دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 309770

یکی از بزرگترین چالش‌های درمان سرطان، رساندن دارو به تومورهاست. بسیاری از داروهایی که در پتری دیش امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند در نهایت به دلیل اینکه نمی‌توانند به تومور دست یابند، بدون اینکه آسیب‌های جانبی زیادی ایجاد کنند، از بین می‌روند.

درمان سرطان با سلول‌های خونی گرم

سلامت نیوز: یکی از بزرگترین چالش‌های درمان سرطان، رساندن دارو به تومورهاست. بسیاری از داروهایی که در پتری دیش امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند در نهایت به دلیل اینکه نمی‌توانند به تومور دست یابند، بدون اینکه آسیب‌های جانبی زیادی ایجاد کنند، از بین می‌روند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر، محققان چینی  روش درمانی جدید برای سرطان ایجاد کرده‌اند که ممکن است در ردیابی تومورها بهتر عمل کند. در این روش از سلول‌های خونی اصلاح شده که در معرض نور گرم می‌شوند، استفاده شده است.


درمان ترکیبی
درمان جدید سرطان، دو روش درمانی موجود  ایمونوتراپی و فوتوترمال‌تراپی  را به یک روش ترکیبی تبدیل کرده است. موش‌هایی که تحت این درمان جدید سرطان قرار گرفتند، همگی در پایان مطالعه زنده بودند.
ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن خود بیمار به‌عنوان سلاحی علیه سرطان استفاده می‌کند و ممکن است شامل یک واکسن یا داروهای تحریک‌کننده سیستم ایمنی باشد. اما فوتوترمال‌تراپی بیشتر درمانی تجربی است.
در این روش که نانوذرات، برای گرم شدن در معرض طول موج‌های خاصی از نور طراحی شده‌اند، به بدن بیمار تزریق می‌شوند. با تمرکز نور بر روی یک تومور پزشکان می‌توانند نانوذرات را در همان مکان دقیق گرم کنند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.


درمان جدید سرطان
محققان در این روش درمانی جدید، پلاکت‌های خون را اصلاح کردند تا هم داروی تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن (که سلول‌های ایمنی بدن را برای حمله فراخوانی می‌کند) و هم نانوذرات فوتوترمال را در خود داشته باشد.
آنان سلول‌های خونی اصلاح شده را در برابر ۹ نوع مختلف سرطان در موش‌ها آزمایش کردند. هنگامی که محققان نور نزدیک به مادون قرمز را به تومورهای حیوانات می‌تابانند، پلاکت‌های نزدیک تومور گرم می‌شوند. این گرم شدن باعث می‌شود، سلول‌ها داروی تحریک‌کننده سیستم ایمنی را آزاد و سپس واکنش ایمنی را درست در هدف آغاز کنند.


برخی از پلاکت‌ها نیز در اثر گرما به پلاکت‌های کوچکتر شکسته می‌شوند. این تکه‌های سلول‌های خونی به اندازه کافی کوچک هستند که به داخل تومور وارد شوند و داروی تحریک‌کننده سیستم ایمنی را  همراه خود داشته باشند.


گرما به رگ‌های خونی نزدیک تومور آسیب می‌رساند و هنگامی که رگ‌های خونی آسیب ببینند، پلاکت‌ها با لخته شدن آن‌ها را ترمیم می‌کنند. این بدان معناست که خود درمان تعداد بیشتری از پلاکت‌های مبارزه‌کننده با سرطان را به محل تومور می‌آورد، مکانی که آن‌ها را توسط نور فعال می‌کند.


انتقال از موش به انسان
درمان جدید سرطان تقریبا به‌طور کامل در موش‌ها تومور را متوقف کرد و در پایان آزمایش ۱۰۰ روزه، همه آن‌ها زنده بودند. در مقایسه، ‌موش‌هایی که هر دو روش درمانی را دریافت نکرده بودند، بیش از ۵۰ روز زنده نماندند.
محقق این تحقیق، ما گوانگویی گفت: «این نتایج نویدبخش استفاده از این پلتفرم پلاکت بیومتیمیک جدید در درمان‌های ضد سرطانی با عملکرد بالا و ترکیبی است.»
اگر نتایج از موش به انسان انتقال یابد، ممکن است روزی بیماران سرطانی از خون گرم خود به‌عنوان سلاحی علیه بیماری خود استفاده کنند.

 

منبع:فریتینک

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha