معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هزینه پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توانبخشی در ۵ کد به گروه سنی زیر ۶ سال مبتلا به اتیسم در سال ۱۴۰۰ با توجه به رشد تعرفه‌ها بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

هزینه ۷۵ میلیاردی برای توانبخشی مبتلایان به اتیسم در سال ۱۴۰۰

سلامت نیوز: معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هزینه پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توانبخشی در ۵ کد به گروه سنی زیر ۶ سال مبتلا به اتیسم در سال ۱۴۰۰ با توجه به رشد تعرفه‌ها بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«مهدی رضایی» روز پنجشنبه درباره پرداخت هزینه‌های مربوط به توانبخشی مبتلایان به اتیسم توسط سازمان بیمه سلامت افزود: بر اساس آن‌چه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، تقریبا یک درصد از مردم جهان مبتلا به اتیسم هستند. با توجه به مطالعات انجام شده در ایران نیز حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به اتیسم داریم که از این تعداد تاکنون ۳۰ هزار نفر در کشور شناسایی شده‌اند و به احتمال زیاد، نیمی از این افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند.


وی ادامه داد: اختلالات اتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی می‌شود که در حال حاضر برای بیماران اتیسم مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی از جمله آزمایش‌ها و تصویربرداری، دارویی و ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه است. بنابراین بسته خدمات غیر دارویی این افراد، شامل خدمات کار درمانی، گفتار درمانی، مداخلات رفتاری و آموزشی و مداخلات مشاوره‌ای و حمایتی است.


معاون سازمان بیمه سلامت گفت: این خدمات بر اساس تفاهم‌نامه سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور و بر اساس ۵ کد برای افراد مبتلا به اتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفت.


رضایی اظهار کرد: کدهای خدمات توانبخشی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت شامل «به کارگیری روش‌ها و تکنیک‌های کار درمانی شامل استفاده از یک یا چند مورد از فعالیت‌های کار درمانی برای یک جلسه حداقل ۳۰ دقیقه‌ای»، «به کارگیری روش‌ها و تکنیک‌های کار درمانی شامل استفاده از یک یا چند مورد از فعالیت‌های کار درمانی برای یک جلسه حداقل ۴۵ دقیقه‌ای»، «ارزیابی جامع کار درمانی یا شغلی جهت برنامه‌ریزی برای کار درمانی بیمار برای یک دوره درمان»، «خدمات ارزیابی گفتار یا زبان یا صدا یا ارتباط یا بلغ یا پردازش شنیداری» و «درمان اختلالات گفتار، زبان، تکلم، ارتباط کلامی یا پردازش شنوایی به صورت انفرادی به ازای هر جلسه» است.


اوتیسم یک اختلال عصبی است که منجر به نارسایی‌های مغزی می‌شود و در مسیر تحول کودک به وقوع می‌پیوندد.  وجه مشخصه این نارسایی تاخیر یا انحراف در رشد مهارت‌های اجتماعی، شناختی، ارتباط کلامی و غیر کلامی،  رفتارها، علایق خاص و تکراری است، کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند.


این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات نیز بر کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ تأثیری ندارد.  
اوتیسم در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد زیرا هنوز در دنیا مشخص نشده است که چرا یک کودک به این اختلال مبتلا می‌شود اما روش‌های بهبود و جلوگیری از گسترش این اختلال در فرد از طریق خدمات توانبخشی، مشاوره‌ای، مددکاری و غیره قابل وصول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha