یک متخصص بیماری های عفونی با هشدار نسبت به موج چهارم کرونا اظهار داشت: اوج بیماری به رفتار مردم بستگی دارد و یک مالتی فاکتور است. اینکه مردم چطور مراقبت می کنند و چطور رعایت خواهند کرد مهم است. این وظیفه همه آحاد مردم و دستگاه ها است تا با کمک هم به بیماری فایق بیایند. مساله مهم دیگر واکسیناسیون است. هر چه سرعت واکسیناسیون و وسعت آن بیشتر باشد مرگ و میر کمتر خواهد شد.

در صورت بروز علایم کرونا چه کسانی باید به بیمارستان مراجعه کنند؟

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری های عفونی با هشدار نسبت به موج چهارم کرونا اظهار داشت: اوج بیماری به رفتار مردم بستگی دارد و یک مالتی فاکتور است. اینکه مردم چطور مراقبت می کنند و چطور رعایت خواهند کرد مهم است. این وظیفه همه آحاد مردم و دستگاه ها است تا با کمک هم به بیماری فایق بیایند. مساله مهم دیگر واکسیناسیون است. هر چه سرعت واکسیناسیون و وسعت آن بیشتر باشد مرگ و میر کمتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هوشنگ ساغری در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که موج چهارم تا کی ادامه خواهد داشت و چقدر خطرناک است؟ گفت: شروع موج چهارم حتمی است بخاطر ایام عید و رفت و آمد هایی که وجود داشت میزان گرفتاری کمی بیشتر خواهد شد، از این نظر که سوش ویروس موتاسیون پیدا کرده یا نه؟! هنوز کیس هایی وجود ندارد که نشان بدهد فرم و شکل بیماری از نظر بالینی و شدت بیماری و از نظر عوارض و میزان مرگ و میر و… به چه نسبت است. مردم باید آنچه را که بوده بیشتر رعایت کنند ماسک و شستشو بسیار مهم است.

در صورت بروز علایم چه کسانی باید به بیمارستان مراجعه کنند؟

وی در مورد اینکه چه علایمی در بیماری کرونای جهش یافته اکنون مهم است و باید با دیدن چه علایمی به بیمارستان مراجعه کنند؟ تصریح کرد: علایم بیماری از بدحال و خفیف و فرم بدون علامت است تا فرم های شدید. وقتی کسی نفس تنگی دارد و سرفه شدید دارد و نفسش کوتاه است و احیانا تب هم دارد و علایم گوارشی دیده می شود باید به بیمارستان مراجعه کند. البته اگر قرار باشد هر کسی با مختصر تب و سرفه و آبریزش بینی و یک خستگی و درد گردن به بیمارستان برود به دلیل بالا رفتن تماس ها تعداد موارد ابتلا بیشتر می شود. اگر علایم شدید و جدی شود و تب بالا برود و سرفه شدید شود و اختلالات تنفسی و مشکلات دیگری پیدا شود آن زمان باید به بیمارستان مراجعه کرد.

نباید اضطراب بوجود آورد و استرس داشت

۸۵درصد از فرم های خفیف خود به خود بهبودی پیدا می کنند

دکتر ساغری افزود: ۸۵ درصد از افراد فرم های خفیف بیماری را می گیرند و فقط ۱۵ درصد فرم شدید می گیرند و از این تعداد فقط ۵ درصد به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند. نباید هر کسی با هر تب و سردردی به بیمارستان برود این ها فرم های خفیفی هستند که مثل یک سرماخوردگی معمولی خوب می شوند. مساله مهم این است که نباید اضطراب بوجود آورد و استرس داشت. ۸۵ درصد از فرم های خفیف خود به خود بهبودی پیدا می کنند. هنوز دارویی که صددرصد روی این بیماری اثر داشته باشد پیدا نشده است. چند دارو وجود دارد که مربوط به ۵ تا ۲۰ درصد مبتلایان بستری است که در بیمارستان ها استفاده می شود. بیشتر نسخه هایی که همکاران ما می نویسند به این صورت است که شاید از نظر روانی برای مریض مهم باشد که دارویی بخورد. مردم ما به صرف دارو عادت دارند. مریض در مطب به ما می گوید شما بنویسید ما تهیه می کنیم! نوشتن دارویی بیهوده که خود عوارض زیادی دارد چه فایده ای خواهد داشت؟ چه اصراری بر خوردن داروهای زیاد است؟ باید رژیمی ساده از غذاهای مقوی و سوپ و سبزیجات داشته باشند و در خانه استراحت کنند و از خانه بیرون نروند و از خودشان محافظت کنند تا بهبودی پیدا کنند و تنها در صورت شدید بودن علایم باید به بیمارستان مراجعه کنند.

اوج بیماری به رفتار مردم بستگی دارد

هر چه سرعت واکسیناسیون و وسعت آن بیشتر باشد مرگ و میر کمتر خواهد شد

مردم باید بدانند واکسن از هر نوعی و به هر تعدادی که آمد و توسط سازمان های بهداشت و درمان دولت تایید شد باید آن واکسن را بزنند

واکسن به طور صددرصد از ابتلا جلوگیری نمی کند اما اگر واکسن زده باشند میزان مرگ و میر بسیار بسیار پایین می آید

این متخصص بیماری های عفونی در مورد اینکه مدت اوج پیک چهارم چقدر پیش بینی می شود؟ گفت: اوج بیماری مشخص نمی شود. از زمان شروع تا یکی دو هفته بعد معمولا زمان اوج بیماری است. بیماری بین یک تا چهارده روز دوره نهفتگی دارد. ما نمی توانیم عددی درست کنیم و منتشر کنیم و بگوییم در این مدت اوج بیماری را خواهیم داشت! اوج بیماری به رفتار مردم بستگی دارد و یک مالتی فاکتور است. اینکه مردم چطور مراقبت می کنند و چطور رعایت خواهند کرد مهم است. این وظیفه همه آحاد مردم و دستگاه ها است تا با کمک هم به بیماری فایق بیایند. مساله مهم دیگر واکسیناسیون است. هر چه سرعت واکسیناسیون و وسعت آن بیشتر باشد مرگ و میر کمتر خواهد شد. واکسن هنوز به اندازه کافی نیست اما برخی مردم ما از بعضی واکسن ها می ترسند. مردم باید بدانند واکسن از هر نوعی و به هر تعدادی که آمد و توسط سازمان های بهداشت و درمان دولت تایید شد باید آن واکسن را بزنند حداقل این است که آن واکسن از مرگ جلوگیری می کند. واکسن به طور صددرصد از ابتلا جلوگیری نمی کند اما اگر واکسن زده باشند میزان مرگ و میر بسیار بسیار پایین می آید. واکسن در پیشگیری نقشی اساسی دارد. فراهم کردن واکسن برای توده های های مردم مهم است چرا که ریسک بیماران دیابتی و سن های بالا همگی اینها باید واکسن بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha