تغییر شکل پاها بر اثر بالا رفتن میزان قند خون یکی از علائم ابتلا به دیابت نوع دو است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

پاهای پیچ خورده دلیلی بر وجود دیابت نوع دو

سلامت نیوز: تغییر شکل پاها بر اثر بالا رفتن میزان قند خون یکی از علائم ابتلا به دیابت نوع دو است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس ازexpress ، دیابت نوع دو اغلب تا زمانی که میزان بالای قند خون آسیب جدی به بدن وارد نکند، نشانه ای از خود بروز نمی دهد. بسیاری از این علائم هشداردهنده در ناحیه پا دیده می شود که شایع ترین آن، تغییر شکل و وجود پیچ خوردگی در پاهاست و بهتر است با یک آزمایش خون، میزان قند خونتان را چک کنید.

 بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو بی خبر از بیماری خود به زندگی ادامه می دهند و این به خاطر بدون علامت بودن این بیماری است تا زمانی که میزان قند خون بالا به مرحله آسیب به اندام ها برسد. در این حالت، اگر بیماری کنترل نشده باقی بماند به پاها و دیگر اندام های بدن آسیب وارد می کند.
محققان اعلام کرده اند که از شایع ترین علائمی که دیابت نوع دو در پاها می تواند ایجاد کند، پیچ خوردگی پاهاست. در این حالت، استخوان های پا ضعیف می شوند. قسمت های شکسته از وضعیت طبیعی خود حرکت کرده و با راه رفتن بیمار، تغییر شکل می دهد.

به گفته محققان بیمارستان لندن بریج، واکنش ترمیم استخوانی آهسته پیش می رود و در نهایت زمانی که ترمیم اتفاق می افتد، پا سخت و تغییر شکل یافته است. حالت پیچ خورده پاها خطر بروز زخم ها را در پاها بالا می برد و بیماران اغلب با سختی با چنین پایی راه می روند.

این تغییر شکل در پاها در افرادی بروز می کند که دچار آسیب اعصاب پا یا به اصطلاح نوروپاتی محیطی شده اند و دیابت شایع ترین علت ایجاد چنین مشکلی به شمار می رود. نوروپاتی دیابتیک نوعی آسیب اعصاب است که با بالا بودن مداوم میزان قند خون به وجود می آید.
 نوروپاتی همچنین توانایی درمان طبیعی استخوان ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد. در نتیجه، آسیب استخوانی پیش پا افتاده ناشی از آسیب های جزئی در بیماران مبتلا به نوروپاتی احساس نمی شود و آنها با همان وضعیت و آسیب استخوانی پیش رونده به راه رفتن با پاهای خود ادامه می دهند تا جایی که پا تغییر شکل می دهد.
آسیب وارده به پاها بر اثر بالا بودن میزان قند خود ممکن است ناچیز بوده و بیشتر مبتلایان به دیابت تا زمان بروز مشکل، از وجود آن بی اطلاع هستند. البته مشکلات دیگری هم در پاها ممکن است نشانه ای بر وجود بیماری دیابت و بالا بودن قند خون در افراد باشد.

از جمله این علائم می توان به این موارد اشاره کرد: خشکی و ترک پوستی؛ کاهش حس لامسه در پاها؛ بی ثباتی پاها هنگام راه رفتن؛ درد در ساق پا هنگام راه رفتن؛ وجود ناهنجاری در انگشتان پا و ایجاد پینه پا؛ زخم های پوستی در ناحیه پا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha