رهبر کوبا، فیدل کاسترو قول ساخت یک قطب بیوتکنولوژی در کارائیب را داده بود و این ایده را در اوایل دهه 1980 با گردآوردن شش محقق در یک آزمایشگاه کوچک هاوانا پیش برد. چهل سال بعد، این جزیره کمونیست می تواند در قله رسیدن به موفقیتی منحصر به فرد باشد: تبدیل شدن به کوچکترین کشور جهان که نه تنها یکی، بلکه چندین واکسن ویروس کرونا تولید کرده است. در این کشور پنج واکسن در مرحله تولید هستند، دو واکسن در مرحله آخر مطالعات بالینی با هدف گسترش گسترده تر تا ماه مه.

کوبا می تواند قطب تولید واکسن کرونا باشد

سلامت نیوز-*دکتر امیر صدری: رهبر کوبا، فیدل کاسترو قول ساخت یک قطب بیوتکنولوژی در کارائیب را داده بود و این ایده را در اوایل دهه 1980 با گردآوردن شش محقق در یک آزمایشگاه کوچک هاوانا پیش برد. چهل سال بعد، این جزیره کمونیست می تواند در قله رسیدن به موفقیتی منحصر به فرد باشد: تبدیل شدن به کوچکترین کشور جهان که نه تنها یکی، بلکه چندین واکسن ویروس کرونا تولید کرده است.
در این کشور پنج واکسن در مرحله تولید هستند، دو واکسن در مرحله آخر مطالعات بالینی با هدف گسترش گسترده تر تا ماه مه.


به گزارش سلامت نیوز، مقامات کوبایی می گویند که آنها در حال تولید سرم های واکسن ارزان قیمت و با قابلیت ذخیره آسان هستند که می توانند هفته ها در دمای اتاق ثابت باشند و خراب نشوند، که آنها را به گزینه ای مناسبی برای کشورهای گرمسیری با درآمد کم تبدیل می کند که توسط کشورهای بزرگتر و ثروتمندتر ازامکان دسترسی به طیف واکسن های کووید 19 بین المللی کنار گذاشته شده اند.


آنها همچنین می توانند کوبا را به مرکز داروسازی برای کشورهایی تبدیل کنند که توسط واشنگتن تحت فشار قرار دارند. ایران و ونزوئلا معاملات واکسنی را با هاوانا انجام داده اند. ایران موافقت کرده که به عنوان بخشی از توافق انتقال فناوری که می تواند میلیون ها دوز تولید شده در ایران را باعث شود، در یک مرحله آزمایشی یکی از واکسن های کوبا - Soberana 2 – شرکت کند.


خورخه آرئازا ، وزیر امور خارجه ونزوئلا هم این هفته به واشنگتن پست گفت: «ما به علم پزشکی و بیوتکنولوژی کوبا اعتماد زیادی داریم.این نه تنها برای ونزوئلا ، بلکه برای کل امریکای لاتین یک گام اساسی خواهد بود. این راه حل واقعی برای مردم ما خواهد بود.»

مقامات کوبا در هفته جاری اعلام کردند اگر آزمایشات فاز 3 مثبت باشد، به یک «مطالعه مداخله‌ای گسترده» intervention study دست خواهند زد که تقریباً همه ساکنان هاوانا یا 1.7 میلیون نفر را تا پایان ماه مه تحت تزریق واکسن قرار می دهد. هدف آنها تا پایان ماه اوت رسیدن به واکسیناسیون 60 درصد از جمعیت کشور است و بقیه مردم هم قرار است تا پایان سال دوز دریافت می کنند.


در صورت دستیابی به این هدف بلند پروازانه، کوبا - کشوری که متوسط دریافتی یک محقق علمی در آن حدود 250 دلار در ماه است - در میان اولین کشورهایی که به مصونیت جمعی رسیده اند ، قرار خواهد داد و آن را در موقعیتی قرار می دهد که گردشگران واکسن را مجذوب خود کند و مازاد واکسن خود را هم را صادر کند. مقامات این کشور ادعا می کنند که تا پایان سال می تواند به تولید 100 میلیون دوز واکسن برسد.


ادواردو مارتینز دیاز ، رئیس بیوکوبافارم ، مجتمع دولتی نظارت بر تولید واکسن کوبا ، هفته گذشته در پاسخ کتبی به واشنگتن پست گفت: «هدف اصلی ایمن سازی کل جمعیت کوبا و کنترل انتقال ویروس خواهد بود. با این کار کوبا قادر خواهد بود به حالت عادی برگردد و برای کسانی که تصمیم به بازدید از جزیره دارند، امن خواهد شد.»


برای کوبا ، این اتفاق در یک مقطع زمانی حساس رخ می دهد. به دنبال نرخ نسبتاً پایین عفونت در سال گذشته، تعداد مبتلایان به ویروس در هفته های اخیر افزایش یافته است. برخی از منتقدان هشدار می دهند که دولت ممکن است خیلی سریع پیش برود و واکسن آزمایشی را برای جمعیتی گسترده تزریق کند تا بتواند به سرعت دلارهای توریستی از دست رفته را مجددا به دست آورد.


نورگس رودریگز، یکی از بنیانگذاران یوکابایت، وب سایت مربوط به امور کوبا هشدار می دهد:« این یک واکسن تایید شده نیست. آنها با استفاده از مردم کارایی واکسن را امتحان می كنند و سپس قصد دارند از گردشگران بخواهند آن را تهیه كنند. بسیار عجیب است که آنها می خواهند این کار را به زودی در چنین مقیاسی انجام دهند.»


کوبا کشوری تک حزبی است که محدودیت های زیادی در مورد آزادی بیان، فعالیت سیاسی و آزادی های اقتصادی دارد. اما سرمایه گذاری در زمینه آموزش و مراقبت های بهداشتی بذر آنچه امروزه یک دستگاه بیوتکنولوژی پیچیده و غیر معمول برای کشور کوچکی در حال توسعه است ، با حداقل 31 شرکت تحقیقاتی و 62 کارخانه با بیش از 20 هزار کارگر، کاشته است.


کوبا آرزوهای خود را در اوایل دهه 1980 گسترش داد ، زمانی که کاسترو شیفته مفهوم تولید اینترفرون برای مبارزه با شیوع تب دنگ شد. امروز ، کوبا از 11 واکسن مجاز در داخل کشور خود، هشت مورد را خود تولید می کند و آنها را به بیش از 30 کشور صادر می کند. در سال 2017 ، آزمایشات بالینی شیوه ایمنی درمانی Cimavax کوبا علیه سرطان ریه در مرکز جامع سرطان Roswell Park در نیویورک آغاز شد.


آمیلکار پرز ریورول ، محقق سابق آزمایشگاه کوبایی که اکنون عضو دانشگاه ایالتی سائوپائولو در برزیل است، می‌گوید: «حتی با معیارهای غربی، آزمایشگاه های بسیار خوبی در کوبا وجود دارد. مشکل همیشه چیزهای دیگر است، مثل اتصال به اینترنت یا مشکلات مربوط به قطعات و تجهیزات.»


پیشرفته ترین واکسن‌های کرونا ویروس کوبا - Soberana 2 و Abdala - به دو تا سه دوز تزریق برای ایجاد ایمنی نیاز دارند. مارتینز در این مورد گفت: «سطح ایمنی تولید شده توسط هر دو واکسن زیاد است.»

وی گفت دانشمندان کوبایی درحال آماده سازی داده های بالینی واکسن های خود برای انتشار بین المللی هستند.


جارباس باربوسا، دستیار مدیر سازمان بهداشت پان آمریكایی، در این هفته گفت تأیید كاندیداهای واكسن كوبا توسط سازمان بهداشت جهانی ممکن است تا شش ماه طول بكشد. وی به خبرنگاران گفت: «ما از همه پیشرفت های واكسنی استقبال می كنیم، اما همه واكسن ها در جهان برای اطمینان از كیفیت، ایمنی و اثربخشی باید به این معیارها برسند.»


یک واکسن موفق می تواند به یک منبع درآمد حیاتی جدید برای کوبا تبدیل شود، که دچار یک بحران اقتصادی سخت شده و شهروندان ساعات‌ها در صف انتظار برای خرید مواد غذایی، صابون و خمیردندان هستند. اقتصاد این کشور تحت تحریم های دوران ترامپ بدتر شدن شرایط اقتصادی را تجربه کرد. رئیس جمهور بایدن خواستار تنش زدایی مجدد شده، اما هنوز چنین حرکتی نکرده است.


کوبا و ایران به طور مشترک اعلام کردند واکسن کوبایی روی 55000 داوطلب ایرانی به عنوان بخشی از توافق نامه گسترده برای افزایش میزان ایمن‌سازی در هر دو کشور آزمایش می شود. سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته این توافق نامه امکان انتقال فناوری به ایران و تولید دوزهای مشترک را فراهم می‌کند. مقامات بهداشتی ایران اعلام کرده اند ممکن است 40 میلیون دوز واکسن حاصل این توافق باشد.
وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به سئوالی در این مورد در بیانیه ای اعلام کرد:«ایالات متحده از گسترش سریع هر نوع واکسن موثرکه مطابق با استانداردهای اثربخشی، ایمنی و کیفیت باشد، به عنوان بخشی از استراتژی های ملی و جهانی برای مبارزه با همه گیری استقبال می کند، اما بررسی های نظارتی و علمی قوی برای اعتماد جامعه جهانی بسیار مهم است.»


رونالد ساندرز ، سفیر آنتیگوا و باربودا در ایالات متحده ، می گوید واکسن های غربی دور از دسترس کشورهای کوچکتر قیمت گذاری شده اند و کوواکس، تلاش چند جانبه برای تولید و توزیع دوزهای واکسن کرونا، به اندازه کافی سریع حرکت نکرده است. وی گفت: «ما یک توافق دوجانبه با کوبا انجام خواهیم داد. اروپا ، ایالات متحده و کانادا تمام واکسن های موجود را خریداری کرده اند، بنابراین اگر کوبا آزمایش های خود را پشت سر بگذارد ، و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را تأیید کند ، بله ، ما نیز آن را تهیه خواهیم کرد و از آن سپاسگزاریم. من متعجب می شوم اگر کوبایی ها بیش از مبلغ جزئی از ما پول بگیرند.»


واکسیناسیون جمعیت تقریباً کامل - و ارائه دوز به بازدیدکنندگان خارجی - همچنین می تواند به کوبا کمک کند تا افت چشمگیر دریافت های گردشگری خود در طی همه گیری را جبران کند.

*پزشک عمومی/مترجم و روابط عمومی نظام پزشکی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha