93مجوز برای شکار در 4قرق اختصاصی کشور در سال 99درنظر گرفته شده بود که به‌دلیل شیوع کرونا در کشور هیچ‌یک از آنها به شکارچیان خارجی اختصاص نیافت و در نتیجه، فیلمی که در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود و موفقیت شکارچی روس در شکار تروفه کل در خراسان را به نمایش می‌گذارد ویدئویی قدیمی است.

خارجی‌ها مجوز شکار ندارند

سلامت نیوز: 93مجوز برای شکار در 4قرق اختصاصی کشور در سال 99درنظر گرفته شده بود که به‌دلیل شیوع کرونا در کشور هیچ‌یک از آنها به شکارچیان خارجی اختصاص نیافت و در نتیجه، فیلمی که در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود و موفقیت شکارچی روس در شکار تروفه کل در خراسان را به نمایش می‌گذارد ویدئویی قدیمی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، زمستان سال ۱۳۹۹ براساس سرشماری‌های انجام شده، بنا به درخواست مدیران قرق‌های اختصاصی با هدف تامین بخشی از هزینه‌های حفاظت و مدیریت قرق‌ها در راستای بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش و البته با تأیید ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌های کرمان و یزد و پس از آن بررسی‌های کمیته فنی معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصمیم گرفته شد تا در 4 قرق اختصاصی «روباز»، «چهل گزی» و «دُربید» در استان یزد و «منصورآباد» در استان کرمان، پروانه شکار کل و قوچ صادر شود.

براساس این تصمیم، 60پروانه شکار کل و 33پروانه شکار قوچ صادر شد که این آمار بسیار کمتر از 6درصد مصوب قانون شکار و صید در قرق‌هاست.اسرافیل شفیع‌زاده، برگزارکننده تور‌های شکار در ایران که البته تصویر او در کنار شکارچی روس در ویدئویی که اخیرا در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شود منتشر شده و گفته می‌شود شکار در خراسان انجام شده است، درباره ویدئوی منتشر شده  می‌گوید: این فیلم متعلق به 5سال قبل و سال 1395است که این شکار با مجوز رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در قرق‌های علی‌آباد چهل‌گزی و منصورآباد دربید که هر دو در استان یزد قرار دارند صورت گرفته است.شکار مجاز حیات‌وحش در کشور، موافقان و مخالفان زیادی دارد.

شفیع‌زاده که از موافقان شکار قانونی است درباره این مجوزها می‌گوید: هر ساله سازمان حفاظت محیط‌زیست برای قرق‌های خصوصی که مجوز تکثیر حیات وحش را دارند، بسته به میزان مازاد جمعیت که هر ساله سرشماری می‌شود، پروانه شکار صادر می‌کند. این پروانه به 3 گروه، بومی‌‌ها یعنی اهالی ساکن در منطقه قرق، اتباع ایرانی و اتباع بیگانه فروخته می‌شود و تعرفه این گروه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

مجوز شکار نیز تنها درصورتی به قرق‌دار داده می‌شود که در وضعیت زیستگاه بهبود ایجاد کرده باشد (آبشخور، علوفه و...) و جمعیت حیات‌وحش قابل شکار در آن قرق افزایش یافته باشد.او در مورد فروش مجوز شکار برای اتباع بیگانه در سال گذشته نیز می‌گوید: مجوزهای صادر شده برای استفاده در فصل شکار سال 99به اتباع بیگانه فروخته نشد. چون به‌دلیل شیوع کرونا براساس تصمیم وزارت امور خارجه ویزای توریستی برای شکار در ایران به اتباع هیچ کشوری داده نشد.

براساس قانون نیز اتباع بیگانه ساکن در ایران نمی‌توانند از سلاح ایرانی برای شکار استفاده کنند و باید سلاح شکار خود را به ایران بیاورند. در نتیجه، تبعه خارجی ساکن در کشور نیز محال است بتواند شکار انجام دهد.به‌گفته شفیع‌زاده، فرصت شکار در سال 99بیشتر از سال 98بود و طبق دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، فصل شکار در تمام قرق‌های کشور تا 15اسفندماه است و فصل بعدی شکار نیز به پاییز سال بعد و پس از سرشماری مجدد سازمان حفاظت محیط‌زیست موکول می‌شود.

بنابراین امکان برداشت از قرق‌ها نیز بدون درنظر گرفتن ظرفیت برد زیستگاه مقدور نیست.گونه‌هایی که در سال 99مجوز شکار برای آنها صادر شد، کل و قوچ بود. برگزار‌کنندگان تورهای شکار نیز می‌گویند هر مجوز شکار برای اتباع بیگانه می‌تواند 15تا 30هزار دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.اسرافیل شفیع‌زاده، برگزار‌کننده تورهای شکار در ایران نیز  می‌گوید: صنعت توریسم شکار می‌تواند سالانه 5میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد.

اما نگاه‌های عاطفی به موضوع شکار قانونی که ماهیت علمی دارد، مانع از بهره‌برداری از این امکان شده است. درحالی‌که هیچ‌کس به‌دنبال کشتار حیوانات نیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز فقط در مناطقی از کشور که ظرفیت مازاد در آنها وجود دارد، اجازه بهره‌برداری از حیات‌وحش را با رعایت پروتکل‌های شکار همچون جنسیت و سن گونه آن هم به شکل کاملا محدود می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha