جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 309392

حتما قفسه‌ داروهایتان در منزل مملو از انواع و اقسام داروهایی است که تا انتها مصرف نشده و هنگام خانه تکانی باید حجم زیادی از آن ها را دور بریزید اما توجه داشته باشید که برای ساماندهی قفسه داروها باید چند نکته را بدانید و رعایت کنید.

از خانه‌تکانی قفسه‌های دارویی چه می‌دانید؟

سلامت نیوز: حتما قفسه‌ داروهایتان در منزل مملو از انواع و اقسام داروهایی است که تا انتها مصرف نشده و هنگام خانه تکانی باید حجم زیادی از آن ها را دور بریزید اما توجه داشته باشید که برای ساماندهی قفسه داروها باید چند نکته را بدانید و رعایت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان غذا و دارو ، ممکن است پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، داروهای تجویز شده تا انتها مصرف نشوند. گرچه تصور اشتباه نگهداری این داروها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست است، ولی شاهد هستیم که جمع آوری و انبار داروها در خیلی از منازل در محلی به نام‌های قفسه دارویی و یا جعبه‌های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال صورت می‌گیرد. حال چگونه باید از شر داروهایی که نیازی به مصرف آن نیست خلاص شد؟.

_ فهرستی از داروهایی که مرتب مصرف می‌کنید و در منزل موجود دارید، هنگام مراجعه به پزشک همراه داشته باشید تا از تجویز مجدد آن خودداری شود.

_ نحوه نگهداری صحیح داروها را بدانید و مطابق آن عمل کنید.

_ تعداد داروهایی که باید در یخچال نگهداری شوند اندک است. هنگام دریافت دارو از داروساز نحوه نگهداری دارو را بپرسید.

_ نگهداری داروها در یخچال فقط برای داروهایی که یخچالی می باشند ضروری و مناسب است. یخچال مانند حمام دارای رطوبت است و باعث می شود دارو زودتر از رسیدن به تاریخ انقضای روی بسته بندی، خراب شود.

_ اگر روی جعبه دارویی نوشته است در دمای اتاق نگهداری شود، باید دارو در دمای معمول و در حدود ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

_ داروخانه‌ها به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیستند، چراکه به محض خروج دارو از داروخانه، شرایط نگهداری دارو از کنترل خارج می‌شود و به همین دلیل سلامت داروی مرجوعی به داروخانه زیر سوال است. پس با غیر قانونی اعلام نمودن بازگشت دارو به داروخانه، سلامت مصرف کنندگانی که داروهای خود را تنها از داروخانه تهیه می کنند حفظ خواهد شد.

_ نظافت کلی عید، زمان مناسبی است تا در هر منزلی، به قفسه یا جعبه دارویی سری بزنیم و به آن سر و سامان دهیم. داروهایی که تاریخ انقضایش فرا رسیده است را جدا و به شکل صحیح معدوم کنیم. گرچه داروها نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارند ولی زمانیکه دیگر نیازی به آنها نباشد ضروری است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی، داروها را به شکل مناسبی دور بریزیم.

_ شربت‌های تاریخ گذشته را در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید. سوسپانسیون آنتی
بیوتیک‌ها را بعد از گذشت ۱۰ روز از مصرفشان داخل سطل زباله بیندازید.

_ برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهای دورریخته شده، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های
تر مانند تفاله چای مخلوط کنیم تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف داروها توسط کودکان و ... شود.

_ بهتر است داروهایی که داخل زباله‌ها ریخته می‌شود با مواد دیگر مانند تفاله چای آلوده شوند تا از مصررف
اتفاقی آن توسط انسان و حیوان پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha