شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

یکی از دل‌مشغولی‌های جامعه نسبت به شرایط کرونا، وضعیت دانش‌آموزانی است که به‌دلیل شیوع بیماری و عدم دسترسی به یک گوشی یا تبلت هوشمند، مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

سرنوشت نامعلوم تحصیل 6میلیون دانش‌آموز

سلامت نیوز: یکی از دل‌مشغولی‌های جامعه نسبت به شرایط کرونا، وضعیت دانش‌آموزانی است که به‌دلیل شیوع بیماری و عدم دسترسی به یک گوشی یا تبلت هوشمند، مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در سال‌های گذشته کشور ما به دلایل فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها، به‌خصوص در بخش دانش‌آموزان دختر با آمار چندصد هزار نفری ترک تحصیل در سال مواجه بود و از اواخر سال 98 و با آغاز سال تحصیلی‌  99- 1400 که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و همزمان دسترسی میلیون‌ها نفر از دانش‌آموزان به آموزش محدودتر شد، هر روز بر آمار انصراف از تحصیل افزوده می‌شد. بهمن سال گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی  اعلام کرد که «بین سه تا سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند.»

این در‌حالی است که کشور ما حدود 15 میلیون دانش‌آموز دارد و وزارت آموزش و پرورش مدعی است که 12میلیون و 100هزار دانش آموز در پلتفرم «شاد» احراز هویت شده‌اند و تمامی مدیران این وزارتخانه بارها و بارها اعلام کرده بودند که تعطیلی فیزیکی مدارس باعث نمی‌شود تا هیچ دانش‌آموزی در کشور از تحصیل باز بماند؛ اما آمارهایی که هر از چندگاهی از سوی مسئولین یا کارشناسان منتشر می‌شود با این آمار آموزش‌و‌پرورش تفاوت چند میلیون نفری دارد.

 ترک تحصیل ۴۰درصدی دانش‌آموزان

 روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس نسبت به ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصدی دانش‌آموزان در برخی‌از شهرستان‌های کشور ابراز نگرانی کرد. این درحالی است که بی‌توجه‌ای به اصل سی‌ام قانون اساسی که در آن ذکر شده «دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد»، نبود زیرساخت‌ها برای آموزش آنلاین در زمان شیوع بیماری و فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها موجب شده، که در آینده‌ای نزدیک کشور ما با لشکر بی‌سوادان مواجه باشد که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

موضوعی که بهروز محبی در مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرد و معتقد است «علاوه بر این زیرساخت‌های مناسب جهت استفاده از نرم‌افزار شاد و فضای اینترنتی برای آموزش مجازی در برخی نقاط دوردست و شهرستان‌ها آماده نبود، از این رو متأسفانه عده زیادی از دانش‌آموزان فرصت تحصیل را از دست دادند که مسئله حائز اهمیتی است. در حوزه ما که شش شهرستان و یک منطقه ۵ هزار کیلومتر مربعی داریم، متأسفانه شرایط به همین ترتیب است و دانش‌آموزان ما شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند.بنابراین ارتباط مؤثری بین معلمان و دانش‌آموزان برقرار نشد. هنوز برخی روستاها اینترنت۲G دارند».

  تناقض در آمار

 براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور جمعیت درحال تحصیل کشور باید چیزی در حدود 15میلیون و 500نفر باشد و اگر 40درصد را مبنا قرار دهیم، حدود شش میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند و با ادعای آموزش‌و‌پرورش مبنی‌بر احراز هویت 12میلیون دانش‌آموز در شاد و ترک تحصیل حدود سه و نیم میلیون نفری، کسی از سرنوشت دو میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز خبر ندارد.

این گپ دو میلیونی و پانصد هزار نفری در صحبت‌های مسئولین، مدیران آموزش‌و‌پرورش و  عدم ثبت نام و حضور این تعداد دانش‌آموز در مدرسه از سوی خانواده‌ها موجب شد تا این شائبه مطرح شود که در دوران کرونایی یک ساله گذشته بیش از پنج میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند. 

نرخ بازماندگی از تحصیل دختران

یک کارشناس آموزشی نیز این آمار را تأیید می‌کند و با اشاره به اینکه دولت برای جبران ضعف آموزشی دانش‌آموزان در دوره کرونا باید برنامه‌ریزی جامعی ارائه دهد، اعلام کرد: «آموزش‌و‌پرورش چاره‌ای ندارد جز این که برنامه‌ریزی جدیدی برای مقاطع تحصیلی بالاتر دانش‌آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی در دوران پساکرونا انجام دهد؛ در غیر این صورت با سونامی ناکارآمدی آموزش کودکان دچار می‌شویم.»

حمیدرضا نیک‌نژاد خاطرنشان کرد: «مشکل مهمی که همه‌گیری کرونا و نبود آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان کشور ایجاد کرده است، ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموز دختر به‌ویژه در مناطق محروم در سال‌های اخیر بوده است. به نحوی که به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان، نرخ بازماندگی از تحصیل برای دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی گذشته به 20درصد رسیده است و با توجه به دشوار شدن شرایط معیشتی خانواده‌ها در سال تحصیلی جاری، بعید نیست که امسال این رقم بیشتر هم شده باشد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha