یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از متخصصین مغز و اعصاب این است که کدامیک از برند های دستگاه نوار مغز (EEG) برای مطبشان مناسب است. و یا کدامیک از شرکت های تولیدکننده و یا واردکننده خدمات بهتری را ارائه می دهند. پزشک عزیز، آیا میدانید که به کدامیک از پارامترهای دستگاه نوارمغز (EEG) باید توجه کرد؟

بهترین اطلاعاتی که لازمه برای خریداری دستگاه نوار مغز (EEG) بدونید

سلامت نیوز: یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از متخصصین مغز و اعصاب این است که کدامیک از برند های دستگاه نوار مغز (EEG) برای مطبشان مناسب است. و یا کدامیک از شرکت های تولیدکننده و یا واردکننده خدمات بهتری را ارائه می دهند. پزشک عزیز، آیا میدانید که به کدامیک از پارامترهای دستگاه نوارمغز (EEG)  باید توجه کرد؟

اگر شما می خواهید دستگاه نوارمغز (EEG) خریداری کنید و این سوالات را در ذهن خود دارید حتما این مطلب را بخوانید.

مهمترین مشخصات دستگاه EEG چیست؟

در این قسمت به مهمترین مشخصات دستگاه EEG می پردازیم. پزشک عزیز، لطفا موارد زیر را مد نظر قرار دهید و در هنگام خرید دستگاه EEG از شرکت مورد نظر سوال کنید. بطور کلی مهمترین قسمت های یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی به سه قسمت زیر تقسیم می شود.

هدست یا کلاه EEG

اولین نکته قابل توجه درباره کلاه EEG تعداد الکتروهای بکار رفته می باشد. در واقع هرچه تعداد الکترودهای بکار رفته بیشتر باشد اطلاعات و دیتا بیشتری میتوان ضبط کرد. معمولا تعداد الکترود ها بین 8 تا 128 می باشد. لازم به ذکر است که هرچه تعداد الکترود های بیشتر باشد جزئیات بیشتری را می توان بررسی و مطالعه کرد. از طرف دیگه قیمت دستگاه EEG بیشتر و همچنین فرایند انجام EEG و آنالیز نتایج سخت تر می شود. در نظر داشته باشید که یک الکترود برای حذف نویز مشترک بوده و یکی برای زمین کردن می باشد. این دو الکترو در تمامی کلاه های EEG باید در نظر گرفته شود. در غیر اینصورت نتایج بدست آمده معتبر نمی باشد. همچنین توجه فرمایید که اگر موج های دریافتی غیر نرمال است ابتدا بایداتصال صحیح این دو الکترود را بررسی نمایید.  سپس از عدم قطعی سیم این دو الکترود اطمینان حاصل کنید.

دومین نکته در ارتباط با الکترود ها می باشد. الکترود ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یک دسته الکترود هایی هستند که نیاز به مواد الکترولیت ندارند کهDry EEG electrodes  نامیده می شوند. نوع دیگر الکترود هایی هستند برای هدایت بهتر سیگنال های الکتریکی مغز نیاز به الکترولیت دارند. از ژل های مخصوص، آب نمک و یا حتی آب می توان بعنوان الکترولیت استفاده کرد.

پنل EEG یا EEG Amplifier

مسئولیت این قسمت دریافت اطلاعات، تقویت سیگنال های دریافتی و تبدیل آنها به داده های دیجیتالی می باشد. برای ارزیابی پنل EEG باید به موارد زیر توجه کرد.

اولین مورد Sampling Rate می باشد. چون فرکانس امواج مغز بین 0.5Hz تا 80Hz است بنابراین حداقل مقدار این پارامتر 160Hz باشد. معمولا مقدار Sampling Rate برای دستگاه الکتروانسفالوگرافی 265HZ است.  با افزایش این پارامتر رزولوشن بالاتری خواهیم داشت اما دیتا بیشتری از فعالیت مغز دریافت نمی کنیم.

رزولوشن دومین پارامتر مهمی است که میتوانیم عملکرد یک دستگاه EEG را بررسی کینم. هرچه رزولوشن بالاتر باشد دیتا نمایش داده شده در کامپیوتر دقیقتر خواهد بود.  پارامتر رزولوشن توسط قطعه ADC دستگاه معین می شود.

شاید بسیاری از پزشکان به پارامتر های ذکر شده در دیتاشیت دستگاه توجه نکنند. اما وقتی بخواهیم از بین چند دستگاه EEG بهترین را انتخابکنیم بناچار باید این موارد را نیز در نظر بگیریم. پارامتر Common-Mode Rejection Ratio که به اختصار CMRR ذکر می شود از مهمترین پارامتر ها می باشد. درواقع CMRR نشان میدهد که چه مقدار نویز می تواند بر روی سیگنال های دریافتی تاثیر بگذارد. هرچه مقدار CMRR بیشتر باشد تاثیر نویز کمتر خواهد بود.

امپدانس ورودی (Input impedance) پنل EEG آخرین پارامتری هست که باید درنظر بگیریم. هنگام اتصال الکترود ها به پوست سر مقاومتی در ورودی مدار ایجاد می شود که باعث افزایش تاثیر نویز میشود.  برای کنسل کردن این مشکل باید دقت کنیم که Input Impedance پنل EEG بسیار بزرگتر باشد. بنابر این Input Impedance بزرگتر نویز کمتر.

دستگاه EEG سیمی بهتره یا وایرلس؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شرکت های تولید کننده اقدام به ساخت دستگاه EEG بی سیم کرده اند. مزیت بی سم بودن این دستگاه نبود مشکلات مربوط به گذاشتن کلاه می باشد. همچنین بیمار می تواند در حین EEG حرکت داشته باشد. در حالیکه نوع با سیم این محصول حرکت بیمار محدود می شود و باعث افزایش نویز در دیتای دریافتی میشود. البته لازم به ذکر است که دستگاه EEG سیمی سرعت انتقال اطلاعات از کلاه به کامپیوتر بسیار بیشتر است.

انواع دستگاه های EEG

سیستمی که برای الکتروانسفالوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد شامل الکترود (با سیم)، تقویت کننده، منبع انرژی (به عنوان مثال باتری) و ذخیره داده ها (کامپیوتر یا کارت SD  است. بسیاری از سیستم ها معمولاً از الکترودهایی استفاده می کنند که هر یک به یک سیم جداگانه متصل هستند. بعضی از سیستم ها از درپوشهایی استفاده می کنند که در آنها الکترودها تعبیه شده است. 

تقویت کننده های EEG به تعدادی از تکنیک های کاهش صدا مانند حذف نویز فعال و الکترودهای فعال مجهز هستند. طیف وسیعی از محصولات مربوط به EEG  در وبسایت مطب چین ارائه می شوند. این محصولات شامل الکترودها و کلاهک ها با مونتاژهای سفارشی و استاندارد و همچنین انواع لوازم جانبی مورد نیاز این دستگاه است. شما می توانید تمامی لوازم جانبی دستگاه EEG را در سایت مطب چین پیدا کنید.


ارائه دستگاه های EEG در مجموعه مطب چینمجموعه مطب چین، یک فروشگاه تخصصی تجهیزات مطب جهت تکمیل مطب های پزشکی و دندانپزشکی است. این فروشگاه اینترنتی دستگاه EEG را در انواع برند های معتبر و باکیفیت مانند NEUROVIRTUAL، Compumedics، NEUROSTYLE و... ارائه می دهد.

اطلاعات تخصصی این دستگاه ها و دیگر دستگاه های پزشکی، در وبسایت مطب چین ثبت شده اند. می توانید با مراجعه به این وبسایت، انواع دستگاه ها را با یکدیگر مقایسه نموده و بهترین انتخاب را برای مطب یا مرکز درمانی خود انجام دهید.

پزشک عزیز، سایت مطب چین علاوه بر ارائه تجهیزات تخصصی مغز و اعصاب سعی دارد تا با ارائه تمامی ملزومات مطب شما را در افتتاح و تجهیز مطب همراهی کند. همچنین شما می توانید از مشاوره رایگان با متخصصین ما در زمینه تجهیزات پزشکی استفاده نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha