرده‌ایم تا از مغازه‌ها سرکشی داشته باشند و با مشاهده کوچک‌ترین تخطی برخورد می‌کنیم.

میزان مصرف روزانه استان قزوین در روزهای عادی ۶۰ تُن و در روزهای منتهی به پایان هفته ۱۰۰ تُن مرغ است؛ البته میزان تقاضا در روزهای پایانی سال افزایش پیدا می‌کند و این موضوع جدیدی نیست در پایان سال همیشه تقاضا افزایش پیدا می‌کند و این نیاز در سال‌های گذشته نیز بوده است.

مردم از کمبود مرغ در هراسند

بیشه‌ای تأکید می‌کند: توزیع ۱۷۰ تُن مرغ برای قزوین زیاد است در حالی که در روزهای عادی نیاز استان ۶۰ تا ۷۰ تُن است؛ علت این صف‌ها این است که مردم از کمبود مرغ در هراسند و برای عید هم خرید می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: گفته‌ایم تا ۲ شب پایانی سال هرچه مرغ در استان وجود دارد را کشتار کرده و به بازار عرضه کنند تا نیاز بازار پاسخ داده شود. مطمئن باشید بعد از عید هیچ تقاضایی برای مردم وجود نخواهد داشت چون مرغ خرید خود را پیش از عید انجام داده‌اند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت قزوین در خصوص برخی از رفتارهای عجیب می‌گوید: افرادی که عزم سفر دارند برای سفر خود خرید می‌کنند. همچنین بارها مشاهده شده است از یک خانواده چند نفر در صف می‌ایستند؛ از این صف‌ها ۷ نفر را بیرون کشیده‌ام که برای رستوران‌ها در حال خرید بودند!

وی با تأکید بر اینکه مرغ دولتی را نمی‌توانیم به رستوران‌ها اختصاص دهیم، عنوان می‌کند: با مشاهده این صحنه اتحادیه مربوطه را خواستیم و میزان مصرف را جویا شدیم تا نیاز آنان را تأمین کنیم و از مرغ خانوار خریداری نکنند، بر این اساس نیاز رستوران‌های قزوین روزانه ۳۰ تُن مرغ است.

بیشه‌ای با تأکید بر اینکه روز جمعه کشتار مرغ انجام خواهد شد، ادامه  می‌دهد: احتمال می‌رود در ایام عید مرغداری‌ها طبق روال سال‌های گذشته تعطیل باشند چون اغلب واحدهای عرضه روزهای اول و دوم فروردین تعطیل هستند و این صفوف طولانی برای خرید مردم در شب عید است.

وی در پاسخ به نیاز رستوران‌های قزوین با ورود مسافر بیان می‌کند: مردم اغلب مصرف خود را خرید کرده‌اند و کشتارهای انجام شده در نوروز به دست رستوران‌ها خواهد رسید، البته مرغ با قیمت بیشتری نسبت به مرغ خانوار در اختیار رستوران‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت قزوین با بیان اینکه پیش‌بینی تقاضای ۱۴۰ تُن را داشتیم، اعلام می‌کند: ۱۷۲ تُن مرغ به مصرف خانوار اختصاص دادیم و این آمار منهای مرغ منجمد است؛ مرغ منجمد روزانه ۲۰ تُن با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در مناطق روستایی و محروم توزیع خواهد تا آنان نیز توان خرید مرغ را داشته باشند برای همین امر مرغ‌های منجمد را به تعاون روستایی تحویل دادیم تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند آن را خریداری کنند.

التماس می‌کنیم مردم هیجانی عمل نکنند

وی با تأکید بر اینکه صفوف مرغ غیرواقعی است، تشریح می‌کند: التماس می‌کنیم مردم هیجانی عمل نکنند و صف تشکیل ندهند؛ بوئین‌زهرا که در روزهای عادی مصرف روزانه آن ۶ تُن است دیروز ۱۷ تُن مرغ عرضه کردیم، امام جمعه بوئین‌زهرا همراه با فرماندار و رئیس اداره بازرگانی به‌صورت میدانی از واحدهای عرضه بازدید داشتند؛ امام جمعه وسط خیابان برای مردم صحبت کرده که چه می‌کنند و مرغ به اندازه کافی وجود دارد؛ چرا یک خانواده ۱۲ عدد مرغ می‌گیرد؟ مگر در فریزر خانه‌ها چقدر می‌توان مرغ ذخیره کرد؟!

بیشه‌ای می‌گوید: برای ما جای سوال است ۱۷۰ تُن مصرف استان نیست؛ نمی‌دانیم چرا مردم ترسیدند شاید یک علت افزایش قیمت در شهرهای مجاور استان قزوین باشد. ظرفیت تولید استان قزوین روزانه ۲۰۰ تُن گوشت مرغ است که قرار بود ۱۰۰ تُن را به تهران ارسال کنیم ولی ۱۷۰ تُن را در استان توزیع می‌کنیم و مرغی از استان خارج نمی‌شود.

وی در خصوص مدیریت بازار عنوان می‌کند: مدیریت کردیم تا بازار خالی از مرغ نباشد برای همین امر ۱۳ تُن از ۱۷۰ تُن مرغ را برای عصر نگه داشتیم تا عرضه کنیم، دیگه باید چه کنیم؟!

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت قزوین تأکید می‌کند: بنده به فراخور پُست سازمانی در شب عید باید بر انواع کالا از پوشاک و آجیل گرفته تا کالاهای اساسی نظارت داشته باشم ولی امسال تمرکز خود را روی بازار مرغ گذاشته‌ایم؛ رسانه‌ها به مردم بگویند و اطمینان خاطر دهند که مرغ وجود دارد. نمی‌دانم چرا مردم هجوم می‌آورند؛ اگر مرغ نباشد در صف نخواهند بود پس مرغ وجود دارد که صف تشکیل می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به احتمال انحراف مرغ از بازار به برخورد با واحدهای متخلف اشاره می‌کند: من با واحدهای متخلف به شدت برخورد کرده و علاوه بر پلمب، میزان سهمیه آنان را قطع می‌کنم همانطور که سه واحد پخش خلاف عمل کردند و سهمیه آنان را قطع کردم.

به‌عنوان رسانه سخن مسئولین را به گوش مردم می‌رسانیم، اما واقعیت این است که صف‌ها همچنان وجود دارد و کرونا در قزوین جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد، امیدواریم سال جدید را سیاه آغاز نکنیم. بهتر است مسئولین با ستادهای مختلفی که تشکیل می‌دهند چاره‌ای برای بازار کالاهای اساسی و تشکیل صفوف طولانی بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha