یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

خدمات‌رسانی به حاشیه شهر مشهد نیمه سال گذشته با شعار «یک حاشیه کمتر، صدها فرصت بیشتر» آغاز شد تا مشکلات یک‌میلیون و 250هزار نفر جمعیت ساکن در حاشیه مرکز استان خراسان‌رضوی را رفع کند.

بهار حاشیه‌نشینان مشهد

سلامت نیوز: خدمات‌رسانی به حاشیه شهر مشهد نیمه سال گذشته با شعار «یک حاشیه کمتر، صدها فرصت بیشتر» آغاز شد تا مشکلات یک‌میلیون و 250هزار نفر جمعیت ساکن در حاشیه مرکز استان خراسان‌رضوی را رفع کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مهاجرت به مشهد به‌خاطر وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و البته فرصت‌های اقتصادی و اشتغالی پیرامون آن طی سال‌ها، صعودی بوده و برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر در این شهر موجب شده بسیاری از ساکنان روستاهای مجاور و محله‌های حاشیه‌ای، مشهد را برای سکونت دائم انتخاب کنند. حالا یک‌سوم از جمعیت سه‌ونیم میلیون نفری مشهد در حاشیه 3900هکتاری این کلانشهر و در ۶۷ محله سکونت دارند و بزرگ‌ترین جمعیت حاشیه‌نشین کشور را تشکیل داده‌اند.

علاوه بر آن، مشهد بیش از ۵۲۰۰هکتار بافت‌ فرسوده و ناکارآمد شهری دارد که حدود ۱۳درصد از مساحت شهری را به‌خود اختصاص داده و جایگاه دومین شهر با بیشترین بافت فرسوده را برای مرکز استان پس از کرمانشاه به همراه داشته است. پس از سال‌ها مشکلات ساکنان مناطق حاشیه‌نشین همراه با محرومیت‌های خدماتی، نیمه‌های تعطیلات نوروز امسال بود که محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی از آغاز حرکت جهادی برای رفع محرومیت مناطق حاشیه‌ای و بافت فرسوده و همچنین عزم جدی از عدم‌گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد خبر داد.

حالا حاشیه‌نشین‌های فعلی مشهد چشم‌انتظار طرح تفصیلی‌ای هستند که معتمدیان قول تصویب آن را در بهار1400داده است. با تخصیص اعتبار مجزا در بودجه1400امیدها به خدمات‌رسانی برای مناطق محروم مشهد افزایش یافته است؛ هر چند که احداث و افتتاح دیگر طرح‌های آموزشی و شهری این مناطق معطل طرح تفصیلی و بودجه‌های تعیین شده نمانده و دیروز یکی از مهجزترین مراکز آموزشی و فرهنگی کشور در حاشیه شهر مشهد همراه یکی از طرح‌های توسعه فضای سبز مشهد با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.


تحول در حاشیه شهر تا پایان 1400

استاندار خراسان رضوی از تصویب طرح تفصیلی حاشیه شهر مشهد به‌عنوان یکی از اولویت‌های استان در بهار۱۴۰۰ خبر داد و گفت: 5/6درصد از کل جمعیت حاشیه‌نشینان کشور در مشهد ساکن هستند و همچنین مساحت این منطقه نیز معادل 5/8درصد مساحت همه حاشیه‌های شهرهای کشور است.محمدصادق معتمدیان با تأکید بر اینکه باید نگاه به حاشیه شهر را تغییر و به مردم حاشیه شهر هویت داد، افزود: با وجود اینکه طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای ساماندهی حاشیه شهر انجام شده، اما مشکلات این منطقه بسیار عمیق و پیچیده است.

سال گذشته سرانه‌ حاشیه شهر را با سرانه‌های سایر نقاط مشهد و میانگین استانی و کشوری تطبیق دادیم و دیدیم که این منطقه در اکثر شاخص‌ها جزو کم‌برخوردارترین مناطق کشور است‌. بر این اساس و با تلاش نمایندگان استان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور، ردیف بودجه مستقلی برای حاشیه شهر مشهد در بودجه سال۱۴۰۰ دیده شد.معتمدیان یکی از برنامه‌های استانداری را عدم‌گسترش حاشیه شهر عنوان کرد و گفت: امسال جلسه‌های ستاد بازآفرینی استان هر 2هفته یک‌بار برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌ها باید در رفع مشکلات حاشیه شهر نقش‌آفرینی جدی داشته باشند.

بر این اساس در طرح تفصیلی حاشیه شهر مشهد نقش همه نهادها مشخص شده و به نیازهای حاشیه شهر پرداخته خواهد شد.به‌گفته استاندار خراسان رضوی، 4هزار میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد طی برنامه ۲ساله اختصاص یافته است که عملیات اجرایی پروژه‌های پیش‌بینی شده در این زمینه به‌زودی آغاز خواهد شد.او تأکید کرد: برنامه‌های اجرایی‌ برای ساماندهی حاشیه مشهد از اوایل فروردین1400آغاز شده و امیدواریم به‌زودی تحولی در حاشیه شهر مشهد ایجاد شود.


توسعه بهداشتی، آموزشی و شهری

از سوی دیگر، بافت فرسوده و حاشیه‌نشین مشهد با توجه به سکونت یک‌میلیون و 250هزار نفری و جمعیت قابل توجه جوان و دانش‌آموز با بیش از ۴۰۰هکتار کمبود اراضی خدماتی از قبیل فضای سبز،فرهنگی- آموزشی، درمانی و دیگر کاربری‌ها مواجه است. بر این اساس در نیمه دوم سال گذشته دولت با اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد موافقت کرد و این مرکز درمان هم‌اکنون در شهرک شهیدرجایی مشهدی در مرحله ساخت قرار دارد.

همچنین در کل مشهد حدود ۷۰۰هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و بخش قابل‌توجهی از این جمعیت دانش‌آموزی در مناطق حاشیه‌نشین سکوت دارند و محرومیت‌های قابل‌توجهی را در برخورداری از مراکز آموزشی، فرهنگی و تفریحی تجربه می‌کنند. بر این اساس، ساخت مجتمع آموزشی - ورزشی المهدی در ناحیه5مشهد در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار گرفت و صبح دیروز در سفر استانی معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

براساس اعلام روابط‌عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی این مرکز مجهز به استخر و سالن‌های ورزشی چندمنظوره در 8هزار متر زمین و 5600متر زیربنا با تخصیص اعتبار 60میلیارد تومان احداث شد و در اختیار دانش‌آموزان حاشیه شهر مشهد قرار گرفت.توسعه فضای سبز محله‌های حاشیه‌ای مشهد هم در اولویت شهرداری مرکز استان قرار دارد و صبح دیروز (شنبه) 14فروردین بخشی از این طرح‌ها در سفر استانی جهانگیری افتتاح شد.

مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این‌باره گفت: طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ فضای سبز کمربند شمالی و جنوبی مشهد ۲۴۰۰هکتار توسعه پیدا کرده و برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۲۰۰هکتار درختکاری با هدف ایجاد بستری مناسب برای احیای گونه‌های گیاهی و جانوری و کاهش معضل آلودگی هوا صورت گرفته است. این طرح‌ از اواخر سال گذشته آغاز شده و اکنون به پیشرفت ۲۵ درصدی رسیده است و براساس برنامه‌ریزی‌ها امسال تکمیل خواهد شد.


***قرار است در ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای شهر مشهد از خیران و البته جلب مشارکت‌های مردمی استفاده شود و با اصلاح وضعیت معابر، ساخت زیربناها، اجرای شبکه فاضلاب، ساخت مراکز و مجتمع‌ها وضعیت زندگی مردم در این مناطق با تحول همراه شود؛ اتفاقی که اسحاق جهانگیری هم در سفر یک‌روزه خود به مرکز خراسان رضوی به آن اشاره و عنوان کرد: «گزارشی که از مشهد دارم، این است که هم شهردار و هم استاندار تمرکز خوبی روی حاشیه شهر دارند و امیدوارم مشهد در این زمینهالگوسازی کند.»


انسداد مسیر حاشیه‌نشینی در مشهد

براساس اعلام معاونت عمرانی استانداری خراسان‌رضوی قرار است امسال ۵۰۵ طرح عمرانی در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری در حاشیه کلانشهر مشهد اجرا ‌شود که هزینه اجرای این طرح‌ها از وضعیت موجود تا رسیدن به وضعیت مطلوب حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.سید‌کمال‌الدین میرجعفریان از اختصاص ۴۰هزار میلیارد ریال از این بودجه خبر داد و گفت: امیدواریم با تخصیص این اعتبار طرح‌های عمرانی در حاشیه شهر مشهد سرعت بیشتری بگیرد و تا پایان سال دستاورد مطلوبی در این بخش داشته باشیم.

میرجعفریان به پیگیری برنامه اجرایی طرح‌های عمرانی مصوب حاشیه شهر مشهد با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اشاره کرد و افزود:

این نشست در اوایل فروردین امسال با هدف پیگیری در نحوه اجرای برنامه ۱۳۰ طرح مصوب ستاد بازآفرینی شهری در حاشیه شهر مشهد و تخصیص ۴۰هزار میلیارد ریال اعتباری که پیش از آغاز سال جدید به اجرای این طرح‌ها اختصاص یافته بود، برگزار شد. وی تأکید کرد: اگر به‌طور جدی از گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد جلوگیری نکنیم با توجه به جمعیت یک‌میلیون و 250هزار نفری کنونی قطعا در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha