تغییر کردن گاهی به داستان همیشگیِ «از شنبه دیگر» موکول می‌شود. شنبه‌ای که یا خیلی کم می‌آید یا اصلاً نمی‌آید. برای همین آدم‌ها ترجیح می‌دهند «شنبه دیگر» را به «سال دیگر» تغییر دهند تا برنامه‌ریزی‌هایشان را به تأخیر اندازند.

چطور برای سال نو هدف گذاری و برنامه‌ریزی کنید؟

سلامت نیوز-*عطیه میرزا امیری: تغییر کردن گاهی به داستان همیشگیِ «از شنبه دیگر» موکول می‌شود. شنبه‌ای که یا خیلی کم می‌آید یا اصلاً نمی‌آید. برای همین آدم‌ها ترجیح می‌دهند «شنبه دیگر» را به «سال دیگر» تغییر دهند تا برنامه‌ریزی‌هایشان را به تأخیر اندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، حالا که آغاز رسمی سال نو، بعد از چندین روز تعطیلی به «شنبه» افتاده است، بهتر است رودربایستی با ایام هفته را کنار بگذاریم و در همین شنبه آغازین برنامه‌ریزی خودمان را شروع کنیم.

تجربه ثابت کرده است که اگر بخواهیم هدف گذاری برای سال نو را در اواخر اسفند انجام دهیم، این کار هول هولکی و بدون فکر از کار در می‌آید. چون در اواخر سال به خودی خود کلی کار روی سرمان ریخته است و دیگر برنامه‌ریزی و هدف گذاری جدید قوز بالای قوز می‌شود.

پس همین امروز بهترین روز برای بررسی سال گذشته و برنامه ریزی و نوشتن از هدف‌های سال جدید است. پس هرچه زودتر دست به کار شوید.

نوشتن

اولین ابزار برای برنامه ریزی، قلم و کاغذ است. سعی کنید دفتری مخصوص این کار داشته باشید و تمام اهدافی که دوست دارید در سال جدید آنها را دنبال کنید، بنویسید.

نوشتن اولین گام برای جدی شدن هدف‌هایمان است. وقتی اهداف و حتی آرزوهایمان را می‌نویسیم انگار مصمم‌تر می‌شویم تا آنها را دنبال کنیم. نوشتن در این باره کار سختی نیست. قرار هم نیست کسی جز خودتان این نوشته‌ها را بخواند. پس لازم نیست سعی کنید ادبی و رسمی بنویسید. همین که هر آنچه را در فکرتان است مکتوب کنید و جوری بنویسید که بعدا خودتان متوجهش شوید، کافی است.

تصور کردن

چشمانتان را ببندید. خودتان را در انتهای همین سال جدید بگذارید. ببینید که دوست دارید چه ورژنی از خودتان را در پایان سال ببینید. به این فکر کنید که می‌خواهید سال بعد، همین موقع، سالی را که پشت سرتان گذاشته‌اید چگونه توصیف کنید؟

دوست دارید چه چیزهایی را کسب کرده باشید؟ دوست دارید چه چیزها یا چه کسانی را کنار گذاشته باشید؟ حال روحی و جسمی‌تان چگونه باشد؟

همین که جواب همه این سوالات را در خیالتان تصور کنید، پازل فکری‌تان تکمیل می‌شود. این خیال و تصور کلی نشان می‌دهد که شما در سال جدید باید در چه مسیرهایی قرار بگیرید.

سعی کنید در حین همین تخیل، از تصاویر ذهنی‌تان یادداشت بردارید.

واقع بینی و پای‌بندی را از یاد نبرید

برای اینکه کارها خوب پیش برود و انگیزه تان را از دست ندهید، معقول و منطقی برنامه بریزید. توان و قدرتتان را بسنجید و با توجه به آن برنامه بریزید تا خسته نشوید. همچنین به اجرای آن پایبند باشید.

مثلا اگر هدفتان ورزش صبحگاهی روزانه است، اگر صبح موفق به انجام آن نشدید، عصر مسیر بازگشت به خانه را پیاده روی کنید و عقب افتادن از برنامه را به این ترتیب جبران کنید. پایبندی به برنامه‌هایتان به شما حس خوب رضایت را می‌دهد.

پیش‌بینی مشکلات و موانع

قطعاً در این مسیر، همانند گذشته، مشکلاتی بر سر راهتان خواهد بود، پس بیایید لیستی از مشکلات احتمالی تهیه کنید. اگر به آن‌ها فکر کرده باشید، می‌توانید احتمال وقوع آن‌ها در زمان‌ها یا موقعیت‌های مشخص یا آدم‌های خاص را پیش‌بینی کنید.

این را هم به خاطر داشته باشید که تلاش شما برای قرارگیری در مسیر درست مهم است و قرار نیست همه این اتفاقات به خوبی و خوشی رخ دهد.

اگر برنامه‌ریزی شما با شکست روبه‌رو شد، خود را نباید سرزنش کنید و باید بدانید که در این مسیر تنها نیستید. ما انسان‌ها زمانی برای بدست آوردن آن چیزی که تصور می‌کنیم خوب است با مشقت مواجه می‌شویم که فکر می‌کنیم همه چیز باید سریع و فوری در دسترسمان باشد.

با خودتان مهربان باشید و دوباره از نو برنامه‌ریزی کنید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که سرانجام موفق شوید.

در نظر گرفتن جایزه

جایزه‌های کوچک بهترین مشوق برای ادامه روزهای سخت اول است. پس از آن می‌توانید هفته‌ای یکبار با یک مجله، تماس با یک دوست حمایتگر، خواب بی‌موقع، رفتن به سینما یا هرچیزی که شما را سرپا نگه می‌دارد، به خودتان جایزه بدهید.

پس از آن می‌توانید فواصل جایزه‌ها را ماهانه کنید و در نهایت یک جایزه سالگرد برای خود در نظر بگیرید. جایزه‌تان باید چیزی باشد که به آن علاقه دارید و شما شایسته بدست آوردن آن خواهید بود و در پایان آن را خواهید داشت.

*کارشناس ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha