شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 309657

در این خبر ۱۰ مورد از رفتارهایی را که بهتر است یک بیمار هنگام مراجعه به پزشک رعایت کند، عنوان شده است.

۱۰ رفتار که هنگام مراجعه به پزشک باید رعایت کنید

سلامت نیوز: در این خبر ۱۰ مورد از رفتارهایی را که بهتر است یک بیمار هنگام مراجعه به پزشک رعایت کند، عنوان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در مقاله‌ای در سی‌ان‌ان، پزشکان گزارش کرده‌اند که از هر شش بیمار، یک مورد معمولا مشکل ساز است و تقریبا روند درمان را کند می‌کند. گاهی بیماران با پزشک خود صادق نیستند و ممکن است حتی از آن‌ها لطف و کمک خاصی بخواهند که در بیشتر موارد کار را برای پزشکان دشوارتر می‌کند و هر روز رو به افزایش است، جای تعجب نیست که چه میزان فرسودگی شغلی بسیار زیاد است. وقتی بیماران چیزهای خاصی را به پزشکان می‌گویند، این می‌تواند سلامتی بیمار را به خطر بیندازد، درمان‌ها را کم اثر و رابطه پزشک و بیمار را خراب کند. در اینجا لیستی از مواردی که بیماران باید از گفتن آن‌ها اجتناب کنند آورده شده است:


۱. در بیان واقعیت درد خود کاملا صادق باشید

وقتی بیماران علائم، انتخاب سبک زندگی، سطح درد یا عوارض جانبی را کم اهمیت پنداشته یا اغراق می‌کنند، معمولا متوجه نمی‌شوند که این امر می‌تواند بر کیفیت زندگی آن‌ها و کیفیت درمانی که دریافت می‌کنند تاثیر بگذارد. دروغ گفتن همچنین می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است باعث مصرف بیش از حد یا تداخل دارو شود.


۲. از گفتن هر چیز موهن، بلند، خصمانه یا کنایه‌آمیز اجتناب کنید

اگرچه اکثر مردم می‌دانند که پزشکان افراد منظمی نیز هستند، اما برخی معتقدند که پزشکان هرگز مجاز به اشتباه نیستند. بیماران باید بدانند که پزشکان به نوعی شریک زندگی آن‌ها هستند و گفتار جنگجویانه یا تند و زننده فقط به رابطه آسیب می‌رساند.


۳. از گفت‌وگو با پزشک خارج از ساعت کاری بپرهیزید

پزشکان نیز مانند سایر افراد زندگی شخصی خود را دارند که شامل بیرون رفتن به صورت عمومی در مجالس است. هنگامی که بیماران در رستوران‌ها، در زمین گلف، یا در یک رویداد اجتماعی با پزشک مواجه می‌شوند، باید از درخواست مشاوره پزشکی خودداری کنند. دقیقا مانند بیماران، پزشکان نیز نمی‌خواهند خارج از ساعت کاری، کار کنند.


۴. از سایر پزشکان شکایت نکنید

هنگامی که بیماران از پزشکان دیگر شکایت می‌کنند، ناخواسته این پیام را به پزشک خود منتقل می‌کنند که این یک بیمار پرچالش است در نتیجه سبب می‌شوند که پزشک گاهی از معالجه و درمان بیمار خودداری کند. بنابریان توصیه می‌شود نزد یک پزشک از همکارانش، شکایت نشود.


۵- از واکنش زیاد برای هر دردی خودداری کنند

پزشکان به دلیل ماهیت شغل‌شان، باید همدلی نشان دهند و گاهی اوقات مجبورند خبرهای بدی را به بیمارانی برسانند که پس از آن واکنش‌های شدید احساسی را تجربه می‌کنند، بنابراین باید از احساسات شدید و عکس‌العمل زیاد در برابر حوادث جزئی مانند بریدگی، خراش یا موارد پیش پا افتاده خودداری کنند.


۶. خودداری از درخواست هر لطفی که پزشک را به دردسر بیندازد

گاهی بیماران درخواست‌هایی از پزشکان دارند که آن‌ها را به دردسر می‌اندازد؛ مثلا ممکن است از پزشک خود بخواهند که برایشان گواهی مرخصی بنویسند آن هم در شرایطی که قادر به بازگشت به کار بودند. بیماران باید بدانند که پزشکان بالاتر از قوانین کشور یا قوانین بیمه نباید عمل کنند.


۷. از بیان این جمله که «من در اینترنت مقاله‌ای را در این باره خوانده‌ام» بپرهیزند

اینکه بیمار به مراقبت از خود علاقه مند می‌شود و می‌خواهد با خواندن مقالات به صورت آنلاین درباره بیماری بیشتر بیاموزد، هرگز چیز بدی نیست. با این حال، خودآزمایی بدون صحبت اولیه با یک پزشک یک لغزش است که می‌تواند باعث اضطراب بی‌دلیل در بیماران شود و گاهی اوقات می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار ناشی از شرایط خوددرمانی شود.


۸- بیش از حد درخواست نکنند

همانطور که اشاره شد پزشکان شریک بیماران در مراقبت‌های بهداشتی هستند نه خدمه آن‌ها، بنابراین درخواست مداوم معالجه، آزمایش، دارو و ارجاع می‌تواند آزاردهنده باشد، زیرا برای پزشک بسیار سخت است که بتواند زمان کافی برای ریشه یابی مسائل پزشکی بیمار داشته باشد.


۹. از پرسش هر نوع سوال بی‌وقفه بپرهیزند

پزشکان به سرعت از بیمارانی که با لیستی از سوالات در مورد وضعیت پزشکی خود مراجعه می‌کنند، فاصله می‌گیرند. البته طبیعی است که بیمار در مورد وضعیت سلامت خود کنجکاو باشد، اما زیر سوال بردن عملکرد پزشک منجر به فاصله او از بیمار می‌شود.


۱۰. بیان نکته اصلی را به لحظه آخر موکول نکنند

یک راه خوب برای آزار واقعی پزشک صبر کردن تا پایان وقت ملاقات برای ایجاد یک نگرانی مهم است. بیماران باید همیشه ابتدا  نگرانی‌های خود را مطرح کنند تا اطمینان حاصل شود که زمان و توجه کافی را دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha