چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 309475

مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان انواع سرطان‌های خون، تالاسمی و ... موثر است.

نقش سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد در درمان سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، اشکان مزدگیر مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان اظهار کرد: سلول بنیادی خون بند ناف و پتانسیل استفاده از آن در درمان بیماری‌های عمدتا با منشا خونی و بعد از آن بیماری‌های با منشا عصبی کاربردهای بسیاری دارد.


مزدگیر افزود: در چند سال اخیر مشخص شده که سلول‌های بنیادی که در بافت بند ناف است  می‌تواند در درمان طیف دیگری از بیماری‌هایی با منشا عصبی مثل فلج مغزی، اوتیسم و حتی بیماری‌هایی مثل آرتروز موثر است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف غالبشان، سلول‌های بنیادی خون ساز هستند اما سلول‌های بنیادی بافت بند ناف، از نوع سلول‌های مزانشیمی‌ است.

بیشتر بدانید: نکاتی برای مراقبت از بند ناف قبل از افتادن


مزدگیر ادامه داد: خوشبختانه ما از سال گذشته به دانش فنی سلول‌های بند ناف هم دست پیدا کرده ایم و در حال حاضر در طرح کارآزمایی بالینی درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی، از این سلول‌ها استفاده می‌کنیم و شاهد نتایج قابل قبولی بوده‌ایم. در طرح‌های کارآزمایی بالینی دیگری که در حال تعریف است، از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بافت بند ناف، به عنوان منبع سلول درمانی استفاده می‌کنیم.


او ادامه داد : دو سال پیش، بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی در مورد درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی را تعریف کردیم که بخشی از بیماران را با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف و بخش دیگری از بیماران را با استفاده سلول‌های بنیادی بافت بند ناف مورد بررسی قرار دادیم و خوشبختانه تا کنون پاسخ به درمانشان خوب بوده است.


مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان گفت: مردم ما در مورد ذخیره سازی سلول‌های بنیادی بند ناف هنوز به اندازه کافی اطلاعات ندارند و جا دارد که بیشتر در این مورد اطلاعات کسب کنند. ذخیره سازی سلول‌های بند ناف برای هر فردی، در کل طول دوران زندگی، یک بار بیشتر اتفاق نمی‌افتد و آن هم در زمان تولد است و برای هر فرد فقط ۵ دقیقه پس از تولد فرصت دارند تا برای این کار اقدام کنند.
مزدگیر بیان کرد: مادران بردار در این دوران باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف فرزندانشان، به موقع اقدام کنند.
سلول های بنیادی بافت بند ناف، مهمترین راهکار درمان سرطان

او تصریح کرد: امروزه ثابت شده، سلول‌های بنیادی خون بند ناف در درمان بیش از صد نوع بیماری صعب العلاج و حتی لاعلاج، مثل انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی، بیماری‌هایی با منشا عصبی و ... موثر است.
مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان گفت: شاید بتوان گفت در درمان بعضی از بیماری‌ها مثل سرطان، بهترین و تنها راهکار، استفاده از این سلول‌های بنیادی است.


مزدگیر ادامه داد: سالانه از میان حدودا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تولدی که اتفاق می‌افتد، حدودا بیست هزار نفر از این خدمات استفاده می‌کنند بنابراین لازم است که خانواده‌ها از تمام مزایا و منافعی که سلول‌های بنیادی خون و بافت بند ناف دارند آگاه شوند.
او افزود: خوشبختانه در تمام استان‌ها و حتی در برخی از شهرستان ها، دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان فعال است. در ماه نهم بارداری خانواده‌ها می‌توانند به این دفاتر نمایندگی یا سایت رویان مراجعه و پس از ثبت نام اینترنتی با توجه به شرایط کرونا، از این خدمات استفاده کنند.
مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که مشاوره برای تمام خانواده‌ها کاملا رایگان است و می‌توانند در ماه نهم به صورت رایگان مشاوره شوند.


او تاکید کرد: خانواده‌هایی که ریزفاکتورهایی مثل کودک مبتلا به بیماری بدخیم، سابقه سرطان و ... دارند، حتما از این خدمات استفاده کنند.


استفاده از سلول‌های بنیادی خون و بافت بند ناف؛ یک بیمه بیولوژیک است
او ادامه داد: خانواده‌ها باید به استفاده از سلول‌های بنیادی خون و بافت بند ناف به عنوان یک بیمه بیولوژیک نگاه کنند و بدانند با این کار دارند اندوخته‌ای جمع آوری می‌کنند که ممکن است در سال‌های آتی برایشان قابل استفاده باشد، زیرا اگر کسی در آینده به بیماری سختی مبتلا شود که برای درمان نیاز به این سلول‌های بنیادی داشته باشد ، باید هزینه سنگینی بپردازد در حالیکه اگر در زمان تولد یکی از فرزندانش، این کار را انجام داده باشد، قابلیت سال‌ها نگهداری دارد و به راحتی می‌تواند به کمک آن به درمان خودش و یا هر کسی که از لحاظ ژنتیکی، با آن نمونه تطابق داشته باشد، بپردازد.


مزدگیر گفت: بیشترین شانس تطابق بین خواهر و برادر است که این تطابق حدود ۲۵ درصد است. یعنی اگر کسی به بیماری سخت مبتلا شد فقط ۲۵ درصد شانس دارد که از بتواند نمونه‌ای مشابه نمونه خواهر و برادرش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر خانواده‌ها برای یکی از فرزندانشان این کار را کردند برای سایر فرزندانشان هم این اقدام را انجام دهند.


مدیر کیفیت بانک خون بند ناف رویان گفت: در مادران بارداری که در ماه آخر مبتلا به بیماری کرونا باشند، امکان ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha