گروهی از محققان سنگاپوری یک آزمایش تشخیصی ابداع کردند که می‌تواند ویروس مولد کووید-۱۹ را حتی پس از جهش هم تشخیص دهد. نتایج این آزمایش تنها پس از ۳۰ دقیقه مشخص می‌شود.

ابداع آزمایشی که حتی ویروس جهش یافته کرونا را هم تشخیص می‌دهد

سلامت نیوز:گروهی از محققان سنگاپوری یک آزمایش تشخیصی ابداع کردند که می‌تواند ویروس مولد کووید-۱۹ را حتی پس از جهش هم تشخیص دهد. نتایج این آزمایش تنها پس از ۳۰ دقیقه مشخص می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، این آزمایش VaNGuard (گارد محافظ نوکلئوتیدی) نامیده می شود، از ابزاری برای ویرایش ژن معروف به «کریسپر» (CRISPR) استفاده می کند که به طور گسترده ای در تحقیقات علمی برای تغییر توالی دی ان ای  DNA و اصلاح عملکرد ژن در سلول های انسانی تحت شرایط آزمایشگاهی و اخیراً در برنامه های تشخیصی استفاده می شود.


به گزارش پایگاه اینترنتی compamed،  از آنجا که ویروس ها توانایی تکامل در طول زمان دارند، یک آزمایش تشخیصی قوی علیه جهش های بالقوه ابزاری اساسی برای ردیابی و مبارزه با این همه گیری است.


نحوه انجام این آزمایش شامل آغشته کردن یک نوار کاغذی به مخلوط حاوی نمونه بینی است و می‌تواند سریع انجام شود و از همین جهت می‌تواند آزمایشی کاربردی برای افراد غیر متخصص باشد.


تن منگ هاو محقق این مطالعه از دانشگاه فنی Nanyang  در سنگاپور گفت: ویروس‌ ها بسیار هوشمند هستند. آنها می ‌توانند مواد ژنتیکی خود را جهش، ویرایش یا تغییر شکل دهند.


وی افزود: این به آن معنا است که آزمایش های تشخیصی ممکن است نتوانند آنها را شناسایی کنند. از این رو ما برای ابداع یک آزمایش قوی و حساس بسیار تلاش کردیم.


این محقق یادآور شد:هدف ما توسعه آزمایشی بود که بتواند ویروس ‌ها را حتی در صورت تغییر توالی ژنتیکی نیز شناسایی کند. علاوه بر این آزمایش، انجام مکرر آزمایش برای کمک به قطع انتقال ویروس در جمعیت ضروری است بنابراین ما آزمایشات خود را سریع و مقرون به صرفه توسعه داده‌ایم.


هاو خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای آزمایش جدید می‌توان به زمان سریع آزمایش که ۳۰ دقیقه است اشاره کرد. این آزمایش نه تنها کم هزینه است بلکه استفاده از آن نیز آسان است. این آزمایش برخلاف آزمایش استاندارد پی. سی. آر به تصفیه آر. ان. ای نیاز ندارد و می‌تواند با نمونه‌های بینی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha