دانشمندان اسپانیایی می‌گویند زیاده روی در مصرف قند فروکتوز می‌تواند عوارض جدی برای بدن به همراه داشته باشد.

زیاده روی در مصرف فروکتوز؛ از سقط جنین تا ابتلا به دیابت و چاقی

سلامت نیوز:دانشمندان اسپانیایی می‌گویند زیاده روی در مصرف قند فروکتوز می‌تواند عوارض جدی برای بدن به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، فروکتوز یکی از قند‌های طبیعی است که به وفور در میوه‌ها و عسل دیده می‌شود. امروزه فروکتوز را در فرآیند‌های صنعتی تولید می‌کنند و آن را به طور گسترده برای شیرین کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌دهند. گرچه مصرف فروکتوز که به قند میوه‌ها شهرت دارد به مراتب عوارض کمتری نسبت به ساکاروز (شکر) دارد، اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برای بدن مضر باشد.


به گزارش  رویستا سالودکوموا،،بر این اساس، تحقیقات دانشمندان اسپانیایی روی مصرف فروکتوز در طول دوره بارداری نشان می‌دهد زیاده روی در مصرف این قند می‌تواند باعث آسیب به جفت و «استرس اکسیداتیو» در جنین شود. استرس اکسیداتیو به حالتی اطلاق می‌شود که سلول توانایی ایجاد تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها را ندارد. در این وضعیت تولید پراکسید و رادیکال‌های آزاد منجر به تولید اثرات سمی و آسیب به تمامی اجزا و ساختار‌های درون سلولی مانند دی ان ای، پروتئین‌ها و لیپید‌ها می‌شود؛ همین امر می‌تواند خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.


دانشمندان دانشگاه سن پابلو اسپانیا در تحقیقات خود پی بردند مصرف زیاد فروکتوز در دوره بارداری می‌تواند باعث آسیب به جنین و ابتلای او به بیماری‌های مرتبط با متابولیسم (سوخت و ساز بدن) در بزرگسالی شود؛ همچنین یافته‌ها موید آن است که تمامی متغیر‌هایی که می‌تواند باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت جنین شود، به احتمال فراوان به رژیم غذایی مادر بستگی دارد.


یکی از محققان این پژوهش در این باره می‌گوید: هدف اصلی ما این بود که به طور عمومی به زنان درباره رژیم غذایی و محصولاتی که مصرف می‌کنند هشدار دهیم و به آن‌ها توصیه کنیم با کاهش مصرف فروکتوز و محصولات فرآوری شده، روی به مصرف مواد غذایی طبیعی و ارگانیک بیاورند.


امروزه به روش‌های مختلفی فروکتوز را تخمیر کرده و در صنایع غذایی برای شیرین کردن محصولات به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌دهند. تقریبا بیشتر مواد غذایی فرآوری شده، بستنی ها، مربا‌های صنعتی، سس ها، چاشنی ها، و بیشتر نوشیدنی‌ها حاوی فروکتوز است که به وسیله تخمیر با مخمر یا باکتری به دست آمده است.


با این وجود، مصرف فروکتوز تنها برای مادران باردار خطرناک نیست. در سال‌های گذشته تحقیقات دانشمندان نشان داده بود میان مصرف مواد غذایی حاوی فروکتوز و احتمال ابتلا به بیماری‌های مانند دیابت و چاقی ارتباط مستقیمی وجود دارد.


از این رو، دانشمندان تاکید دارند افراد نباید در مصرف مواد غذایی فرآوری و شیرین شده با فروکتوز زیاده روی کنند، زیرا این موضوع می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیاندازد. افراد باید بکوشند از مواد غذایی تازه و نیز حاوی قند پایین استفاده کنند. زیاده روی در مصرف فروکتوز می‌تواند باعث افزایش ناگهانی قند خون و ناتوانی بدن در جذب آن شود. این موضوع به ویژه در افراد دیابتی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha