مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد که دریاچه ارومیه تا پنج سال آینده باید به تراز اکولوژیک برسد.

دریاچه ارومیه تا 5 سال آینده به تراز اکولوژیک می‌رسد

سلامت نیوز: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد که دریاچه ارومیه تا پنج سال آینده باید به تراز اکولوژیک برسد.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: پروژه‌های سازه‌ای ستاد احیا تا انتهای اردبیهشت و خرداد به پایان برسند. همچنین تا حد زیادی طرح‌های سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه‌ها و آبگیرهای رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه به اتمام رسیده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تصفیه‌خانه تبریز و تصفیه‌خانه ارومیه تا اواسط خرداد سال آینده افتتاح می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه سنگینی پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به دولت بعدی موکول نمی‌شود، گفت: «تا پنج سال آینده باید دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک برسد. همچنین طی پنج سال آینده باید حدود 500 میلیون متر مکعب آب در حوزه دریاچه صرفه‌جویی شود که یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف، در سایه برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی امکان‌پذیر است و در برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه این امر پیش‌بینی شده است.»

تجریشی با تاکید بر اینکه با اقدامات ستاد احیا، تزار دریاچه ارومیه طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ افزایش یافته است، گفت: «علاوه بر این سطح دریاچه ارومیه از ۲ هزار و ۱۶۲ کیلومتر در سال 93 به سه هزار و ۵۵۰ کیلومتر طی امسال افزایش یافته است.»

به گفته وی، توقف سدهای در دست اجرا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، عدم تحویل آب مازاد ورودی به سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی، کنترل نهرهای کشاورزی برروی رودخانه‌های حوضه آبریز، لایروبی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت بوده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: «طی پنج سال آینده سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مکعب دیگر آب باید از طریق برنامه و اقدامات لازم با هماهنگی جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه به دریاچه برسد.»

به گفته وی، ۷۵ درصد منابع مالی ستاد احیای دریاچه ارومیه صرف احداث سازه‌ای شده که تا اواخر بهار سال آینده تمامی آنها به اتمام می‌رسد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ناحیه کوهستانی شمال غربی ایران و در محدوده استان‌های آذربایجان غربی و شرقی واقع شده است. این دریاچه و جزایر اطراف آن که از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت بود، در سال ۱۳۵۴ به پارک ملی ارتقا یافت و در همین سال در لیست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر و شبکه جهانی ذخیره گاه‌های زیستکره یونسکو نیز ثبت شد.

دریاچه ارومیه که یکی از زیستگاه‌های بسیار مهم پرندگان مهاجرآبزی به شمار می‌آید، بزرگترین پارک ملی کشور است و بارندگی سالیانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر، دمای ۱۷- تا ۳۶ درجه سانتیگراد و دامنه ارتفاعی ۱۲۷۴ تا ۱۳۵۰ متر منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل کرده است.

بنابر اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست، دریاچه ارومیه و اطراف آن، دارای اقلیم نیمه خشک و کمی بالاتر، از نوع مدیترانه‌ای و در ارتفاعات، از نوع نیمه مرطوب سرد تا خیلی سرد است. متوسط و بیشینه عمق دریاچه به ترتیب ۵.۴ و ۱۳ متر است. آب دریاچه فوق العاده شور و غلظت نمک موجود در آن افزون بر ds/m ۲۰۰ است که با توجه به شرایط و فصول سال تغییر می‌کند. شوری زیاد آب تنها امکان زیست میگوی آرتمیا و جلبک‌هاب سبز-آبی را در دریاچه فراهم آورده است.

این منطقه شامل بیش از ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک است که در سال‌های پر آب بسیاری از آن‌ها در آب ناپدید می‌شوند. بزرگترین این جزیره‌ها، جزیره شاهی است که در محل ورود تلخه‌رود به دریاچه قرار دارد و در بیشتر مواقع سال به ساحل شرقی می‌پیوندد و از حالت جزیره بیرون می‌آید. از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی جزایر دریاچه ارومیه می توان به بنه، بادام، ارس، داغداغان، زالزالک، درمنه و ریش بز اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha